کد خبر: ۳۵۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 17
در سطح جامعه ایرانی با مشکل چاقی روبه‌رو هستیم و این معضل با شیب تندی رو به افزایش است. در حال حاضر حدود 58 درصد بزرگسالان ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند و این آمار در کودکان یعنی زیر 16 ساله‌ها حدود 19.5 درصد است.

شفاآنلاین:سلامت>دسترسی به غذای سالم و کافی حقوق اولیه هر انسانی است اما با توجه به ماشینی شدن زندگی امروزه همه ما که مساوی است با کاهش تحرک و چربی‌سوزی و البته افزایش مصرف غذاهای فست فودی، میزان شیوع چاقی در کشور رو به افزایش است به طوری که طبق گفته مدیرعامل انجمن تغذیه بالینی ایران تا سال 2035 نهمین کشور چاق جهان خواهیم شد و این امر می‌تواند خطرات جانی بسیاری را برای افراد در پی داشته باشد. 

به گزارش شفا آنلاین:محمدحسن جوانبخت، دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در پنجمین همایش بین‌المللی تغذیه بالینی در این خصوص می‌گوید: حدود ۸ میلیون مرگ سالیانه منتسب به فاکتورهای خطر تغذیه‌ای صورت می‌گیرد و به ازای افزایش هر پنج واحد نمایه توده بدنی خطر مرگ و میر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. اضافه وزن و چاقی خطر اختلال چربی خون و دیابت نوع ۳ را افزایش می‌دهد و بیش از ۲۰۰ عارضه همراه دارد.

افزایش 5.5 درصدی چاقی در کودکان ایرانی

دکتر عبدالرضا نوروزی، دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی تغذیه بالینی ایران و مدیرعامل انجمن تغذیه بالینی کشور در حاشیه همایش تغذیه بالینی درخصوص روند افزایش چاقی مردم  می‌گوید: در سطح جامعه ایرانی با مشکل چاقی روبه‌رو هستیم و این معضل با شیب تندی رو به افزایش است. در حال حاضر حدود 58 درصد بزرگسالان ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند و این آمار در کودکان یعنی زیر 16 ساله‌ها حدود 19.5 درصد است. وی می‌افزاید: متأسفانه این آمار رو به رشد است به طوری که چاقی در کودکان حدود 5.5 درصد و بزرگسالان حدود 2.8 درصد رو به افزایش است. به عبارتی تا 11 سال آینده شیوع چاقی در بچه‌ها 51 درصد خواهد بود و در بزرگسالان به 79 درصد می‌رسد و این امر می‌تواند از لحاظ اقتصادی، بهداشتی، سلامتی اثرات مخربی را برای جامعه داشته باشد.

 

توقف روند شاخص‌های سلامتی کشور

مدیرعامل انجمن تغذیه بالینی کشور با اشاره به اینکه از 15 سال گذشته تاکنون هرسال شاخص‌های سلامت و بهداشت ایران افزایش پیدا کرده است، عنوان می‌کند: براساس مقاله‌ای که از سوی محققان سازمان بهداشت جهانی به چاپ رسیده است، در رابطه با ایران عنوان شده که تا سال 2025 یعنی یک سال دیگر شاخص‌های بهداشتی ایران به واسطه افزایش چاقی که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها همچون کبد چرب، دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و... است، متأسفانه متوقف خواهد شد و ممکن است بعد از چند سال سیر نزولی هم داشته باشد.

 

از نظرچاقی در رده 42 قرار داریم

به گفته این متخصص تغذیه سازمان بهداشت جهانی برای بررسی وضعیت چاقی کشور‌ها فرمولی دارد که در حال حاضر ایران از نظر وضعیت چاقی و اضافه وزن با توجه به جمعیت کشور که در رده 18 جمعیتی قرار داریم، در رده 42 هستیم اما تا سال 2035 یعنی 11 سال دیگر اگر این روند متوقف نشد، متأسفانه به رده نهم  در بین کشورهای جهان در بحث چاقی نزول خواهیم کرد. وی بیان می‌کند: هنوز هم جای امیدواری هست چرا که کشورهایی همچون انگلستان و امریکا کشورهایی بودند که در 10 سال گذشته به عنوان مهد چاقی بویژه درکودکان شناخته می‌شدند اما اکنون با برنامه‌هایی که برای کنترل چاقی و اضافه وزن در میان خانواده‌ها پیاده‌سازی کردند روند افزایش چاقی را در کشورهایشان متوقف ساختند به طوری که انگلستان توانسته روند چاقی در کودکانش را کمی رو به کاهش برساند که نشان از برنامه‌ریزی درست برای جلوگیری از شیوع چاقی در آن مناطق است.

 

94 عامل در چاقی دخیل است

دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی تغذیه بالینی ایران با اشاره به عوامل چاقی در افراد می‌گوید: چاقی بیماری چندجنبه‌ای است و عوامل بسیاری از فعالیت بدنی گرفته تا مدرسه، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی، ژن‌ها و... به عبارتی 94 عامل در این امر دخیل و اثرگذار است که اکثر افراد حدود 12 عامل را در خود دارند که آنها را مستعد چاقی می‌کند. افراد برای غلبه بر چاقی باید با خودشان مبارزه کنند و این امر نیازمند آگاهی‌سازی و برنامه‌ریزی ملی است. به عنوان مثال در دوران کرونا که مدارس تعطیل شد و دانش‌آموزان در منزل درس می‌خواندند از آن زمان تاکنون میزان چاقی کودکان 5 درصد افزایش پیدا کرد. قبل از کرونا میزان چاقی و اضافه وزن بچه‌ها 14 درصد بود و در حال حاضر به 19.5 درصد رسیده است. اکنون باید از همین فضای مدرسه برای کاهش وزن دانش‌آموزان بهره ببریم.

 

۷۲ درصد زنان ایرانی چاقی و اضافه وزن دارند

دکتر ملیحه کیانفر، رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت توجه به سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور از افزایش وزن زنان ایرانی خبر داد وگفت:  طبق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۱ درصد زنان ایرانی چاق هستند و فقط ۲۸ درصد آنان، وزن متناسب و مابقی اضافه وزن نیز دارند. یعنی در مجموع ۷۲ درصد زنان ایرانی چاقی و اضافه وزن دارند. وی با تأکید بر لزوم آگاهی بخشی در زمینه ریسک فاکتورهای سلامتی، گفت: 7/57 درصد زنان ایرانی فعالیت فیزیکی کم دارند، یعنی فعالیت بدنی آنها به صورت هفتگی کمتر از ۱۵۰ دقیقه است؛ منظور از فعالیت بدنی، فعالیتی است که ضربان قلب تندتر شود مانند پیاده‌روی سریع یا دویدن متوسط . وبدا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: