کد خبر: ۳۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 10
شفا آنلاین:کمبود آمبولانس های پیش بیمارستانی یا 115 سال هاست که دست از گریبان سیستم سلامت کشور برنمی دارد اما با این حال وزارت بهداشت همیشه تلاش کرده است تا گوشه ای از این کمبود ها را جبران کند .
به گزارش شفا آنلاین-گواه این مطلب ، خبر اخیر وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر خرید یک هزار دستگاه آمبولانس به منظور ترمیم ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی است . البته این موضوع سوای نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور به دو هزار و 500 آمبولانس است .

به رغم تلاش های وزارت بهداشت مبنی بر رفع یا کاهش کمبود آمبولانس اما واقعیات و اظهارات مسوولان نظام سلامت نشان می دهد که 50 درصد ناوگان آمبولانس های کشور نیز فرسوده است. به گونه ای که دکتر « امین صابری نیا » رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ( اورژانس ) اظهار داشت: در زمان حاضر سه هزار آمبولانس در دو هزار و 87 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای به مجروحان و بیماران امداد رسانی می کنند که از این تعداد حدود یک هزار و 500 آمبولانس - 50 درصد آمبولانس ها - در مرز فرسودگی قرار دارند.

صابری نیا ، سن استاندارد کارکرد آمبولانس را پنج سال و با توجه به شرایط کشور حداکثر هفت سال عنوان کرد و گفت : این در حالی است که 50 درصد ناوگان آمبولانس های اورژانس پیش بیمارستانی (115) کشور در همین مرز فرسودگی قرار دارند.

به گزارش شفا آنلاین به جز کمبود آمبولانس ها ، کمبود در نیروی انسانی اورژانس هم یکی از چالش های بزرگ مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور (اورژانس ) است که در این راستا دکتر صابری نیا از کمبود هفت هزار نیروی انسانی در بدنه اورژانس ، یعنی دو هزار و 87 اورژانس شهری و جاده ای خبر داد.



** آیا مشکلات اورژانس 115 تا همین حد است؟

به رغم این کمبود ها امدادگران اورژانس بدون هیچ چشمداشتی و با فداکاری تمام به خدمات رسانی به هموطنان مشغول هستند به گونه ای که به گفته « مجتبی خالدی » سرپرست مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مرکز 115 اورژانس ، هر 10 ثانیه، یک ماموریت انجام داده است و هر ساعت یک حادثه ویژه در حوزه سلامت اتفاق افتاده است.

اما چه چیزی امدادگران اورژانس را بیشتر ناراحت می کند و در امدادرسانی آنها به هموطنان اختلال ایجاد می کند؟ اورژانس 115 و مشکلاتی از این قبیل که اتفاقا قابل توجه است با مشکل مضاعف دیگری مواجه است که به نظر می رسد بسیار آزار دهنده تر از کمبودهای دیگر است و آن مزاحمت های تلفنی برای چنین دستگاه مهمی است .

اورژانسی که دست اش در زمان حاضر برای برخورد با مزاحمان تلفنی بسته است و از سوی دیگر کسانی که معلوم نیست به چه علت مزاحم تلفنی اورژانس می شوند .

این افراد ، به نظر می رسد با مزاحم تلفنی شدن و تماس نابجا گرفتن با 115 در واقع تفریح می کنند . شاید ته دل فرد مزاحم با تماس نابجایش با 115 و شنیدن صدای آژیر آمبولانس ، قند آب شود . شاید با دیدن دست از پا دراز بازگشتن امدادگران، بخندد اما نمی داند همین کار به ظاهر خنده دار ( البته از نظر مزاحم تلفنی ) ثانیه های حیاتی بیماری واقعا نیازمند به خدمات اورژانس 115 از دست می رود.



** اورژانس 115 روزانه چه میزان مزاحم تلفنی دارد؟

دکتر صابری نیا رییس اورژانس کشور در این خصوص گفت : به طور متوسط 40 درصد تماس های تلفنی با اورژانس 115 تلفن های مزاحم است.

با یک حساب و کتاب ساده متوجه می شویم که اگر هر روز حداقل یکصد تماس تلفنی با اورژانس 115 برقرار شود ، 40 تماس ، مزاحمت برای اورژانس است . یعنی به عنوان مثال از یکصد ماموریت اورژانس 115 ، 40 ماموریت ، بدون هدف و به واسطه تماس تلفنی نابجا صورت می گیرد .



** آیا قوانین محکمی در رابطه با مزاحمت های تلفنی برای 115 داریم ؟

صابری نیا ، در این خصوص در گفت و گو با برنامه « ره آورد » رادیو سلامت اظهار داشت: متاسفانه قوانین محکمی برای برخورد با این گونه افراد وجود ندارد. اما در تلاش هستیم با مکاتباتی که با دفتر حقوقی وزارت بهداشت و قوه قضاییه خواهیم داشت، مزاحمت های تلفنی و برخورد با این گونه افراد را به صورت جدی پیگیری کنیم.

صابری نیا ، استفاده از تفریحات نابجا از جمله تماس های تلفنی با اورژانس 115 را یکی از معضلات موجود در بخش اورژانس پیش بیمارستانی دانست و افزود: متاسفانه برخی از شهروندان به صورت مزاحمت های تلفنی، باعث اختلال در امداد رسانی می شوند.

وی عدم آگاهی از اهمیت کار اورژانس پیش بیمارستانی را یکی از دلایل تماس ها و مزاحمت های مردم برشمرد و دو باره یاد آور شد که در زمان حاضر با کمبود ناوگان آمبولانس مواجه هستیم و باید از همین آمبولانس های موجود حداکثر استفاده را کنیم.

رییس اروژانس کشور افزود: هر آمبولانسی که به علت تماس تلفنی مزاحمان به ماموریت می رود در واقع از ناوگان امداد رسانی به هموطنان در آن زمان خارج می شود این در حالی است که واقعا کمبود آمبولانس و نیروی انسانی داریم و هموطنان نیز واقعان به این خدمات هر چند اندک نیاز دارند.

وی گفت : مزاحمان آیا واقعا لحظه ای تصور نمی کنند که ممکن است در آن زمان یکی از شهروندان نیازمند به خدمات اورژانس 115شاید یکی از نزدیکان همان مزاحم در گوشه دیگری از شهر باشد؟ اگر به علت دیر رسیدن امدادگران اورژانس آن فرد، بمیرد ، آیا فرد مزاحم مسوول مرگ وی نیست ؟ ضمن اینکه تماس مزاحمان باعث می شود تا خط 115 برای دقایقی مشغول باشد و اگر فردی که واقعا نیازمند خدمات است نتواند با 115 تماس بگیرد و ثانیه های حیاتی زندگی اش را از دست بدهد .

وی از مسوولان قوه قضاییه درخواست کرد اورژانس 115 را برای رفع این مشکل کمک کنند و به این دستگاه خدمت رسان به مردم این امکان را بدهند تا خط مزاحم را در اصطلاح « سیاه » یا ببندد و در پی آن با فرد خاطی برخورد قانونی شود.

سخن آخر اینکه اورژانس 115 با این همه مشکلات و کمبودهایش و این میزان قابل توجه مزاحم تلفنی در روز چه کند ؟ آیا مسوولان قوه قضاییه می توانند راهکاری ارایه دهند؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: