کد خبر: ۳۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 27
معاون بهداشتی وزارت بهداشت خبر داد:
شفا آنلاین- معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان امسال برای هر 3 تا 4 هزار زن شهرنشين ، یک کارشناس مراقب سلامت در نظر گرفته ایم تا خدمات مراقبت از مادران باردار را به طور مداوم مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش خبرنگار شفا آنلاین دکتر علی اکبر سیاری امروز و در آئین گشایش کنگره ملی راهکارهای ارتقاء سلامت و کاهش مرگ و میر مادری با اعلام این خبر اظهار داشت: این برنامه از حاشیه شهرها شروع خواهد شد و به تدریج توسعه می یابد.

وی افزود: در روستاها خدماتمان فعال است.زيرا اگر مادری مراجعه نکرد صدایش می کنند، اما متأسفانه در شهر این گونه نیست؛ اگر کسی مراجعه کرد که کرد نکرد هم که ...

وی ادامه داد: به طور قطع با قرار دادن کارشناسان مراقب سلامت و فعال شدن خدمات، می توان دریافت که چه کسی حامله است؟ چه کسی در معرض خطر است؟ چه کسی ریز فاکتور دارد؟ بنابراین با ایجاد پرونده روند درمان و بررسی آنها استمرار می یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر فردی مراجعه نکرد از طریق تلفن و رابط بهداشت نیز پیگیری خواهد شد؛ همچنین به دانش آموز آن خانواده ماموریت داده می شود که از والدین خود در حد بهورزی مراقبت داشته باشد.

وی خونریزی را عامل اول مرگ زنان باردار دانست و افزود: به گونه ای که خطر مرگ به خاطر خونريزي 8 برابر افزایش می یابد. به این منظور توصیه کردیم که در تمام مراکز بهداشتی و درمانی وبراي كاهش مرگ و ميرزنان باردار باید قرص آهن وجود داشته باشد.چراكه این حداقل کاری بود که می توانستیم انجام دهیم.

سیاری همچنین به ترتیب پره اکلاسمپی، عفونت ها، بیماری های قلبی؛ آمبولی و بیماری های زمینه ای را عامل مرگ زنان باردار برشمرد و تصریح کرد: حال اگر سیستم مراقبت ما کامل باشد به هدفمان یعنی کاهش مرگ و میر زنان باردار می رسیم.

تقویت نظام مراقبت مادران به ویژه بارداری های پرخطر

وی با اشاره به تقویت برنامه مراقبت های مادران گفت: امروزه در کشور می ترسند نام تنظیم خانواده را بیاورند. در حالی اين برنامه  از مرگ نابهنگام مادر و نوزاد نیز جلوگیری می کند.همچنین سطح باروری را که زیر حد جایگزین است نیز افزایش می دهد.

وی تأکید کرد: اجرای برنامه سلامت باروری در یک الگوی صحیح می تواند از کاهش باروری بیشتر در کشور جلوگیری کند و سطح باروری را در کشور به حد معقول برساند.

سیاری با اشاره به این که امیدواریم رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی عامل کاهش گرایش به سزارین باشد؛ تأکید کرد: براساس ثبت سامانه کشوری،ميزان سزارین در سال 92 حدود 54 درصد بوده كه زابل با 21 درصد کمترین زایمان سزارین وبيمارستان هاي وابسته به دانشگاه هاي علوم پزشکی شهید بهشتی و گیلان بیشترین سزارین را با 75 درصد داشته اند.

وی با بیان این که متأسفانه بخش عمده ای از خود مردم در انجام سزارین نقش دارند که این امر نیازمند آموزش است, خاطرنشان کرد: بنابراین نباید به این موضوع بی تفاوت بود بلکه باید حساسیت داشت.چراكه مدیریت بی تفاوت و استاد بی سواد دانشگاه ها را خراب می کند.

وی نقش معاونین درمان، مدیران گروه زنان و روسای دانشگاه های علوم پزشکی را در جهت کاهش سزارین در کشورمان موثر دانست و تأکید کرد: با حمایت دولت وضعیت اقتصادی بیمارستان ها بهتر شده و می شود.

سیاری اظهار داشت: بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، عدم تأخیر در ارائه خدمات درمانی در بیمارستان ها و مراکز زایمانی، شناسایی به موقع و جلوگیری از تأخیر در تصمیم گیری و ارجاع موارد پرخطر برای کاهش مرگ نابهنگام مادران نیز موثر است.

به گفته وی در این راستا همچنین ایجاد فضای مناسب و تجهیز نیروی مناسب و تدارکات بیمارستان ها برای زایمان ها نیز لازم است.

وی مرگ نابهنگام زنان باردار را از بدترین نوع مرگها دانست و تصریح کرد: هر چه جامعه عقب افتاده تر باشد میزان مرگ و میر هم افزایش می یابد؛ برای نمونه مرگ نابهنگام مادران يكي ازاين مصاديق است.

سیاری افزایش امید به زندگی را عامل کاهش مرگ و میر زنان باردار اعلام و تأکید کرد: در واقع حوزه بهداشت تلاش زیادی می کند تا این موضوع را در اولویت قرار دهد. زیرا مشخص شده که افراد می توانند تا 85 سال زندگی سالمی داشته باشند.

وی تأکید کرد: حال آن که باید ریزفاکتورها را به موقع شناسایی و درمان کرد تا افراد سالم هم سالم تر بمانند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ریز فاکتورها را به 2 دسته فیزیولوژی بدن و رفتاری تقسیم کرد و گفت: کلسترول، قند و فشار خون بالا و چاقی به عنوان عوامل پاتوفیزیولوژی و تحرک کم؛ استعمال دخانیات و مصرف غذاهای نا مناسب جزء ریز فاکتورهای رفتاری نیز محسوب می شوند.

وی با تأکید بر این که عوامل محیطی- اجتماعی هم برای کاهش مرگ و میر نابهنگام زنان باردار موثر است؛ بیان کرد: این قبیل مشکلات را با امکانات بیولوژیک نمی توانیم حل کنیم زیرا 75درصد آنها عوامل محیطی اند.

به گزارش شفاآنلاين، این کنگره طی امروز و فردا در مرکز همایش هاي بين المللي رازي به کارش ادامه می دهد.


گزارش :شبنم طاهري

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: