کد خبر: ۳۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 07
شفاآنلاین-یکی از کلیدهای سلامتی و موثر بر حفظ وزن بدن برخورداری از خواب شبانه مناسب است و اگر خواب به اندازه کافی نباشد خطر ابتلا به افزایش وزن را به همراه دارد.
به گزارش شفا آنلاین،یکی از کلیدهای سلامتی و مؤثر بر حفظ وزن بدن برخورداری از خواب شبانه مناسب و آرام است و شواهد فراوان نشان می دهند که خطر ابتلا به افزایش وزن و چاقی در افرادی که کم می خوابند، در مقایسه با افراد دارای هفت تا هشت ساعت خواب شبانه بالاتر است. به عبارت دیگر، کمبود خواب می تواند یک به عنوان یک عامل مؤثر بر اپیدمی چاقی مطرح شود.

محققان زیادی تاکنون به بررسی ارتباط میان طول مدت خواب و چاقی در کودکان پرداخته اند که نتایج بیشتر این مطالعات حاکی از وجود یک ارتباط متقاعدکننده میان خواب بسیار کوتاه و افزایش وزن است.

محققان در یکی از این مطالعات ، خواب تعداد زیادی از کودکان را با طی مدت زمان طولانی با در نظر گرفتن تاثیر عوامل مخدوش کننده مانند چاقی والدین، مدت زمان تماشای تلویزیون و فعالیت بدنی موردبررسی قرار داده اند.

به عنوان مثال نتایج یک مطالعه انجام شده در بریتانیا که بیش از هشت هزار کودک را از لحظه تولد پایش کرده بودند، نشان داد که کودکانی که در سن 3 سالگی در طول شب کمتر از 10.5 ساعت می خوابند در مقایسه با آن هایی که بیش از 12 ساعت خواب شبانه دارند به میزان 45درصد بیشتر در معرض چاق شدن در سن هفت سالگی هستند.

مطالعه دیگری روی 915 کودک در آمریکا نشان داد که خطر چاقی در سن سه سالگی در نوزادانی که به طور میانگین کمتر از 12 ساعت در طول یک روز می خوابند در مقایسه با آن هایی که 12 ساعت یا بیشتر می خوابند، دو برابر است.

علاوه براین تحقیقات نشان داده اند که افسردگی مادران در طول بارداری، شروع مصرف غذاهای جامد پیش از چهار ماهگی و تماشای تلویزیون در نوزادی همگی با خواب کوتاه مدت ارتباط داشتند.

 عادات خواب کودکی حتی ممکن است اثرات طولانی مدت بر وزن تا زمان بزرگسالی داشته باشد.

بیشتر مطالعات که عادات خواب بزرگسالان را در یک زمان مشخص ارزیابی کرده اند، ارتباط بین خواب کوتاه مدت و چاقی را نشان داده اند.

بزرگ ترین و طولانی ترین مطالعه انجام شده، روی عادات خواب و وزن 68 هزار زن در مطالعه بهداشت پرستاران به مدت 16 سال بوده است.

یافته های این مطالعه حاکی از آن است که در مقایسه با زنانی که هفت ساعت خواب شبانه دارند، زنانی که پنج ساعت یا کمتر در طول شب می خوابند، 15درصدبیشتر در معرض خطر چاق شدن قرار دارند.

شواهد نشان می دهند که کم خوابی یک عامل خطر مستقل و قوی برای چاقی در نوزادان، کودکان و بزرگسالان به شمار می رود.

علاوه بر این، عادات خواب مناسب فواید دیگری مانند افزایش هوشیاری در مدرسه و محیط کار، بهبود خلق وخو و ارتقای کیفیت زندگی را نیز به ارمغان می آورد.

بنابراین آگاه کردن افراد و آموزش راهکارهای داشتن خواب بهتر می تواند خطر چاقی را کاهش داده و به کاهش وزن افراد کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: