کد خبر: ۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 10
شفا آنلاين-ایرانیان تنها 160 عدد تخم‌مرغ در سال مصرف می‌کنند که معادل 45 درصد مصرف جهانی است و برای رسیدن به این استاندارد باید 55 درصد مصرف تخم‌مرغ را افزایش داد.
به گزارش شفا آنلاين، امروز روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده، شعار امسال نیز «هر انسان سالم، یک تخم‌مرغ در روز» انتخاب شده است.

این شعار به لحاظ ارزش غذایی این ماده و فواید آن صورت گرفته اما مصرف ایرانیان با این شعار فاصله زیادی دارد چرا که ایرانیان تنها 160 عدد تخم‌مرغ در سال مصرف می‌کنند که معادل 45 درصد مصرف جهانی است و برای رسیدن به این استاندارد باید 55 درصد مصرف تخم‌مرغ را افزایش دهیم.

تخم‌مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا (حاوی5.5 گرم پروتئین یا 11.1 درصد ارزش روزانه پروتئین مورد نیاز روزانه) و نیز حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن است.

همچنین مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را داراست، کولین تخم‌مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک همچنین تقویت حافظه، بر روی سلامت قلب و عروق نیز موثر است.

از آنجا که تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه ب به ویژه B12 نیز هست، اهمیت عمده‌ای در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول‌های بی‌خطر را دارد.

لوتئین و زاگزانتین زرده تخم‌مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل‌ها، از نابینایی در سالخوردگی جلوگیری می‌کند.

کارشناسان می‌گویند تخم‌مرغ نه تنها یک  وعده غذایی کامل است بلکه یک  عنصر برای تولید بسیاری از غذاهاست.

تخم‌مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح است،این ویژگی به علت مواد غذایی استثنایی تخم‌مرغ بوده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی امروز  در گفت‌‌وگو با فارس در این زمینه گفت: ایران با تولید سالانه 750 هزار تن تخم‌مرغ، دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ در دنیاست اما با وجود این میزان تولید، سرانه مصرف این ماده غذایی با ارزش در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌شرقی وضعیت مطلوبی ندارد.

علی برنو، سرانه جهانی مصرف تخم‌مرغ را 300 عدد و معادل 17 کیلو در سال اعلام و اظهار کرد: این رقم در کشور و آذربایجان‌شرقی 160 عدد در سال است که معادل 10 کیلوگرم بوده و اصلاً رقم خوشایندی نیست.

وی با اشاره به ارزش غذایی تخم‌مرغ افزود: تخم‌مرغ دارای چربی غیراشباح است که به هیچ عنوان مضر نبوده و می‌تواند به جای فست فودهایی مصرف شود که امروزه سبد مصرفی خانوارهای ایرانی را پر کرده است.‌

برنو، دسترسی آسان و سریع به این ماده غذایی را در کنار دارا بودن یک وعده غذایی کامل مزیت دیگری از تخم‌مرغ دانست و تاکید کرد: این ماده به خصوص برای خانم‌های ایرانی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

این مقام مسئول در حوزه کشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به تولید تخم‌مرغ در استان نیز مطرح کرد: سالانه 88 هزار تن تخم‌مرغ در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود که به دلیل مصرف پایین مازاد تولید در این بخش زیاد بوده و به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی، از بهره‌برداری قریب‌الوقوع دو واحد مدرن تولید و فرآوری تخم‌مرغ در استان خبر داد و گفت: این واحدها در زمینه فرآوری تخم‌مرغ و جداسازی آن فعال خواهند بود و تولید پودر تخم‌مرغ که کاربرد فراوانی در صنایع غذایی دارد برای نخستین بار در کشور در این واحدها اتفاق خواهد افتاد.





فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: