کد خبر: ۳۵۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 09
3 رتبه هوش ایرانیان در جهان است که 2هفته پیش در آخرین ارزیابی جهانی اعلام شد و این ظرفیتی برای موفقیت در زمینه هوش مصنوعی است.
شفاآنلاین:سلامت>با گذشت ۳سال، مردم ما اشراف بیشتری به اهمیت هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف زندگی پیدا کرده‌اند. قطعا یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند حوزه سلامت است. دکتر عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب در نشست خبری کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث مورد تأکید مقام معظم رهبری از آبان۱۴۰۰ این بوده که کشور ما جزو 10کشور برتر در زمینه هوش مصنوعی باشد. این وظیفه را هم بر عهده دانشگاه‌ها و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری گذاشتند.

به گزارش شفا آنلاین:او با بیان اینکه کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی ۱۲ تا ۱۴دی برگزار خواهد شد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازها انتقال هرچه بیشتر تجربیات و مشارکت متخصصان و استادان بین‌المللی در کنار فعالیت‌های داخلی است و بر این اساس، کنگره بین‌المللی و همزمان با آن سومین رویداد هوش مصنوعی در حوزه سلامت برگزار می‌شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در سلامت
به‌ گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، هوش مصنوعی در ارائه خدمات برای پیشگیری و بهداشت بسیار کمک‌کننده است. همچنین در غربالگری مردم، با توجه به تحلیل اطلاعاتی که در سامانه‌های بهداشتی وجود دارد، می‌توانیم زنگ خطرهای بموقعی برای پیشگیری داشته باشیم که در این کنگره هم در این مورد بحث خواهد شد.

استفاده نامناسب از هوش مصنوعی
این مسئول در پاسخ به سؤال درباره استفاده نامناسب از هوش مصنوعی در بررسی آزمایش‌ها یا استفاده از داروها بیان کرد: بسیاری از مطالبی که در هوش مصنوعی وجود دارد مبتنی بر شواهد علمی نیست و هنوز باید مسیری طی شود تا بتوانیم از اعتبار اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به ‌دست می‌آید به‌صورت کاربردی به‌ویژه در حوزه سلامت استفاده کنیم. به همین دلیل اغلب از هوش مصنوعی به‌عنوان همکار یا دستیار پزشک یاد می‌شود و نهایتا این پزشک است که بر مبنای اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کند.


خطر جدی استفاده از هوش مصنوعی
پازوکی تأکید کرد: این خطر بسیار جدی است که مردم بدون استفاده از صاحب‌نظران به اطلاعات هوش مصنوعی برای سلامت خودشان متکی‌اند. در این زمینه شاهدیم بسیاری از اشتباهاتی که پیش می‌آید ناشی از مراجعه صرف به جست وجو در گوگل و استفاده از هوش مصنوعی برای درمان است، اما در حقیقت نیاز به کارشناس و متخصص جدی است تا مسیر صحیح درمان را برای فرد مشخص کند.

هوش مصنوعی و عدالت سلامت
وی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت خدمات سلامت در مناطق محروم گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در راستای عدالت در حوزه سلامت و دسترسی‌هاست تا مناطق کم‌برخوردار بتوانند با استفاده از این حوزه مسائل اولیه از پیشگیری تا اصلاح شرایط بهداشتی را در اختیار داشته باشند. برای مثال، در مورد فردی روستایی که با درد شکم مراجعه می‌کند، این موضوع مطرح است که آیا واقعا نیاز به مراجعه به مراکز سطح بالاتر دارد یا خیر. با استفاده از تم‌مانیتورینگ و حضور یک متخصص می‌توان این غربالگری اولیه را با هوش مصنوعی یا روبات انجام داد. حتی در سونوگرافی هم می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد تا بیماران نیازمند به سطوح بالاتر شناسایی و براساس آن ارجاع شوند.

93
درصد ضریب تشخیص سرطان پستان در دستگاه ماموگرافی هوش مصنوعی می‌تواند باشد.

3
رتبه هوش ایرانیان در جهان است  که 2هفته پیش در آخرین ارزیابی جهانی  اعلام شد و این ظرفیتی برای موفقیت در زمینه هوش مصنوعی است.

46
رتبه هوش آمریکایی‌ها در آخرین  ارزیابی جهانی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: