کد خبر: ۳۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 27
شفاآنلاین-سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: باید با همکاری نهاد های مختلف، فواید اهدای خون را در میان باور عمومی جامعه بویژه جوانان ترویج داد.
به گزارش شفا آنلاین،«بابک یکتاپرست» افزود: با توجه به اینکه اهدای خون ایجاد حس نوع دوستی و مشارکت است، اما باید این موضوع به یک باور فرهنگی تبدیل شود تا جوانان بیشتر داوطلب اهدای خون شوند.

وی با بیان اینکه حدود 52 درصد اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر هستند، ادامه داد: این داوطلبان سالی دو تا سه بار خون می دهند که در گروه سنی 30 تا 60 سال قرار دارند و درصدد هستیم که جوانان در این قضیه فعال تر شوند.

یکتاپرست افزود: اکنون به ازای هر یکهزار نفر جمعیت کشور، 27 نفر خون اهدا می کنند که با توجه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با موضوع «اهدای خون و خودمراقبتی»، باید یک فرهنگسازی اساسی صورت گیرد که جوانان با اهدای داوطلبانه، از بسیاری رفتارهای پرخطر در امان بمانند.

مدیر اداره جذب، نگهداری و آموزش اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: ضرورت دارد با همکاری نهادهای مختلف، جذب و آموزش فواید اهدای خون را در میان باور عمومی جامعه بویژه جوانان ترویج دهیم تا آنان از رفتارهای پرخطر جنسی و سایر عوارض که آنان را تهدید می کند، دوری کنند.

به گفته یکتاپرست، با توجه به افزایش شیوع بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت و ویروسی که از طریق خون منتقل می شوند، اهدا کننده قبل از اهدای خون در زمینه پیشگیری از این بیماریها مشاوره می شود تا هم سلامت او تایید و هم سلامت بیماری که دریافت کننده خون است، تضمین شود.

وی از آمادگی سازمان انتقال خون برای اجرای برنامه ها و طرح هایی در زمینه فرهنگ جذب جوانان به اهدای خون در سازمانهای مختلف خبر داد و گفت: خون و فرآورده های خونی تهیه شده از داوطلبان شامل گلبول های قرمز برای بیماران تالاسمی یا افرادی که خونریزی زیاد دارند، پلاسما برای کسانی که دچار سوختگی که مایع زیادی از دست داده اند و پلاکت برای بیماران سرطانی و دارای مشکلات انعقادی است، مصرف می شود.

یکتاپرست تصریح کرد: همچنین اهدای خون در کاهش حملات قلبی و حتی سرطان برای داوطلبان موثر است و پس از اهدای خون، بدن تمام حجم خون را طی 48 ساعت و تمام سلول های قرمز خون را طی چهار تا هشت هفته جایگزین می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: