کد خبر: ۳۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 04
شفا آنلاین- امروزه اگر بر اساس پروتكل هاى خروجى از آخرين كنگره JOINT NATIONAL COMMITTEE كه به بررسى و روش هاى تشخيصى - درمانى فشارخون كه در سال٢٠١٣ پرداخته است باید توجه كنيم براى كنترل مراحل اوليه ابتلا به فشار خون اوليه ( ارثى) يا اسانسيل بلافاصله براى بيمار دارو شروع نمي شود.

 البته اين مهم فقط در موارد شروع عارضه و پرفشارى خون خفيف است مثلاً در حد ١٥٠/٩٥ ميليمتر جيوه.كه در اين حال با تصحيح روش و عادت هاى زندگى بيمار به كنترل پرفشارى خون مي پردازند.

١- وزن

از آنجا كه امروزه چاقى و وزن زياد از معضلات جوامع مختلف به ویژه طبقات مرفه است لذا كاهش وزن يكى از مهم ترين اقدامات در تصحيح روش زندگى و كنترل فشار خون بالا محسوب می شود.

كما اين كه هر ٧ كيلو كاهش وزن در فرد چاق مي تواند تا ١٠ ميليمتر فشار سيستوليك و ٤-٦ ميلمتر فشار دياستوليك را كاهش دهد.

٢- كاهش مصرف نمك

- دقيقا ثابت شده است كه مصرف نمك در طول زمان عامل ابتلا به پرفشارى خون شده و در افراد مبتلا مانع اثر بهتر دارو ها مي شود و صرفاً اگر مصرف نمك در غذاى اصلى مانند نان و برنج آزاد و در بقيه غذاها مصرف نشود يك رژيم كم نمك حاصل می شود.

٣- قطع عادت هاى مضر و اعتياد نظير سيگار كشيدن - مصرف قليان ( كه اخيرأ باعث پيدايش فشار خون در جوانان شده است )، مصرف الكل و برخى دارو هاى بالا برنده فشار خون، بايد قطع شوند.

٤- ورزش

- ورزش و و فعاليت مستمر بدنى نيز از چند نقطه نظر به كنترل بيمارى فشارخون كمك موثر دارد هم جسمى و هم روحى، به خصوص ورزشكارى كشى و ملائم و مستمر مثل پياده روى كمى سريع حدود ٤ كيلومتر در ساعت - آئروبيك - شناى ملائم كه بيش از ٤٠ دقيقه باشد.

دكتر فيروز فصيحى -متخصص بيماريهاى كليه و فشار خون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: