کد خبر: ۳۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 27
شفا آنلاين -در مورد سوختگی، استانداردسازی نقش ویژه و مهمی پیدا می کند و حتی از آموزش هم اهمیتش بیشتر است. اگر ساختمانی داشته باشیم که استاندارد نباشد یعنی پله فرار، سیستم های تشخیص دهنده دود و دستگاه اطفاء حریق نداشته باشد، هر چقدر هم به افراد آموزش داده شود؛ امکان این که آنها از آتش سوزی در ساختمان پیشگیری کنند و بتوانند از مهلکه بگریزند، کم است.
به گزارش شفاآنلاين ،دکتر محمد جواد فاطمی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی،با بیان این که نظام مهندسی باید به طرفی برود که استاندارد سازی را در ساختمان سازی فراهم سازد و این استاندارد سازی مداوم باشد و دائماً مورد بازرسی قرار گیرد، گفت: باید قوانینی تصویب شود که هر چند سال یکبار، ساختمان ها جهت ادامه فعالیت مورد بازرسی مجدد قرار گیرند و همچنین این قوانین از قدرت اجرایی مطمئنی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه هر چقدر شعله های بیشتری از محیط زندگی افراد حذف شوند، در ایجاد کاهش سوختگی موثر خواهد بود، افزود: تا زمانی که از شعله استفاده می شود، خطر آتش سوزی وجود دارد. بنابراین باید به طرف روش هایی برویم که شعله در محیطی امن قرار می گیرد و خطری ایجاد نمی کند. برای مثال در بخاری قطره ای یا کاربراتوری، خطر این وجود دارد که نفت زیادتری وارد بخاری شود و بخاری آتش بگیرد. سیستم های گرمایشی منازل، ادارات و مدارس باید به سیستم های گرمایشی که دارای شعله های امن هستند و خطر آتش سوزی ندارند، مجهز شوند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، یکی از شایع ترین علت های سوختگی در منازل را قراردادن ظرف آبجوش توسط خانواده ها روی علاءالدین و چراغ در زمستان دانست و اظهارکرد: خانواده ها از بخاری های غیراستاندارد که متاسفانه هنوز تولید می شوند- و گازهای پیک نیکی استفاده نکنند. همچنین شایع ترین آتش سوزی هایی که در آشپزخانه ها صورت می گیرد معمولاً دو علت دارد: یا اینکه احتیاط لازم توسط افرادی که در آشپزخانه هستند صورت نگرفته و یا اینکه وسائل آشپزی غیراستاندارد بوده است. خصوصاً در مورد اجاق گازهایی که استفاده می شود عدم وجود ترموکوبل در اجاق گاز که هنگام خاموش شدن شعله جریان گاز را قطع می کند، خطر آفرین می باشد. همچنین اندازه و نوع شیلنگ های گاز و نحوه اتصال آنها به وسائل گازسوز استاندارد باشد . از دستکاری وسائل گازی نیز جدداً خودداری شود.

وی با تاکید بر این که در سفر امکانات، روش ها و زمان محدود است، ادامه داد: باید دقت شود افراد از وسائلی استفاده کنند که استاندارد باشند و دارای پایه باشند. یکی از شایع ترین اتفاقاتی که در سفر می افتد این است که فرد وسیله گرمایش را در چادر استفاده می کند که هم خطر گازگرفتگی و هم خطر آتش سوزی دارد. اگر افراد قصد ایجاد آتش دارند حتماً وسعت آن را محدود سازند و مواظب بچه ها باشند که در آتش نیفتند. همچنین در طول سفر از روشن کردن آتش در ماشین نیز خودداری کنند.

فاطمی، سوختگی الکتریکی را بدترین نوع سوختگی دانست و گفت: سوختگی هایی که با وسائل برقی ایجاد می شوند، دارای دو نوع سوختگی هایی که از حرارت وسیله به وجود می آیند، مانند تماس اتوی داغ با بدن و سوختگی هایی که در اثر برق گرفتگی ها به وجود می آیند، از این رو سوختگی الکتریکی بدترین نوع سوختگی است که آن را به کوه یخ تشبیه می کنند که قسمت کوچکش از آب بیرون است. اغلب، این سوختگی در عضلات و اندام های داخلی اتفاق می افتد و معمولاً باعث قطع اندام می شود. علاوه بر این، عبور جریان برق می تواند به مغز، قلب و احشاء صدمه بزند.

وی با بیان اینکه مسائل ناشی از آتش سوزی وسائل برقی بیشتر به علت اتصالی در سیستم برق رسانی فرسوده است، گفت: بهتر هر چند وقت یکبار استاندارد سازی مجدد در این باره انجام شود. در سوختگی الکتریکی، بچه ها با جویدن سیم های برق و فرو کردن فلز در پریز برق، در خطر این نوع سوختگی می باشند. همچنین با بیان اینکه سوختگی در سه درجه 1، 2 و 3 اتفاق می افتد. در سوختگی درجه یک که آن را سوختگی جزئی نیز می نامیم، بهتر است افراد آن قسمت را با آب سرد کنند و طی دوره ترمیم نیز آن را با آب ولرم و شامپو بچه به طور مرتب شستشو دهند. همچنین برای اینکه محل سوختگی عفونت نکند روزی 2 الی 3 بار از پماد سوختگی استفاده شود. در سوختگی درجه دو، پوست افراد تاول می زند. اگر تاول بزرگ بود بهترین اقدام خالی کردن تاول در شرایط استریل می باشد. در مورد تاول های کوچک بهتر است از ترکاندن آن خودداری کنند. در سوختگی درجه سه که ضخامت پوست به طور کامل سوخته است بهترین اقدام در ابتدای بعد از سوختگی، سرد کردن محل سوختگی با آب معمولی و به مدت 15 تا 20 دقیقه است. استفاده از یخ میزان صدمه را افزایش می دهد. در حین انتقال مصدوم به پزشک باید زخم سوختگی را با یک پارچه تمیز و وسائل پانسمان تمیز نگه داشت. البته در هر نوع از سوختگی، مراجعه افراد به پزشک توصیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه حتی اگر تمام استانداردها رعایت شود، احتمال ایجاد آتش سوزی به صفر نمی رسد، به راديو سلامت گفت: مهم این است که اگر آتش سوزی اتفاق افتاد دو کار را انجام دهیم. اول اینکه وسائل مورد نیاز جهت خاموش کردن آتش را در اختیار داشته و نحوه استفاده از آنها را نیز بلد باشیم. داشتن کپسول آتش نشانی می تواند هم در خانه و هم در ماشین بسیار مفید باشد. شهرداری می تواند حتی به صورت رایگان کپسول آتش نشانی را در اختیار خانواده ها قرار دهد و در ماشین ها هم داشتن کپسول آتش نشانی الزامی شود. دوم اینکه وسائل و سیستم های اطفاء حریق بتوانند به محل آتش سوزی دسترسی داشته باشند. برای مثال در بازار تهران امکان دسترسی آتش نشانی به علت بافت قدیمی آن محدود می باشد. باید در زمینه اطفاء حریق هم به سمت استاندارد سازی برویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: