کد خبر: ۳۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 01
شفاآنلاین-تعدادی از جراح های معروف تعرفه های تعیین شده را کم تشخیص می دهند و از بیمار می خواهند علاوه بر تعرفه تعیین شده و مقدار تعهد بیمه پول بیشتری به حسابشان واریز کند. این جراح ها که عموما جزو پزشکان ماهر محسوب می شوند تعرفه شان را خودشان تعیین می کنند: اگر می خواهید عملتان کنم این مبلغ را به حساب واریز کنید.

به گزارش شفا آنلاین،این مبالغ که با اسامی زیر میزی و پول چاقو متداولند، بخش اصلی درآمد های هنگفت جراحان فوق متخصص را شامل می شود درآمدی که با توجه به نحوه رد و بدل شدن آن شامل مالیات نیز نمی شود و کاری هم به سوگند بقراط ندارد.

تعداد از جراحان به خاطر مهارت در جراحی به شرطی چاقو جراحی را در دست می گیرند که رسید کارت به کارت مبلغ تعیین شده را قبل از رفتن به اتاق عمل دریافت کنند. تکنسین اتاق عمل یک بیمارستان خصوصی در این مورد می گوید: «وقتی بیمار به مطب یا درمانگاه مراجعه می کند و مشخص می شود نیاز به جراحی دارد، با این تبلیغات روبرو می شود که در صورت رفتن به بیمارستان دولتی زیر نظر رزیدنت عمل خواهد شد و ممکن است عمل موفق نباشد، بیمار ترغیب می شود که به بیمارستان خصوصی مراجعه کند و زیر نظر یک فوق تخصص عمل شود به شرطی که مبلغ مشخصی علاوه بر تعرفه به حساب پزشک واریز کند. این مورد بیشتر در باره عمل های حساس مانند دیسک کمر، گردن، چشم و تومر سرطانی اتفاق می افتد عمل هایی که بسیار حساس هستند و نیاز به جراح ماهر دارند. ممکن است بیمار در یک بیمارستان دولتی آنقدر معطل شود و به بهانه های مختلفی مانند آماده نبودن اتاق عمل و نبود متخصص بیهوشی و... معطل شود تا مجبور شود به یک بیمارستان خصوصی منتقل شود و با مبلغ کلانی جراحی شود، عمل هایی که با جان بیمار سروکار دارند. هستند جراح هایی که نرخ هایشان را به دلار حساب می کنند! جالب اینکه تعدادی از راننده آمبولانس ها هم بیمار معامله می کنند، با ترساندن بیمار ترغیبش می کنند به بیمارستان خصوصی برود یا مطب فلان پزشک و راننده در برابر انتقال بیمار پورسانت می گیرد، گاهی ممکن است این معامله آنقدر طول بکشد که بیمار اورژانسی آسیب جبران ناپذیر ببیند».


داستان پول های زیر میزی در وزارت بهداشت در حال پیگیری است و قرار است در مرحله اجرای مرحله سوم طرح بیمه سلامت این مسئله برطرف گردد، هرچند این مشکل بیشتر به وجدان پزشک و غلبه منفعت طلبی بر تعهد برمی گردد و با طرح هایی که تاکنون اجرا شده از جمله ایجاد سامانه پیامکی و انتشار لیست پزشکان متخلف، تغییری در استراتژی این بخش از جامعه پزشکان به وجود نیامده. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت از شروع کار دولت یازدهم مصمم شد برای واقعی کردن تعرفه های پزشکی دست به اقدامات مهمی بزند.وی با بیان اینکه کتاب تعرفه گذاری خدمات پزشکی کالیفرنیا که در کشور آمریکا منسوخ شده، 20 سال است در کشور ما اجرا می شود، ادامه داد: در طی این مدت و در عرصه خدمات پزشکی تغییرات زیادی ایجاد شده و این در حالی است که کتاب کالیفرنیا همچنان به سبک قدیمی اجرا شده است.به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، در راستای اصلاح تعرفه خدمات پزشکی، در دولت یازدهم دو کتاب جدید ترجمه شده ارزش گذاری خدمات پزشکی به انجمن های تخصصی معرفی شدند. وی افزود: در نهایت قرار شد کتاب ارزش گذاری خدمات نسبی 84 مبنای اصلاح تعرفه ها باشد. تایید این کتاب بر اساس خرد جمعی و بعد از گذراندن جلسات مختلف با روسای انجمن های تخصصی و فوق تخصصی بود به طوری که بعد از بازنگری اصول این کتاب در شورای عالی بیمه و ایجاد تغییراتی در آن، مجدد مورد بررسی نهایی قرار گرفت و به تایید انجمن های تخصصی سراسر کشور رسید.حاجی آقاجانی اضافه کرد: در واقع وزارت بهداشت تصمیم گرفت بر خلاف گذشته که تعرفه های پزشکی مطابق با نرخ تورم افزایش می یافت، یک فرایند اساسی ایجاد کند و نسبت ارزش خدمات پزشکی را تغییر دهد.وی با اشاره به ضرورت تغییر در تعرفه گذاری خدمات پزشکی گفت: عمده هدف تغییر در این روند، متوقف کردن دریافت های غیر رسمی و جلوگیری از خدشه دار شدن قداست جامعه پزشکی بود. ضرورت داشت یک بار این بازنگری به صورت همه جانبه صورت گیرد و یک میثاق نامه برای تک تک افراد در جامعه پزشکی باشد.

دکتر «علیرضا اولیایی منش» مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی، با تاکید بر اینکه اجرای گام جدید طرح تحول نظام سلامت، نظام پرداخت ها در حوزه سلامت در بخش های دولتی و خصوصی را ساماندهی می کند، گفت: ایجاد تناسب در وزن خدمات و ایجاد شفافیت مالی در بازار سلامت کشور می تواند زمینه اخذ چنین پرداخت هایی را از بین ببرد».

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این اجلاس ضمن انتقاد از برخی پزشکان گفت: «برخی گروه های چاقو به دست(جراح )، درآمدهای بیشتر و برخی دیگر درآمدهای کمتر دارند. قبل از انقلاب، پزشکان باسواد، رشته های مادر(رشته داخلی) را انتخاب می کردند، اما پس از انقلاب فرهنگ تغییر کرد و همه پزشکان تلاش می کنند تا رشته های لوکسی مانند چشم پزشکی، ارتوپدی و قلب که درآمدهای بیشتری دارند، انتخاب کنند. گروه های پزشکی مانند داخلی، اطفال، عفونی و روانپزشکی درآمدهای ناچیزی دارند و اختلاف طبقاتی شدیدی بین پزشکان وجود دارد.75 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند که درآمد آنان تا اندازه ای ناچیز است که درصد قابل توجهی از آنان به حرفه پزشکی نپرداخته اند و بدنبال حرفه های دیگر رفته اند.تعرفه های درمانی باید واقعی شود تا فاصله طبقاتی گروه های پزشکی کم شده و به سمت عدالت نسبی دریافتی گروه های پزشکی برویم».

ابتکار

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: