کد خبر: ۳۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 02
شفاآنلاین-سالمندان و بازنشستگان کوله باری از تجربه حاصل از حداقل نیم قرن زندگی در دنیای پر تلاطم بشری را به همراه دارند که استفاده از تجربیات آنان می تواند برای نسل جوان مفید و چراغ راه باشد.
به گزارش شفا آنلاین،استفاده از تجربه دیگران در پیمودن مسیر رشد و تعالی و پیشرفت سفارش همه ادیان الهی بویژه دین اسلام، بزرگان و عالمان است، هرچند در گرفتاری های زندگی شاید کمتر بکار بسته شود.

افراد سالمند و به اصصلاح مو سپید جامعه سرد و گرم روزگار را چشیده و کوله باری از تجربه در زندگی فردی و اجتماعی را به همراه داشته و حاضرند آن را به رایگان در اختیار دیگران قرار دهند، اما ما فراموش می کنیم که به تجربیات و خود این بزرگان نیازمندیم.

پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ از نخستین سالمندان و بزرگان هر خانواده ای هستند که می توان از تجربیات با ارزش آنان که دلسوزانه در اختیار فرزندان می گذارند، به بهترین شکل در زندگی فردی و اجتماعی استفاده نمود.

آنچه مسلم است دوران سالمندی و کهولت سن یکی از ادوار زندگی و به عبارتی ایستگاه آخر زندگی جوانی است که در پس دوران های 'کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی' به سراغ انسان می آید و هیچ گریزی نیز از آن نیست، اما بکار بستن تجربه آنان جوانی و سالمندی ما را شاید آسانتر و پربار تر کند.

چین و چروک صورت، موی سپید، آهسته و لرزان قدم برداشتن، بهره مندی از عینک و عصا برای کمک به دیدن و راه رفتن، پوشیدن لباس های نامتعارف فصل، داشتن کلاه بر سر و شال به کمر و بعضا خمیدگی پشت از جمله ویژگی های افراد پا به سن گذاشته است.

با این حال باید بدانیم که سالمندان همان جوانان دیروز هستند که در گذر زمان امروز به این مرحله از زندگی رسیده اند، آنان سرد و گرم چشیده روزگارند و کوله باری از تجربه به همراه دارند که می تواند راهنمای زندگی امروز جوانان و زوج های جوان باشد.

تجربه هایی که شاید برای خیلی از جوان ها در قرن 21 قابل پذیرش نبوده و یا با شرایط امروز زندگی ماشینی و صنعتی همخوانی نداشته باشد، اما می توان این تجربیات را با شرایط کنونی بومی سازی کرد و از آن در زندگی بهتر و با نشاط تر استفاده نمود.

'کار و تلاش، سادگی و قناعت، فرزند پروری و زندگی پایدار و با نشاط' ازجمله ویژگی های سالمندان دیروز است که می تواند در قالب تجربه هایی با ارزش و ذی قیمت مورد استفاده نسل جوان و نیز زوج های جوان قرار گیرد.

با نگاهی گذرا به آمار بیکاری، سبک زندگی، افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، کاهش نرخ زاد و ولد که هر روز توسط مسوولان و نهادهای مختلف بیان و نسبت به پیامدهای زیانبار آن هشدار می دهند، می توان از تجربه پیران بهره برد و برای رفع این مشکلات چاره جویی نمود.

***

کار و تلاش بی وفقه

نخستین ویژگی جوانان دیروز و سالمندان امروز انجام کارهای مختلف و البته سخت است؛ از کار بر زمین های کشاورزی گرفته تا کار در معدن و ...، بدون اینکه نسبت به انجام این فعالیت ها ناراحت و یا آن را برای خود کسر شان و عار بدانند.

آنان از بامدادان در پی کار و تلاش و کسب روزی حلال بوده و در شامگاه و بازگشت به خانه مزد خود را در کمال رضایت صرف خرید مایحتاج خانواده می نمودند.

ویژگی هایی که امروز کمتر جوانی به خود اجازه می دهد آن را انجام دهد و غالبا بدنبال شغل اداری و پشت میزنشینی می گردند و همواره بهانه نداشتن شغل و نبود کار سر می دهند.

***

سادگی و قناعت

دومین ویژگی جوانان دیروز و سالمندان امروز داشتن زندگی ساده و قناعت بود، چشم هم چشمی و نیز زندگی پر زرق و برق جایی در زندگی آنان نداشت، این قشر به کمترین امکانات بسنده و بابت آن خدای خویش را شکر می کردند.

جوانان قدیم با کمترین امکانات و حداقل جهیزیه تشکیل خانواده می دادند و با رضایت کامل در کنار پدر و مادر زندگی می کردند تا راه و رسم خوب زندگی کردن را از بزرگترهای خویش بیاموزند.

اما امروزه نسل جوان و زوج های تازه ازدواج کرده، غالبا کمتر رغبتی به زندگی کنار بزرگترها دارند و از همان آغاز زندگی مشترک بدنبال مستقل بودن هستند و نمی دانند که زندگی فراز و نشیب های زیادی دارد و به قولی بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی.

***

فرزند پروری

سومین ویژگی جوانان دیروز و سالمندان امروز تکثر نسل بود و فرزندان علاوه بر نیروی کار در سختی ها و مشکلات نیز کنار یکدیگر بودند، ضمن اینکه حضوری فعال در عرصه های مختلف کشور نیز داشتند.

اما امروز زوج های جوان بدنبال نداشتن فرزند یا حداقل یک و حداکثر 2 فرزند هستند که ادامه این رویه نه تنها کشور را با بحران کمی جمعیت و در آینده نه چندان دور با مشکل سالمندی مواجه خواهد کرد بلکه مشکلات روحی و روانی نیز برای فرزندان ایجاد خواهد کرد.

***

زندگی پایدار و با نشاط

با نگاهی به آمار طلاق و سیر صعودی آن در جامعه امروز و مقایسه آن با گذشته به روشنی مشخص می شود که این آسیب اجتماعی و پیامدهای ناگوار آن در گذشته بسیار کمتر بوده است و غالبا زندگی مشترک یک زوج تا پایان عمر ادامه داشته و دارد.

در زندگی جوانان دیروز مشکلات و سختی ها کمتر عاملی برای فروپاشی نظام خانواده بوده ،اما امروز کمترین مشکلات و سختی ها در مسیر زندگی به عاملی مهم برای از هم پاشیدن کانون خانواده تبدیل شده است.

بازگویی مصداق های مختلف از زندگی و تجربیان جوانان دیروز و سالمندان امروز زیاد سخت نیست مهم توجه به این مصداق ها، تجربیات و بکارگیری آن در زندگی است، تجربیاتی که با اندک توجه و یا نشستن کنار سالمندان می توان به رایگان از آن بهره جست.

براساس آمارها تا سال 1390 استان گلستان افزون بر 121هزار سالمند داشت که با توجه به رشد سالانه حدود چهار درصد هم اینک از جمعیت حدود یک میلیون و 800هزار نفری استان بالغ بر 130 هزار نفر سالمند هستند.

نهم مهرماه، به عنوان روز سالمندان نامگذاری شده است تا گامی در راستای تکریم این پدران و مادران برداشته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: