شفاآنلاین-اختلاف در خانوادهها مخصوصاً بین زن و مرد امری كاملا طبیعی است. محال است مرد و زنی مانند یكدیگر فكر كنند. زیرا هر كدام در خانوادهای جداگانه بزرگ شدهاند، دارای شخصیتی خاص، عقاید و افكاری مخصوص خود و صفاتی كه در اثر وراثت یا تمرین به دست آورده و بر آن عادت نموده اند، میباشند.
به گزارش شفا آنلاین،بنابراین مرد یا زن نباید انتظار
داشته باشند كه طرف متقابل مانند آنها فكر كند و دقیقا مطابق نظر آنها عمل
نماید.با وجود این تفاوتهای طبیعی، اختلاف در بین زن و مرد امری عادی است و
هیچ زن و مردی نمیتوانند در روی زمین همسرانی با صددرصد اتحاد سلیقه پیدا
نمایند. و با توجه به این اختلافها، تنها گذشت و اغماض است كه میتواند
خانواده را آرام و در مسیر رشد و تعالی موفق بدارد.هنگامیكه ناهنجاریهای
درون خانوادهها ریشه یابی میگردد، این نتیجه حاصل میشود كه در هر صورت
كوتاهی و قصور از جانب یكی از افراد خانواده صورت گرفته است، ولی افراد
دیگر حاضر به گذشت از خطای او نبوده اند. لذا به یك ناهنجاری خانوادگی مبدل
شده است. این اصل تربیتی در خانواده آنقدر مهم و كارساز است كه گاه
متخصصان امور خانواده رعایت آن را مهم ترین و اساسی ترین اصل ایجاد آرامش
در خانواده میدانند.دكتر مصطفوی در این زمینه میگوید: «اگر از من بپرسند
از میان توصیههایی كه اسلام به زن و شوهر نموده است، كدامیك در درجه اول
قراردارد میگویم: گذشت و اغماض». تنها چیزی كه میتواند اختلافات مهم زن و
شوهر را مانند اختلافات مالی، علمی، فرهنگی، و اختلافات ناشی از دخالت
دیگران را حل كند گذشت و اغماض است. گاه دیده میشود برای ما رعایت این
اصل، یعنی گذشت از خطای دیگران كاری بسیار سخت و غیر ممكن به نظر میرسد در
حالی كه این صفت عالی از درون انسان سرچشمه میگیرد و از الطاف ویژه
خداوند مهربان به بندگان خویش است. و در نتیجه رعایت آن غیرممكن نخواهد
بود. لا یكلف الله نفسا الا وسعها انسان وجودش با كرامت عجین بوده است لقد
كرمنا بنی آدم بزرگواری و بزرگ منشی صفتی است كه خداوند متعال در وجود ما
به ودیعت نهاده است. از لوازم این صفت الهی گذشت و عفو نسبت به دیگران
میباشد. نقطه مقابل این خصیصه، روش مقابله به مثل و انتقام و سیاست ضربه
در برابر ضربه است كه تحت عنوان كودك منشی از آن یاد میشود. گذشت از
پایههای رفیع خانواده متعادل است. خانواده متعادل به معنی خانواده بی عیب و
نقص نیست بلكه شیوه برخورد آنها با نقص و كاستی طرف مقابل شیوهای مطلوب و
انسانی و اصلاح گرانه است به گونهای كه با وجود مشكلات، روح تعادل بر
خانواده حاكم است. آری بنای خانواده برای استواری، بیشتر از هر چیز نیاز به
گذشت و بزرگواری دارد. غرور بیجا و نگذشتن از خطاهای دیگران به آسانی بنای
تفاهم و تعادل را در این كانون الهی متزلزل میكند. ما باید این را بدانیم
كه همه انسانها در معرض خطا و اشتباه هستند.این قانون كلی است كه همه
انسانها، به جز معصومین(علیهمالسلام) دارای خطا و اشتباه میباشند، پس
همان گونه كه ما دوست داریم دیگران از عیوب ما بگذرند ما هم باید گذشت از
دیگران را تمرین نماییم تا این صفت پسندیده در وجود ما به صورت ملكه در
آید. چرا كه عیب جویی و عیب گویی به راحتی شادكامیو نشاط را از زندگی
بیرون نموده و جوی آكنده از دشمنی و كینه را بر خانواده حاكم مینماید.در
قرآن كریم بر این اصل بسیار تاكید شده است. به عنوان نمونه در سوره آل
عمران وقتی صفات متقین را بیان میكند میفرماید: والكاظمین الغیظ و
العافین عن الناس و الله یحب المحسنین خشم خود را فرو مینشانند و از بدی
مردم در میگذرند و خداوند دوستدار نیكوكاران است».افراد خانواده مخصوصا زن
و شوهر غالبا بر اثر اشتباهات دیگری خشمگین شده و دست به مقابله به مثل
میزنند كه معمولا به صورتهایی مثل داد زدن، قهركردن، و یا حتی زدن ظاهر
میشود. كه در هر حال فضای خانواده ناآرام میگردد. قرآن كریم میفرماید:
اهل تقوی این گونه نیستند بلكه آنان هنگام خشمگین شدن از همسر خویش خشم خود
را فرو میبرند والكاظمین الغیظ و بالاتر آنكه از خطای او میگذرند و
العافین عن الناس و او را میبخشند زیرا فرو بردن خشم به تنهایی كافی نیست
چرا كه ممكن است كینه و عداوت را از قلب انسان خشمگین ریشه كن نكند لذا كظم
غیظ و فرو بردن خشم را با عفو و بخشش توام میكنند تا قلب خود را شستشو
دهند. و عالی تر آنكه در مرحله بعد، با نیكی كردن به او، از جمله جبران
كردن بدی همسر با خوبی و یا به روی او نیاوردن و ملامت نكردن ریشه دشمنی را
در دل او هم میسوزانند و قلب او را نسبت به خویش مهربان میگرداند و
والله یحب المحسنین كه با این كار شایسته دوستی خداوند و معبود خویش را
نصیب خود میگردانند.در آیه دیگری از قرآن كریم به نحو زیباتری به این اصل
تربیتی مهم در خانواده اشاره مینماید:« .... و ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا
فان الله غفور رحیم»« .... اگر عفو كنید و چشم بپوشید و ببخشید (خداوند
هم، شما را میبخشد) چرا كه خداوند بخشنده و مهربان است. در این آیه از سه
كلمه عفو، صفح و غفر استفاده شده است كه سلسله مراتب بخشش گناه و خطای
افراد را بیان مینماید. وقتی كسی خطایی میكند هم استحقاق مجازات دارد و
هم استحقاق ملامت. عفو گذشت از مجازات است ولی صفح یك درجه بالاتر است.
لذا اولیاء الله همیشه مقامیبالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به صورت
صفح است. غفر باز درجه بالاتری است یعنی روی گناه را با رحمت پوشاندن و لذا
میگوییم مغفرت الهی غفر كار خداوند متعال است. یعنی نه تنها مجازات
نمیكند، به روی بنده اش هم نمیآورد، روپوشی هم میكند یكی از این جهت كه
نمیگذارد دیگران از آن اطلاع پیدا كنند و دیگر آنكه از رحمت و فضل خود هم
چیزی به او اضافه میدهد. چه زیبا و بجاست كه در روابط افراد خانواده
مخصوصا زن و شوهر این اصل تربیتی قرآن به كار برده شود؛ به عنوان نمونه گاه
میشود در اثر فشار كار زن در خانه مانند بچه داری، آشپزی و نظافت
خانواده، زن از نظر جسمیخسته شده و این خستگی در روح او نیز اثر میگذارد و
در نتیجه هنگام آمدن مرد به خانه با او پرخاش مینماید. در خانوادهای كه
قرآنی باشد مرد نه تنها خشمگین نمیشود و او را میبخشد. بلكه به روی خود
هم نمیآورد. همچنین با آوردن میوه و یا یك لیوان چای بدی او را هم با خوبی
میپوشاند. و بر عكس گاه مرد از بیرون خانه میآید و بر اثر فشار كار روحش
نیز دچار خستگی است وقتی همسر برای صحبت كردن نزد او میآید. مرد تندی
مینماید و جواب او را نمیدهد. اینجاست كه زن نیز باید به روی خود نیاورده
و همسرش را ببخشد و با پذیرایی از او، بدی او را با خوبی بپوشاند.میتوان
تصور نمود كه اجرای این روش تربیتی قرآنی در خانواده، چگونه این نهاد الهی
را به كانون محبت و صمیمیت تبدیل مینماید و محفلی میشود برای تربیت و رشد
فرزندانی قرآنی.شاید بگوییم اجرای سه مرحله عفو ؛ صفح و غفر در این روش
قرآنی از عهده اولیاء برمیآید، چرا كه ما همواره این نوع برخورد را از اهل
بیت(علیهم السلام) و بزرگان دین دیدهایم و ما نمیتوانیم. در جواب خواهیم
گفت: اگر در این روش قرآنی، حتی مرحله اول، یعنی فرو بردن خشم خود و گذشت
از خطای دیگران، را بتوانیم در خانواده اجرا نماییم آرامش و سعادت خانواده
ما تضمین خواهد شد.
آرمان