کد خبر: ۳۵۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 21
روانشناس : باید در تمام ابعاد زندگی بتوانیم تعادل برقرار کنیم در واقع این تعادل یعنی سلامت روان.
شفاآنلاین:سلامت>وقتی اسم روان می‌آید از آنجا که واژه روانی در فرهنگ ما بار منفی زیادی دارد تن و بدن‌مان می‌لرزد و سعی می‌کنیم از آن فرار کنیم. به گفته سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت۲۵.۴ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در آغاز ابتلا به اختلالات روانی هستند. حالا اگر بخواهیم به این بخش از سلامت‌مان هم توجه کنیم باید چکار کنیم؟
به گزارش شفا آنلاین:دکتر حمیلا بخشی روانشناس می‌گوید: اگر عملکرد روزانه ما انسان‌ها در همه ابعاد زندگی در سطح قابل قبولی باشد و در ایفای همه نقش‌های خانوادگی و اجتماعی موفق باشیم می‌توانیم بگوییم دارای سلامت روان هستیم. این روانشناس ادامه می‌دهد: باید در تمام ابعاد زندگی بتوانیم تعادل برقرار کنیم در واقع این تعادل یعنی سلامت روان.

اهمیت تاب‌آوری در سلامت روان
وی با تأکید بر اهمیت مقوله تاب‌آوری تأکید می‌کند: مسأله بعدی این است که چقدر تلاش می‌کنیم در زندگی در مقابل واژه‌ها و رفتارها و ناملایمات تاب‌آوری داشته باشیم. یک فرد زمانی دارای سلامت روان است که قبل از هر رفتاری بتواند بر خودش مدیریت داشته باشد.

 

با چالش‌ها روبه‌رو شوید

وی در توضیح چگونگی حل چالش‌های زندگی می‌گوید: بخش اول پذیرش آنهاست. حتماً دیده‌اید افرادی که در مقابل سوگواری ضعیف هستند، مثلاً فردی به هر دلیلی شغلش را از دست می‌دهد تا مدتی هم برای آن سوگواری می‌کند اما باید سوگواری را تمام کند. بسیاری از جوان‌ها با شنیدن یک جواب رد خودشان را می‌بازند. این نشان می‌دهد این افراد یاد نگرفته‌اند چگونه در یک چالش عملکرد مطلوبی داشته باشند.

 

آفت حرکت از رضایتمندی به ایده‌آل گرایی

بخشی با بیان این‌که متأسفانه در بین افراد جامعه حس رضایتمندی کمرنگ شده، می‌گوید: متأسفانه آن چیزی که این روزها در جامعه دیده می‌شود حرکت از رضایتمندی به سمت ایده‌آل‌گرایی است، همین به ما نشان می‌دهد که دارای سلامت روان نیستیم. در زندگی ببینید چقدر با چالش‌های زندگی روبه‌رو می‌شوید.

 

ضرورت توجه به سلامت روان از دوران کودکی

این روانشناس با اشاره به اهمیت آموزش از دوران کودکی می‌گوید: بخش زیادی از مقوله تاب‌آوری به سبک تربیتی برمی‌گردد، وقتی والد فرزندش را از کودکی برای پذیرش شکست و چالش آماده نمی‌کند و به‌عنوان یک والد نقش منجی را دارد، کودک چیزی از شکست یاد
نمی‌گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: