کد خبر: ۳۵۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 20
پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف شده و به راحتی دچار شکستگی شوند
شفاآنلاین:سلامت>معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: آمارها نشان می‌دهد در سراسر جهان، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در سن بیش از ۵۰ سالگی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری نامرئی است و تا زمانی که یک استخوان نشکند، علائمی از خود بروز نمی‌دهد، افزود: در فرد مبتلا به این بیماری، سقوط ساده از ارتفاع کم، چرخش ناگهانی، خم و راست‌شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می‌تواند باعث شکستگی استخوان شود.

شکیبا با بیان اینکه پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف شده و به راحتی دچار شکستگی شوند، عنوان کرد: شکستگی لگن یکی از شایع ترین شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می‌باشد و می‌تواند منجر به درد کمر، بی تحرکی، کاهش قد و قوز پشتی شود.

به گفته شکیبا،۴۰ درصد افرادی که دچار شکستگی لگن می‌شوند، طی یکسال اول بعد از شکستگی قادر نیستند به تنهایی راه بروند.

 شکیبا در ادامه عنوان کرد: مصرف غذاهای تقویت کننده استخوان همانند منابع کلسیم(پنیر، ماست و شیر)، پروتئین (گوشت، آجیل، ماهی و حبوبات)، ویتامین‌ها و مواد مغذی (ویتامین D، k، زینک و منیزیم) می‌توانند برای داشتن استخوان‌های سالم به ما کمک کنند.

وی همچنین ورزش منظم به صورت حداقل هفته‌ای چهار بار و هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ را در تقویت ماهیچه‌ها و استخوانها بسیار موثر دانست. 

 شکیبا با بیان اینکه اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی یکی از عوامل موثر در سلامت استخوانها است، اظهار کرد: همچنین توجه به  عوامل خطر فردی ایجاد کننده پوکی استخوان مانند کاهش قد بیش از چهار سانتیمتر، سابقه ژنتیکی، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، روماتیسم، دیابت و یائسگی زودرس(قبل از ۴۵ سالگی) می تواند در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و عوارض آن موثر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: