کد خبر: ۳۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 30
شفا آنلاين-فصل پاییز که از راه می‌رسد، ویروس‌ها فرصت جولان پیدا می‌کنند و گروه زیادی به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شوند. در این بین دستورالعمل‌های خانگی و نسخه پیچیدن برای هم شروع می‌شود. بسیاری تصور می‌کنند با مصرف ویتامین ث می‌توانند از بیماری سرماخوردگی پیشگیری کنند و مصرف خودسرانه آن به شکل دارو یا... آغاز می‌شود.
به گزارش شفا آنلاين،درحالی که پزشکان تغذیه معتقدند مصرف ویتامین ث تأثیری در پیشگیری از این بیماری ندارد و تنها موجب کاهش طول درمان‌ می‌شود. حتی می توان گفت مصرف زیاد این ویتامین عوارض نامطلوبی برای بدن به همراه دارد. دکتر مسعود کیمیاگر استاد دانشگاه و متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه مصرف زیاد ویتامین ث تأثیری بر پیشگیری از سرماخوردگی ندارد می‌گوید: یافتن علت سرماخوردگی مهم‌ترین قدم در درمان آن است و هر‌اندازه سیستم ایمنی افراد ضعیف‌تر بوده و مراقبت‌های بهداشتی فرد کمتر باشد، احتمال ابتلا به ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزای نوع A بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین ث به میزان کافی در کاهش شدت و طول دوره سرماخوردگی مؤثر است گفت: براساس نتایج مطالعات جدید، ویتامین ث شدت و طول دوره سرماخوردگی را کاهش می‌دهد؛ اما در پیشگیری از ابتلا به بیماری چندان مؤثر نیست.
البته در تحقیقاتی که اخیراً انجام شده به این مسأله صددرصد پاسخ داده نشده است ولی چند تحقیق وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین ث در کوتاه شدن دوران نقاهت سرماخوردگی مؤثراست و بیمار می‌تواند ویتامین ث را در خوراکی‌هایی مانند میوه‌ها و سبزیجات پیدا کند اما استفاده دارویی از ویتامین ث برای درمان سرماخوردگی یا آلرژی و سایر بیماری‌ها
 اشتباه است.

دکتر کیمیاگر با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مصرف پرتقال و لیموشیرین در فصل پاییز از بروز سرماخوردگی پیشگیری می‌کند می‌افزاید: استفاده از میوه‌ها و ویتامین‌ها به طور همیشگی و طبق الگوی مصرف خوب است، ضمن اینکه با مصرف میوه و سبزی علاوه بر دریافت ویتامین ث، ویتامین‌های دیگری نیز به بدن وارد می‌شود مانند ویتامین Aو مواد و املاح دیگر که آنها نیز از عفونت‌ها پیشگیری می‌کنند و در ارتقای سلامتی نقش دارند.



بنابراین توصیه می‌شود که افراد سرماخورده بیشتر استراحت کنند و در طول این دوره مایعات بیشتری بنوشند.

این متخصص میزان مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین ث را برای مردان 100 و برای زنان 70‌میلی‌گرم عنوان و تصریح کرد: ناراحتی گوارشی، اسهال و ایجاد سنگ‌های کلیه از مهم‌ترین عوارض استفاده بیش از حد از ویتامین ث است. دکتر کیمیاگر درباره مواد غذایی حاوی ویتامین ث می گوید: یک لیوان آب پرتقال یا آب لیموشیرین حاوی 120 تا 150 میلی گرم، 100 گرم جعفری حاوی 200 تا 300 میلی گرم و فلفل دلمه‌ای و سایر فلفل‌ها حاوی بین 150 تا 200میلی گرم ویتامین ث هستند.

وی زنان باردار و شیرده و افراد سیگاری را از جمله کسانی برشمرد که نیاز بیشتری به این ویتامین دارند و باید روزانه تا 200 میلی گرم ویتامین ث مصرف کنند.




ایران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: