کد خبر: ۳۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 01
شفاآنلاین-مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی از تدوین و رونمایی الگوی سلامت بینایی و تغذیه طی هفته آینده خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،«فرزاد محمدی » روز چهارشنبه در نشست خبری روز جهانی بینایی (17مهرماه)افزود: این الگو در قالب بروشور منتشر خواهد شد زیرا شواهد قالب اعتنایی برای ارتباط بین تغذیه و سلامت چشم وجود دارد.

وی افزود: در این الگو توصیه های ساده برای شهروندان در خصوص میزان غذا و نوع ریز مغذی های موثر در سلامت چشم ارائه شده است .

محمدی گفت: توزیع بروشورهای الگوی تغذیه و سلامت بینایی بر عهده اداره تغذیه وزارت بهداشت است و قرار است در درمانگاه های مشاوره تغذیه ارائه شود.



**پیرچشمی قابل پیشگیری نیست

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت گفت: پیرچشمی قابل پیشگیری نیست زیرا شرایط فیزیولوژیکی بدن به گونه ای است که از یک مقطع سنی دیگر چشم توانایی تطابق ندارد اما شواهدی در دست است که روستاییان دیرتر به پیرچشمی مبتلا می شوند که شاید دلیل آن سبک زندگی و تغذیه آنان باشد.

محمدی افزود: ارتباط تغذیه با بیماری های چشم و لنز یا عدسی یکی از بحث انگیزترین مباحث چشم پزشکی است.

وی با بیان اینکه نژاد یکی از عوامل موثر در بروز پیرچشمی است، تصریح کرد: افرادی که نیاز به 'دید نزدیک' دارند ، کاهش تطابق و قدرت چشم را بیشتر و زودتر از سایرین حس می کنند.

وی ادامه داد: ورزش و تحرک نیز در سلامت بینایی موثر است و با انجام ورزش فعالیت های تطابقی چشم متعادل تر می شود.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت گفت: خواب کافی و استراحت نیز در سلامت بینایی موثر است و مبتلایان به پیرچشمی در بعدازظهرها بیشتر مشکل دارند بنابراین اگر در شرایط مناسب از چشم استفاده شود دیرتر پیرچشمی احساس می شود.

محمدی افزود: افرادی که از ترکیبات امگا 3 و امگا1 و ویتامین ث استفاده می کنند دیرتر به پیرچشمی مبتلا می شوند.

محمدی تصریح کرد: با این وجود افراد باید در نهایت تسلیم پیرچشمی شوند ؛ روش های جراحی جدیدی برای اصلاح پیرچشمی آمده است اما استفاده از عینک آسان ترین و در دسترس ترین روش است..

وی اضافه کرد: اگر مبتلایان به پیرچشمی عینک استفاده نکنند و کارشان را بیفتد می توانند از عینک استفاده نکنند ؛ این افراد تا زمانی که احساس می کنند با دورنگاه داشتن متن یا زیادتر شدن نور می توانند راحت باشند لازم نیست از عینک استفاده کنند.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت یادآور شد: کاهش توانمندی عضلات مژگانی چشم و سخت شدن عدسی موجب بروز پیرچشمی می شود و با علم امروز قابل پیشگیری نیست.

محمدی تاکید کرد: ورزش های چشمی و تغذیه می تواند پیرچشمی را به تعویق بیاندازد.



**روش های جراحی برای پیرچشمی موفق نیست

دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان فارابی نیز در این جلسه گفت: روش های جراحی برای درمان پیرچشمی چندان موفق نیست.

وی افزود: اما می توان جراحی هایی را با توجه به شغل و سن افراد برای پیرچشمی انجام داد.

جباروند ادامه داد: سن بالا ، کم شدن قدرت و نور چشم موجب پیرچشمی می شود اما اینکه چرا ساکنان برخی شهرستان ها مبتلا به پیرچشمی نمی شوند ، علت آن مطالعه نشده است.

وی تاکید کرد: تغذیه خوب و ورزش و همچنین هوای پاک در سلامت چشم بسیار موثر است بطوریکه بیماری های چشمی در کسانی که پیاده روی می کنند، کمتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: