کد خبر: ۳۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 28
شفا آنلاین-یک مسئول در سازمان غذا و دارو با تشریح برخی هزینه‌های بیماران که از مرز یک میلیارد نیز می‌گذرد، بر ناتوانی بیمه‌ها در عدم پوشش داروهای گرانقیمت بیماران صعب العلاج و مبتلا به سرطان گلایه کرد.
به گزارش شفا آنلاین،محمد هاشمی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو درباره هزینه‌های دارویی و اهمیت حفظ سلامت عنوان کرد: امروزه سلامت جامعه به عنوان یکی از جنبه‌های مهم محور پایدار توسعه در هر کشوری شناخته می‌شود. دامنه وسیعی از عوامل پزشکی و غیرپزشکی در برقراری و تأمین سلامت افراد تأثیرگذار است بنابراین برنامه‌ریزی در رفع چالش‌های اجتماعی و ارتقا سلامت در جامعه ضروری است.

اَلصِّحَّةُ اَفضَلُ النِّعَمِ؛ سلامتى بهترین نعمت است. این مقوله به منظور دستیابی به اهداف ذیل تدوین شده است:

1-قدر دانستن نعمت سلامت و حمد و سپاس خداوند متعال
2- ضرورت ساماندهی هر چه بهتر بیماران صعب العلاج و خاص
3-ضرورت توجه همکاران محترم پزشک در اثربخشی و هزینه داروی تجویز شده با توجه به وضیت بیمار

یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامت جامعه، بیماری است و در این بین، سرطان و سایر بیماری‌های صعب العلاج، علل اصلی مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. سالانه هزاران بیمار جدید در کشور به جمع مبتلایان افزوده می‌شوند.

هزینه‌های سرسام‌آور و بالای درمان، طولانی بودن دوره درمان و عدم پوشش دهی بیمه‌ای آن‌ها، فقدان اقلام دارویی و ...، فقط مواردی هستند که بیماران در هر نقطه‌ای از ایران از آن گله دارند.

دارو در تمام جوامع از جمله ایران یکی از کالاهای پُر مصرف، اساسی و استراتژیک است، مطالعات حاکی از این است که عمده گرانترین داروهای ایران براساس آخرین آمار ارسالی از سازمان غذا و دارو، داروهای بیماران سرطانی تشکیل می‌دهند.

برای مثال داروی Brentuximab vedotin (Adcetris، که در گــروه دارویــی ضد ســرطان‌ها قرار می‌گیرد. این آنتی‌بادی منوکلونال در درمان Hodgkin’s lymphoma کاربرد دارد. قیمت هر عدد حدود 25 میلیون تومان است.

در نهایت هزینه دوره درمان یک بیمار مبتلا به Hodgkin’s lymphoma که نیاز به 48 عدد از داروی فوق الاشاره دارد، 12 میلیارد ریال می‌شود ، این بیمار قطعاً هزینه‌های درمانی دیگری دارد و چندین میلیون تومان باید در ماه برای درمانش هزینه کند در حالی که حقوق ماهانه سرپرست خانواده بعد از چندین سال کار در یک شرکت، سه میلیون تومان است و این حقیقت تلخ، درد مشترک بسیاری از بیماران سرطانی و صعب العلاج در کشور ماست.

این در حالی است که برخی خانواده‌ها با توجه به گرانی داروهای شیمی درمانی برای درمان عزیزانشان مجبور هستند که عمده مایحتاج زندگی خود را به فروش برسانند و این امر خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌کشاند.

مثال فوق، تذکری برای انسانهاست که قدر نعمت سلامتی خود را بدانند و شکرگزار خداوند متعال باشند. براستی اگر خدای ناخواسته یکی از نزدیکان ما، دچار بیماری شد و فقط هزینه دارویی آن بیش از یک میلیارد تومان شود بر ما چه‌ می‌گذرد. ان‌شاءالله قدر نعمت‌های الهی همچون سلامتی، امنیت، ... را بدانیم و در آخرت در پاسخ به این آیه شریفه " ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ" (سپس آن روز قطعاً از نعمت‌ها سؤال خواهید شد) شرمنده نباشیم.

داروهای دیگری همچون Sutent، Herceptin ،Mabthera،Bortezomib و ... نیز جزو داروهای گران قیمت وارداتی در بازار هستند که در بسیاری از سرطان‌های شایع مانند لنفومای بدخیم، سرطان سینه و ... کاربرد دارند و موجب تحمیل هزینه‌های سنگین برای بیماران می‌شوند.

همانطور که مستحضرید اسلام برای موضوع سلامتی، ارزش بسیاری قائل شده است، در قرآن آمده است که یکی از نام‌های مبارک و زیبای خداوند متعال "سلام" است، یعنی ذات پروردگار در ذات و صفاتش از هر عیب و نقصی به دور است و منبع سلامتی برای جهانیان است. اساس و ریشه دین اسلام نیز بر "سلم" یعنی سلامتی و امنیت بنا شده است.

رسول اکرم (ص) نیز فرمودند: اى على! چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب: جوانى ‏ات را پیش از پیرى؛ سلامتى‏ ات را پیش از بیمارى و ثروتت را پیش از فقر و زندگى‏ ات را پیش از مرگ.

آنچه از بیانات معصومین (ع) در این خصوص برمی‌آید آن است که نعمت سلامتی برای انسان، زمانی جایگاه والا و واقعی خود را کسب می‌کند که از دست رفته و بیماری و امراض گوناگون جای آن را در روح و جسم انسان گرفته باشد.

خوشبختانه در کشور ما بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه هستند ولی برخی از داروهای گران قیمت هنوز پوشش بیمه ندارند امید است با اهتمام جدی دولت تدبیر و امید در اجرای طرح نظام تحول سلامت به عنوان اولویت اول و اصلی برنامه‌های نظام، این طرح موجب کاهش مشکلات بیماران به‌ویژه مبتلا به سرطان شود و مشکلات این بیماران به خصوص داروهای گران قیمت مورد نیاز آنها که معمولاً توسط سازمان‌های بیمه نیز پوشش داده نمی‌شوند، برطرف شود و بیماران و خانواده‌هایشان بتوانند فارغ از دغدغه هزینه‌های بیماری، فقط به درمان و بهبودی بیاندیشند و فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "بیمار نباید غصه‌ای غیر از درد و رنج بیماری داشته و به‌خاطر هزینه‌های درمان با مشکل روبرو شوند" محقق شود.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: