کد خبر: ۳۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
شفا آنلاين -از جمله شاخص‌های پیشرفت یا عقب‌ماندگی هر کشوری، وضعیت تولید علم در آن است که توسط پایگاه‌های معتبر علمی جهانی در بازه‌های زمانی خاصی منتشر می‌شود.
به گزارش شفاآنلاين، انتشار نتایج این پایگاه‌ها در چند سال اخیر، حاکی از پیشرفت و رشد شتابدار تولید علم در ایران است؛ به طوری که نشریه‌ی تخصصی «نیوساینتیست» انگلیس ، سرعت رشد علم در ایران را  11 برابر متوسط رشد جهانی برآورد کرده است.
 تولید علم به مثابه قدرت نرمی می ماند که با افزایش آن ، کشور به دفاع همه جانبه مسلح شده و احساس اقتدار ملی در ایرانیان متبلور می شود، درواقع با تولید علم کشور از واردات علم و تکنولوژی بی نیاز شده و قادر به مقابله در برابر جنگ نرم خواهد بود بنابراین با افزایش تولید علم و حرکت به سمت دستیابی به مرجعیت علمی جهان ،افق های روشنی ترسیم می شود ،اما ترسیم آن نیازمند تربیت محققان، افزایش سطح سواد علمی دانشجویان و ایجاد نظام آموزشی مناسب است.
دکتر عبدالحسن شاهوردی، معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه رویان در برنامه «افق روشن» رادیو سلامت در باره این که با تولید علم چگونه شرایط مقابله با جنگ نرم فراهم می شود، گفت: اساس ما باید بر اساس دانایی  باشد باید برا ی تولید علم و رسیدن به جامعه ایده آل برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد. نکته مهم این  است که  در مقاطع تحصیلی به جای حافظه محوری باید تعقل و تعمق پرورش  یابد؛ زیرا نیروی  انسانی که بر اساس تعقل و تعمق پرورش یابند سرمایه ای محسوب می شوند که اقتدار ملی را ایجاد می کند.
معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه رویان درخصوص تبدیل تولید علم به یکی از گفتمان های اصلی جامعه گفت: روزگاری تکنولوزی در دنیا حرف اول را می زند اما امروز  انقلاب های علمی دنیا  در زمینه پزشکی  روی می دهد ،برای رسیدن به این هدف باید مزیت های نسبی کشور شناسایی شده  و روی آن سرمایه گذاری کرد .مثلا با شناسایی مزیت ها ی حوزه بهداشت ، کشاورزی ،نفت  و تبدیل آن به دانش ،  خواهیم توانست  در تعاملات بین المللی با اهرم های فشار مقابله کنیم  وی افزود: با رسیدن به هدف قدرت تولید علمی  ، حرفی برا ی گفتن در جهان  خواهیم داشت زیرا امروز بر سر میز هر مذاکره ای ،  تولید علم سایه انداخته و با رسیدن ما به این مرحله پرچم ایران در محامع جهانی برافراشته خواهد شد .
دکتر شاهوردي تاکید کرد:جنگ نرم درواقع جنگی است که کشور های متخاصم مانع رشد کشور مقابل می شوند بنابراین ما برای مقابله با این ترفند باید نیروی انسانی توانمند و متعهد تربیت کنیم و این باور را به نسل های آینده نیز منتقل کنیم.
براساس چشم انداز علم و فناوری ایران در افق 1404 هجری خورشیدی باید ایران به مرجعیت علمی جهان تبدیل شود. معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه رویان در خصوص مهمترین ابزار دستیابی به چنین مرجعیتی  به برنامه افق روشن گفت: برا ی رسیدن به این مرحله باید مراکز پژوهشی ، پژوهشگاهها و فعالیت های پژوهشی د رکشور تقویت شوند ، باید از مراکز توسعه ای برنامه راهبردی خواست ، عملکرد مراکز پژوهشی ارزیابی و رصد شوند و نکته دیگر اینکه از دنیا غافل نشویم زیرا برای رسیدن به این مرجعیت نیاز به تعامل با دنیا داریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: