کد خبر: ۳۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 27
شفاآنلاین-رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است عفونت بیمارستانی در تمام بیمارستان‌های دنیا وجود دارد و تنها عاملی که آن را غیرعادی می‌کند، میزان بیش از حد عفونت است.
به گزارش شفا آنلاین،علی جعفریان در واکنش به انتشار اخباری مربوط به بروز عفونت بیمارستانی در یکی از بیمارستانهای تهران گفت: اطلاعی از تعطیل اتاق جراحی بیمارستان مدرس ندارم و در حد رسانه‌ها از آن شنیده‌ام.

وی ادامه داد: عفونت بیمارستانی یک مورد استاندارد است که در همه جای دنیا وجود دارد یعنی ما درصدی از عفونت‌های بیمارستانی را در همه جای دنیا داریم اما آن چیزی که غیرعادی است میزان بیش از حد عفونت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بیمارستان محلی است که درصد عفونت در آن بیشتر از خیابان است به خاطر اینکه در آنجا انواع میکروب‌های مقاوم وجود دارد.

وی توضیح داد: این مشکل در همه جای دنیا هست دلیلش هم این است که میکروب‌های بیمارستانی خطرناکتر از میکروب‌های خیابانی هستند چرا که نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند.

جعفریان افزود: اگر کسی به میکروب خیابانی مبتلا شود خیلی راحت کنترل می‌شود در صورتی که کنترل میکروب بیمارستانی مشکل است، اما توجه داشته باشید که بیمارستان آلوده نیست و فقط میکروب آن خطرناکتر است.

به گفته وی، میکروب بیمارستانی مانند مجرم حرفه‌ای است و میکروب خیابانی مانند متخلفان عادی که مرتکب خلافی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نحوه استریل کردن محیط آلوده گفت: البته مکانیزم استریل کردن محیط با توجه به شدت و نوع عفونت و محیط آن متفاوت است؛ یک موقع عفونتی خارج از حد معمول در یکی از بخش‌های بیمارستان اتفاق می‌افتد که در آن شرایط یک فکری می‌کنند مثلا آن را موقتاً تعطیل می‌کنند تا مراحل استریل کردن طی شود.

وی یادآور شد: مثلاً ICU مکانی است که به طور طبیعی درصد عفونت در آن بیشتر است چرا که مریض مدت بیشتری در آن می‌ماند اما ما نمی‌توانیم همیشه ICU را ببندیم و استریل کنیم این کار مساوی است با بیرون ماندن تعداد زیادی مریض که به ICU احتیاج دارند.

جعفریان تأکید کرد: اگر درصد عفونت از حد معمول بالاتر برود بخش را تعطیل و جوانب را ارزیابی می‌کنیم اما خوشبختانه طی مدت این یک سال ما مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: