کد خبر: ۳۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 28
شفا آنلاین -رئیس جمهور که در صدر هیئتی برای شرکت در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، فرودگاه جان اف کندی نیویورک را به مقصد بندر آستاراخان روسیه ترک کرد.



 به گزارش شفا آنلاین، آقای روحانی قرار است در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر که در این بندر روسی برگزار می شود، شرکت کند.

رئیس جمهور کشورمان در شش روز حضور خود در نیویورک، علاوه بر دو سخنرانی در اجلاس سران جهان یعنی اجلاس تغییرات آب و هوائی و نشست سران مجمع عمومی، با همتایان خود از پنج قاره جهان دیدار و گفتگو کرد.

سخنرانی در جمع مدیران ارشد رسانه های تاثیرگذار آمریکائی و نیز دو دیدار با اعضای اندیشکده های آمریکائی در کنار مصاحبه با شبکه های تلویزیونی آمریکائی و بین المللی مانند سی ان ان و پی بی اس از جمله برنامه های جانبی این سفر رئیس جمهور بود.

آقای روحانی همچنین دیدارهای جداگانه ای با ایرانیان مقیم، فعالان اقتصادی ایرانی در آمریکا و دانشگاهیان ایرانی دانشگاه های آمریکا داشت.

رئیس جمهور همچنین عصر جمعه بوقت محلی در نشستی خبری که با حضور بیش از یکصد و بیست خبرنگار رسانه های جهان برگزار شد، آخرین مواضع تهران در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی را تشریح کرد.

 ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین نهاد فراقاره ای جهان بعد از سازمان ملل متحد، فرصت مناسبی برای تبیین مواضع کشورمان در سخنرانی های رئیس جمهور بود.

محکومیت تروریسم موجود در خاورمیانه با محوریت داعش، تبیین تناقض غرب در مقابله با تروریسم، پیشنهاد یافتن راه کارهای عملی برای اجرای مصوبه سال قبل سازمان ملل درباره جهان عاری از خشونت و افراطی گری که پیشنهاد رئیس جمهور در مجمع شصت و هشتم بود، از جمله محورهای سخنان آقای روحانی در نشست های مختلف یاد شده بود.

موضوع هسته ای کشورمان و گفتگوهای هفت گانه ایران و پنج بعلاوه یک، دفاع از حقوق شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور، بهبود روابط منطقه ای و بین المللی با محوریت درک و احترام متقابل و نهایتاً استفاده از همه ظرفیت های موجود برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی کشور نیز در دیدارهای دو و چند جانبه رئیس جمهور با همتایان و نیز نخبگان عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی بارها مطرح شد.

همزمانی دور هفتم مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک که به سرپرستی وزیر خارجه کشورمان در نیویورک برگزار شد، وجه تمایز این سفر رئیس جمهور کشورمان به اجلاس سالانه سازمان ملل متحد بود.

محمد جواد ظریف که به همراه تیم مذاکره کننده خود شامل عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد و چند کارشناس حقوقی، مذاکرات فشرده دو و چند جانبه ای را در سطوح کارشناسی، معاونان وزیر و وزیران امور خارجه ایران و پنج بعلاوه یک برگزار کرد، شامگاه شنبه همراه رئیس جمهور به بندر آستاراخان رفت.

مذاکرات هفتم هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک در نیویورک در شرایطی برگزار شد که طبق توافق اولیه ژنو، طرفین تا سوم آذر امسال فرصت دارند درباره موضوعات مورد اختلاف چاره اندیشی کنند.

عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در آخرین مصاحبه خود با خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک، از پیشرفت در جزئیات و باقی ماندن اختلافات در کلیات موضوع هسته ای کشورمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد در فرصت دو ماهه پایانی، امکان تفاهم در این موضوعات نیز فراهم شود

 قرار است عباس عراقچی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان روز یکشنبه نیز در نیویورک، بحث های کارشناسی مذاکرات هسته ای را ادامه دهند.

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز گفت: در دو ماه آینده نشست های مفصلی میان ایران و پنج بعلاوه یک اما احتمالاً در اروپا برگزار خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: