کد خبر: ۳۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 28
دکتر مجید نصیری جراح ومتخصص گوش وحلق وبینی خبرداد:
شفاآنلاین -گوش ،حلق و بینی ازجمله اعضای مهم بدن است که نقش مهمی در برقراری ارتباط با محیط ودیگران دارندواگر بدرستی از این اعضا استفاده ومراقبت نشود، می تواند سلامتی انسان به مخاطره اندازد.

امروزه کمتر کسی را می توان یافت که یک باردرزندگی خود به بیماری هایی نظیر سینوزیت ،پولیپ وانحراف بینی،عفونت لوزه ،وزوز،کیپی وعفونت های گوش ویا سرگیجه دچار نشده وبرای بهبود آن به پزشک مراجعه نکرده باشد .

به گزارش شفاآنلاین ، دکتر مجید نصیری ،جراح ومتخصص گوش،حلق وبینی از شایعترین بیماری های گوش و حلق و بینی و راه‌های درمان آن می گوید:

آقای دکترنصیری،یکی ازجراحی هایی که اين روزها در جامعه شایع شده عمل جراحي زیبایی بيني است ، آيا انجام این نوع جراحی برای زیبایی ، ضرورت دارد؟

هيچ كدام از جراحي‌هاي زيبايي ضرورتي ندارد، يعني درصد ضرورتي كه براي جراحي زیبایی قائل هستيم، بسيار پائين است. موارد بسيار كمي هستند كه بنا به دلايل خاص، همچون تصادفات ویا مشكلات مادرزادي، انحرافی در تيغه بيني حالا چه در ظاهر بيني و یا از داخل بيني وجود دارد، كه باعث می شود بيمار از مشكل تنفسي و زيبايي رنج ببرد، در اين مواردلازم است جراحي‌هاي به " اصطلاح زيبايي بيني " انجام شود.

بطور کلی‌ اعمال جراحي زيبايي اعمال الزامي نيستند، ولی شاید یک دلیل که در ایران این عمل بیشتر انجام می شود، دلیل ساده " چشم و هم چشمی " باشد که متأسفانه در ما ایرانیها بسیار مشاهده می شود.

براساس آمارخانم های ایرانی هفت برابر بيشتر از زنان كشورهاي پيشرفته جراحی زیبایی بینی انجام می دهند، چرا ؟

در اين‌كه ايران حرف اول را در جراحي بيني مي‌زند، شكي نيست. تعداد آمارها هم در اين باره بسيار بالاست، چرا که ،يك مقدار آن به مسأله فرهنگي ومقداری هم به مسأله ژنتيكي باز مي‌گردد. اروپايي‌ها و آمريكایی ها، معمولاً بيني‌هاي ظريفي دارند، در صورتي كه مردم كشورهاي شرقي مثل ايران، پاكستان، هندوستان و يا كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، بيني‌هاي بسياربزرگ و گوشتي اي دارندو آن ظرافتي كه در بيني اروپاييان وجود دارد، در اينجا دیده نمی‌شود ،در نتیجه این مساله يكي از عللي است كه باعث شده كه اعمال جراحي بيني در ايران رو به افزایش گذارد.

آيا عمل جراحي زیبایی بینی در اروپا هم زياد صورت مي‌گيرد؟

همانطور که قبلا اشاره شد، بيني اروپایی ها ، ‌ خيلي زيبا و ظريف‌تر از بيني‌ ايراني است، در نتیجه این نوع عمل جراحی در آنجا کمتر انجام می شود.

آيا مسأله فرهنگي هم در اين زمينه تأثيرگذار است؟

بلي، متأسفانه در جامعه ما، عامل چشم و هم چشمي یا رقابت‌هاي خاصي كه وجود دارد، بر روی این اين مسأله بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

جراحي زیبایی بيني عوارضي هم دارد؟

اصولا در جراحي زيبايي بيني ، بايد يك سري نكات بسیار مهم رعايت شود. هيچوقت نبايد عملكرد اصلی‌ بيني را كه شامل: گرم ،مرطوب و تميز كردن هواست، فداي زيبايي كنيم. موارد زيادي پيش آمده كه شخص بعد از عمل جراحي مشكل تنفسي پيدا كرده است، در حالی‌ که عمل زیبائی بینی‌ به خوبی‌ انجام وبيني زیبائی خلق هم شده ، ولي این بینی‌ زیبای جدید، همخواني لازم با اجزای ديگر صورت ندارد، چون بيش از اندازه كوچك و تنفس بيمار دچار مشکل شده است ،در نتيجه ما بايد بيني را به عنوان يكي از اعضاي صورت در نظر بگيريم كه با بقيه عضوهاي صورت همخواني داشته باشد.

آيا عمل جراحي بيني باید در سن خاصی انجام شود؟

بلی ، فرد بايد به سنّ بلوغ رسیده باشدتا میزان تغیرات بعد از عمل جراحی به حداقل برسد، مگر موارد معدودي مانند عفونت‌هاي شديد كه خيلي حياتي باشند و ما مجبور باشيم سریعاً اقدام كنيم.

چه نوع عيب‌هاي بيني بايد جراحي شوند؟

اصولا عیب هایی که مشکل ساز هستند،بهتر است جراحی شوند،از جمله آنها يكي انحراف بيني است. بيني توسط يك تيغه‌ كه يك قسمت استخواني و قسمت ديگر غضروفي است، به دو بخش تقسيم شده است. اين تيغه بيني ممكن است به يك يا دو سمت انحراف داشته باشد، اگراین انحراف مشكلي براي بيمار ايجاد نكند ، نيازی به عمل جراحي نیست، تنها در صورتي نياز به جراحي دارد، كه بيمار انسداد بيني پيدا كرده و نمي‌تواند به راحتي از بيني نفس بكشد و يا عفونت‌هاي مكرر سينوسي بوجود آمده باشد.

شما به سینوس اشاره کردید، سينوس چیست وچه کارکردی دارد؟

سينوس‌ها حفراتي هستند كه اطراف بيني رافراگرفته اند . سينوس‌هاي پيشاني، فكي، اتموئید كه بين چشم‌ها هستند و اسفنوئیدكه وسط جمجمه قرار گرفته است. سينوس‌ها به طور معمول داراي ترشحاتی هستند، كه كتب‌ مختلف اعداد متفاوتی را برای میزان دفع روزانه آنها در نظر گرفته اند (بين يك تا 3 ليتر در روز) که افراد بدون اینکه متوجه باشند،آنها را قورت می دهند. تنها زماني متوجه مي‌شوند كه اين ترشحات از حد نرمال بيشتر شده ، يا غلظت آن تغيير كرده باشد.

سینوزیت چیست وچه زماني سينوس ها عفونت‌ می کنند؟

عفونت‌هاي سينوسي را سينوزيت مي‌گويند. زمانی‌ سینوس‌ها عفونت می کنند که ترشحات سينوس به هر دليلي نمي‌تواند خوب تخليه شوديا آلرژي وحساسيت بيش از حد موجب تورم مخاط اطراف دهانه سينوس شده در نتیجه ترشحات در سينوس باقی‌ مانده و خارج نمی شوندیا اختلالات ساختاري مثل انحرافات بيني كه در بینی وجود داشته باشد. وقتي اين ترشحات نتوانند خارج شوند ، فرد دچار سینوزیت می شود .

پوليپ بینی چيست و چه مشكلي براي فرد ايجاد مي‌كند؟

پوليپ عبارت است از برجستگی مخاط خود سينوس که متورم شده و داخل سينوسها قرار مي‌گيرند. اگر این مخاط بیش از اندازه بزرگ شوند، مي‌توانند از منافذ سينوس بيرون زده وداخل حفرات بيني بيايند ،كه مشكلات خاص خودش را ايجاد خواهند كرد.

سينوس‌ها چه زماني بايد جراحي شوند؟

وقتي كه عفونت‌ها به صورت پوليپ درآمدند، سينوس‌ها بايد جراحي شوند،این پولیپ‌ها بر اثر آلرژی هم می توانند بوجود بیایند. اگر به درمان های طولانی مدت جواب ندهند، لازم است با جراحي ، سينوس‌ها تخليه شوند ، چرا كه ماندن بيش از اندازه آنها مي‌تواند آسيب برساند. چون مرز بين سينوس‌هاي بيني وچشمی ، خود حفره و كره چشم ،يك استخوان بسيار نازك است كه به آن استخوان كاغذي گفته می‌شود و قطر آن واقعاً به اندازه قطر یک كاغذ است. بزرگ شدن پوليپ‌ها در آن ناحيه می تواند باعث فشار به این استخوان و از بین رفتن آن شود، در نتیجه، باعث راهیابی عفونت و يا پوليپ‌ها به درون حفره چشم می شود .البته این مساله معمولاً به سرعت اتفاق نمي‌افتد ولي اين شانس وجود دارد كه اتفاق بيفتد. بنابراین زمان جراحي هرچه بيشتر طول بكشد، شناسایی اين استخوان برای جراح در زمان جراحي مشكل ترمی شود، يعني هرچه خوردگي استخوان بيشتر شود، جراحي سخت‌تر خواهد بود.

زمانی که بيمار سینوس خود را جراحي مي‌كند، آيا احتمال بازگشت دوباره آن وجود دارد؟

در جراحي آندوسكوپي سينوس، علت را جراحي نمي‌كنيم ،چون اكثر اوقات علت آلرژي است و قابل درمان صددرصد نيست. بلکه سعی‌ می‌کنیم عوارض ايجاد شده توسط حساسيت يا آلرژي را از بين ‌ببريم .با توجه به اين‌كه سينوس‌ها را تخليه مي‌كنيم، دهانه سينوس‌ها خيلي بازتر از حد طبيعي‌ ‌شده و تهويه بهتر انجام مي‌شود ، اگر ترشحي هم باشد خيلي راحت تر خارج مي‌شود چون دهانه‌ها بازتر شده اند،اگرمريض دستورات بعد از عمل رارعایت كند، شانس عود کردن خيلي كم مي‌شود ، ولي هيچوقت به صفر نمي‌رسد ، اين نیز بستگي به خيلي چيزها دارد، مانند رعايت دستورهايي كه به مريض داده مي‌شود، دور بودن از مواد محرك آلرژي زا، مثلاً كسي که در كارخانه مواد شيميايي كار مي‌كند ،اگر بعد از جراحي نيز در همان محل باشد ، شانس بازگشت خيلي بيشتر از كسي است كه بتواند شغلش را عوض بكند.

آيا سينوزيت در فصل خاصي شايع مي‌شود؟

سینوزیت در تمام فصول دیده می شود، ولی سينوزيت‌هايی که عفوني است و با باكتري و ويروس سروكار دارد، در فصل زمستان بيشترشایع است.

لوزه چيست، چه کارکردی دارد؟

لوزه قسمتي از سيستم دفاعی وغدد لنفاوي است كه دفاع بدن را به عهده دارد. درکودکان و نوزادان چون سيستم دفاعي بدن تكامل پيدا نكرده، لوزه ها نقش بسزايي دارند از آنجا که در کودکان آلودگی‌ بیشتر از طریق دهان وارد بدن می شود،(چرا که کودکان هر چیزی را به دهان خود وارد می کنند)، در نتيجه لوزه ها ،اولین سد دفاعی هستند که در دهان قرار گرفته و دفاع را به عهده مي‌گيرند .ولی همين سيستم دفاعی مي‌تواند زماني دچار اختلال شده و منافعش از مضراتش خيلي كمتر ‌شود،که در این موقع بايد جراحي شود.

كتب مختلف جراحي، در اين باره نظرات مختلفي را مطرح کرده اند.بعضي‌ها تا هفت سالگي وبرخی ها هم، 9 یا 10 سالگي را تعيين كرده‌اند كه از آن سن به بعد سيستم دفاعي بدن كامل شده و قسمت‌هاي ديگر بدن ،وظيفه عمده لوزه‌ها را به عهده مي‌گيرند.

لوزه ها چه زماني بايد جراحي شود؟

در جراحي لوزه ها به چندچيز به خصوص در اطفال بايد توجه شود ، غذا خوردن مشكل پيدا كرده و راحت تنفس نكنند،خروپف شبانه داشته وشب با دهان باز بخوابند، گلو و لوزه در يك فصل سه يا چهار بار عفونت کرده وفردمجبورباشداز آنتی بیوتیک استفاده کندویا عفونت بیش از شش باردرسال اتفاق بیفتد، در آن صورت بهتر است ، لوزه ها جراحی شود ،چون مصرف زیادآنتی بیوتیک نه تنها لوزه ها را خوب نمی کند بلکه بدن را در برابر عفونت های احتمالی دیگر مقاوم می کند.

لوزه سوم چیست ؟

لوزه سوم عبارت است از افزایش ضخامت نسوجی که در بالای حلق و انتهای بینی‌ قرار دارند و بیشتر به خاطر افزایش حساسیت و عفونتهای مکرر است که بوجود می آید. این افزایش ضخامت از یک طرف باعث انسداد بینی‌ و از طرف دیگر موجب بسته شدن لوله‌های ارتباطی‌ بین گوش میانی (شیپور استاش) و آن ناحیه می گردندکه نتیجه این انسدادها تنفس دهانی و عفونت گوشه میانی است ،99درصداین مورددر اطفال دیده می شود که اگر به دارو جواب ندهد حتما باید جراحی شود.

آیا آلودگی هوا برگوش، حلق و بینی انسان نیز تاثیر دارد ؟

انسان به طور عادی از بینی تنفس می‌کند. باتوجه به نوع آلودگی و شدت آن، در مرحله اول اثرگذاری می تواند به صورت

حساسیت و رینیت آلرژیک بروز کند. در موارد پیشرفته‌تر، التهاب‌هایی که در بینی ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به انسداد مجراهای سینوسی و ابتلا به بیماری سینوزیت شود. در مراحل اولیه، سینوزیت به صورت سینوزیت حاد است که در این مرحله امید به درمان دارویی بالا است. اگر درمان نشود و بیماری پایدار شود (معمولا بعد ازدوازده هفته)، سینوزیت وارد مرحله مزمن خواهد شد.

گزارش ها حاکی است در شرايط آلودگي هوا بويژه كودكان و خردسالاني كه در مناطق شهري زندگي مي‌كنند، بيشتر در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستندوكودكاني كه هواي سالم و تميز استنشاق مي‌كنند، كمتر در خطر ابتلا به اين عفونت‌ها هستند.

شایعترین بیماری گوش چیست وچرا فرد به آن دچار می شود؟

گوش به سه قسمت خارجی ،میانی وداخلی تقسیم می شودکه شایع ترین بیماری های آن عبارتند از، عفونت حاد گوش خارجی (اوتیت حاد): به التهاب مجرای شنوایی خارجی (لاله گوش و مجرای شنوایی خارجی )گفته می شود.شایع ترین عواملی که بیماری را ایجاد می کند، باکتری ها و قارچها هستند.شیوع اوتیت خارجی حاد در فصل تابستان، بیشترازفصل زمستان است و در افرادی که به طور دائم شنا می کنند بیشتر، به وجود می آید. به این بیماری گوش ،بیماری شنا گران نیز گفته می شود . بهترین راه درمان، درمان های موضعی است یعنی گوش از ترشحات تمیزوازداروهای موضعی (پمادویا قطره های موضعی )استفاده شود ،بهتر است در یکی‌ دو روز اول این کار توسط پزشک انجام شود.

عفونت مزمن گوش خارجی (اوتیت مزمن) : به عفونت پیشرونده در مجرای گوش خارجی گفته می شود.مهمترین علامت التهاب خارجی مزمن، شکایت فرد ازخارش گوش است که معمولا سعی می کند،گوش خود را بخاراند که با این کار، مجرای گوش، دچار خراشیدگی می شود. در التهاب خارجی مزمن، هنگام لمس لاله گوش دردی ایجاد نمی شود، پاک کردن دقیق مجرای گوش واز بین بردن عفونت درفرد مبتلا، بایدتوسط پزشک صورت گیرد.

عفونت حاد گوش میانی:عفونت در گوش از طریق شیپور استاش به گوش میانی می رود. اغلب با عفونت دستگاه تنفسی اتفاق می افتدوباعث اختلال در کار لوله شیپور استاش می شود.التهاب حاد میانی از شایع ترین عفونتها دراطفال است و این عفونت جزوی از عوارض عفونتهای ویروسی مثل سرما خوردگی یا انفلوانزا می باشد.علایم این بیماری شامل:کم شدن شنوایی،احساس پر بودن گوش،درد خفیف و در ادامه، درد شدید و افزایش دمای بدن مخصوصا در شیر خواران و کودکان است.کودکان و شیر خواران معمولا نمی خوابند وگریه می کنند، گوشهای خود فشار می دهند وبه گوشی که دچار عفونت شده چنگ زده ودچاراستفراغ و اسهال می شوند ، ممکن است در بزرگسالان سرگیجه نیز دیده شود. اگر این بیماری به موقع درمان نشود، موجب ناشنوایی دائمی ،مننژیت و آبسه مغزی درفرد می شود.درمان آن با آنتی بیوتیک است ،استراحت و استفاده از کمپرس سرد و گاهی هم نیاز جراحی به جراحی دارد.

التهاب مزمن گوش میانی: که به دنبال عدم درمان خوب و کافی بیماری،التهاب حاد میانی بوجود می آید، اصلی ترین علت ایجاد این بیماری سوراخ شدگی پرده صماخ است، مهمترین شکایت بیمار ترشح از مجرای گوش و درد است ودرمان آن به دو صورت طبی و جراحی می باشد،برای کم شدن درد، معمولا به این افراد توصیه می شود استراحت کرده و سرخود را کمتر حرکت دهند. طی دوره درمان از شنا کردن اجتناب وهنگام استحمام یک گلوله پنبه در داخل گوش قرار دهند،از هر عملی که باعث وارد شدن آب به گوش می شود خودداری واز مایعات فراوان به خصوص هنگامی که دچار تب شده اند،استفاده کنند.

گوش داخلی هم به دوقسمت شنوایی و تعادلی تقسیم می شود ،اینهاارتباط نزدیکی باهم دارند، اگر عفونت در گوش میانی ،مدت زیادی بماند ممکن است ،عفونت به گوش داخلی هم سرایت کند، چون سلول هایی که در گوش داخلی هستند،قسمت حلزونی سلول های عصبی بسیار حساسی هستند از کار افتادگی وآسیب دیدگی آنها لطمه شدیدی به شنوایی می زند،از طرفی این عفونت می توانددستگاه تعادلی را هم درگیر وباعث سرگیجه های شدید ومداوم شود.

سرگیجه چه عللی دارد آیا درمان قطعی دارد؟

سرگیجه علل مختلفی دارد، یکی از علل آن گوش داخلی است ،علت دیگرش می تواندمشکلات فشار خون و یا بینایی باشد.

هرچند سرگیجه می‌تواند در همه افراد و همه سنین رخ دهد، اما بین بزرگسالان شایع تراست در حمله حاد سرگیجه ا فراد باید آرامش را حفظ وقبول کنند ،این حس که همه چیز دارد رویشان می افتدیا خودشان پرت می شوندحس کاذبی است، دراز بکشند وازاطرافیان کمک بخواهندکه اورا به مرکزدرمانی برسانند .

هرکسی ممکن است در طول عمر یک بار به این مساله مبتلاشده ودیگر نشود، ولی مواردی هم هست که افرادی بااین مشکلات مواجه هستند مثل فشار خون ویا دیابت که تا آخر عمر بایددرگیر بوده ورعایت کنند،مواردی هم هست که باید تفکیک وبررسی های لازم در مورد آن انجام شود، با جراحی می توانیم دستگاه تعادلی که درست انجام وظیفه نمی کننداز کاربندازیم، در این حالت مریض ممکن است حدود2 تا سه ماه سرگیجه های شدید داشته باشدکه بتدریج کم می شود،ولی در نهایت مغز متوجه می شودکه اطلاعاتی که ازیک طرف می آیدکفایت می کندومی تواندبه زندگی عادی برگردد.

وز وز گوش نشانه چیست؟

صدایی است که بیمار می شنود،بدون این که علت خارجی وجود داشته باشد ویاکسانی که دور اونشسته اند این صدارا متوجه شوند،این ممکن است علل مختلفی داشته باشد یکی از علل آن می تواندصداهای بلند به صورت موزیک یاصداهای انفجار باشدکه فشار زیادی به سیستم شنوایی وارد کند،به طور کلی تارهای عصبی آسیب می بیند واطلاعات غلطی ارسال می کنندمبنی براین که صدایی هست یا نیست ،موارد دیگری که این حالت را ایجاد می کندمعمولا نادراست درخانم ها در کل شایعتر از آقایان است، توموری است که برروی عصب شنوایی رشد می کند، تومور خوش خیمی است ومی تواندوزوز گوش اولین علایمش باشد وخودش را با آن نشان دهد.

آیا بیماری شنوایی آقایان باخانم ها متفاوت است؟

می تواند تفاوت داشته باشد،"نورینوم آکوستیک" بیماری است که در خانم ها شایعتر است وآن تومور خوش خیمی است که روی عصب شنوایی رشد وباعث وزوز گوش می شود ،مشکل دیگری که در خانم ها شایعتر است بیماری به نام"اتواسکلروز" است که باعث استخوانی شدن ، سه تا استخوانچه داخلی گوش میانی می شود، یعنی مفصل این استخوانها به خوبی قابل حرکت نیستندوشروع به یک تکه شدن می کنندکه خود آن باعث اشکال در انتقال صوت می شود.

آیا ژنتیک ووراثت هم در شنوایی تاثیر دارد؟

بلی ، کاهش شنوایی می تواند ارثی باشد ،افرادی که در خانواده یا والدین آنها کاهش شنوایی بوده ،شانس این که دچار کاهش شنوایی شوند خیلی بیشتر از افراد دیگر است .البته این به آن معنی نیست که همه خواهر ها وبرادرها به یک نسبت دچار شوند ولی شانس شان خیلی بیشتر است .

آیا گوش هم دچارآلرژی می شود؟

بلی، پوست گوش هم می تواند مثل سردچارشوره شده وبه صورت لایه هایی با ترشحات داخل گوش (وکس) مخلوط شده ومشکلی برای بیمارایجاد کند، چون درآوردن آن سخت است، پوسته پوسته شدن وشوره زدن می تواندبا یک سری مواد ومحرک ها یی تحریک شود.

وقتی آب داخل گوش می رود فرد چکار باید بکند؟

اگر مطمئن است که پرده گوش اش سالم است وپارگی ندارد باکج کردن سر یا لی لی کردن آب راخارج کند،اگر آب درظرف24 یا 48 ساعت خارج نشدبا مراجعه به پزشک توسط میکروسکوپ وآندوسکوپ رفع شود.

امابهترین راه جلوگیری ازورودآب به داخل گوش است ،وسایلی برای حفاظت از گوش در داروخانه ها هست ، سری حرفه ای تر آن ،با قالب گیری از کانال گوش محافظ ساخته می شودکه معمولا آنرا با پماد ووازلین چرب ودر گوش می گذارند.

پزشکان معمولا برای خارج کردن "وکس" گوش راشستشو می دهندآیا شستن گوش ضرری ندارد؟

وکس یک سری ترشحات طبیعی بدن است که مایع چسبناک وسمی است ،خداوندوطبیعت این را گذاشته تا بشر را دربرابرورودمیکروب ویاحشرات به گوش محافظت کند،این ترشحات به طور طبیعی به سمت خارج هدایت وتخلیه می شوند،در دوصورت این تخلیه انجام نمی شود، ترشح بیش از اندازه با غلظت متفاوت است که سیستم تخلیه به خوبی قبل کار نمی کندویا کار می کند ولی قدرت تخلیه این حجم ترشح را ندارد ،ترشحات هرچه بیشتر بمانند سفت تر شده و تخلیه هم سخت تر می شود ،این ترشحات را باید خارج شوندچون جلو انتقال صوت را می گیرند .

خیلی ازبیماران می گویندمن مشکلی نداشتم استخرویااستحمام که کردم بلافاصله،گرفتگی ،کاهش شنوایی ودرد عارض شد ،وقتی که اینها معاینه می شوند، متوجه می شویم که در گوش اینهاوکس است ،وکس حالتی دارد ،مایع را به خودش جذب ومثل اسفنج افزایش حجم پیدا می کند ،یک مقدار روزنه ای هم که بوده وصدا می رفته ، کیپی می کند ،درد شدید وکاهش شنوایی پیش می آیدکه باید تخلیه شود.

من شخصا ترجیح می دهم بعد ازاین که دارو وروغن ریخته شد ووکس نرم شد،زیرمیکروسکوپ با دستگاه ساکشن آنرادربیا ورم،چون موارد زیادی مشاهده شده که افراد خودشان هم نمی دانستند، پرده گوششان سوراخ بوده وشستشویی که بوسیله سرنگ انجام شده، مواددر گوش میانی ریخته و این باعث سرگیجه شدید و عفونت شده است.

چرا پرده گوش پاره می شود،آیا عفونت هم در پارگی پرده گوش تاثیر دارد؟

عفونت هم می تواند باعث پارگی پرده گوش شود، وقتی که فضای گوش میانی پرشد،تنها جایی که می تواند فشار بیاورد پرده گوش است، درنتیجه پرده را سوراخ وترشحات خارج می شوند، چون دور تا دوربقیه نواحی استخوان است.بیشتر اوقات بیمارمی گوید درد شدید داشتم به محض این که آب از گوشم خارج شددردم هم تمام شد.

علت دیگرپارگی گوش می تواند واردکردن اجسام برنده ا نظیرگوش پاکن ،سنجاق سر ویا کلیدبه گوش باشد،این اجسام می تواندپرده گوش را پاره کند،همچنین صداهای انفجاربلند وضربه نیزمی تواندبه پرده گوش آسیب برساند.

پارگی پرده گوش تا چه اندازه قابل ترمیم است؟

زمانی که بیمار افت شنوایی پیدا می کند،این رابطه مستقیم با بزرگی پارگی گوش دارد هرچه پارگی کوچکتر باشد،شانس ترمیم خود به خودی بیشتر است ،هرچه بزرگتر باشد شانس کمتر است، اگر با عفونت همراه باشد باز شانس کمتر می شود ،بنابراین سریعاجلو عفونت را گرفت ،اگر سوراخ کوچک است با وسایل مختلف باید روی سوراخ را پوشاند،البته در صورتی که پارگی تازه باشد ، می توان روی پارگی را با کاغذ نازکی پوشاند وجلو عفونت رابامصرف آنتی بیوتیک گرفت.

البته اگر چند هفته گذشته وپارگی کوچک باشد،با یک جراحی کوچک سرپایی در مطب می توان دورپارگی را با میکروسکوپ برداشت تاجراحت تازه شده و شانس ترمیم مجددبه آن داده شود.

آیا استفاده ازگوش پاک کن ها ضرری هم دارد؟

استفاده از گوش پاک کن به هیچ وجه توصیه نمی شود،چون وسیله ای را وارد گوش می کنیدکه نمی دانید تا چه حدبه پرده نزدیکتر است ومی تواندبه آن آسیب برساند،از سوی دیگر با عقب وجلو کردن گوش پاکن "وکس" یا جرم به عقب رفته وفشرده ومتراکم می شود،در عین حال کانال گوش زخمی شده می تواند وباعث عفونت گوش خارجی شود.

برای این که اشخاص دچار بیماری های گوش نشوند، چه پیشنهادی دارید ؟

هنگام شنا در استخرهای عمومی تاحد امکان با وسایلی که وجود دارداز گوش خودمحافظت کنند، برای تمیز کردن گوش از وسایلی مانندکلیدیا سنجاق سراستفاده نکننده ،افراد ی که مستعد عفونت های قارچی هستند باید زودتر به پزشک مراجعه کنند ، نباید بگذارند که داخل گوششان مرطوب بماند،چون بهترین محیط برای رشد قارج ،محیط های مرطوب است. گوش را بابادگرم سشوارخشک کنند.

گفتگو:رحمان احمدی

.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی علی محمدی
|
United States
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
سلام اطلاعات مفیدی بود.چون مرتبط با گوش وبینی بود وعلایم اینها به یکدیگرربط داشتن،و من هم دقیقا این علایم رو لمس کرده بودم.متشکر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: