کد خبر: ۳۵۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 07
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سیرمحبت کردن باعث عزت نفس وخلاقیت در کودکان می شود.

شفاآنلاین:سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر بخواهیم فرزندانمان دارای عزت نفس و خلاقیت بالایی شوند و مغزشان به خوبی رشد کند، راه آن سیر محبت کردن آنها به ویژه در دو سال اول زندگی است.

به گزارش شفا آنلاین:نوذر نخعی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سیر محبت کردن کودک شامل بوسیدن، بغل کردن، ناز کردن، واکنش نشان دادن به هر حرکت کودک، خندیدن با کودک و ادا بازی با کودک است، افزود: ۸۰ درصد مغز یک انسان در دوسال اول زندگی شکل می‌گیرد و هر چه کودک در این زمان محبت بیشتری ببیند و سیر محبت شود، در آینده محبت کردن، ایثار و نجابت را از خود بیشتر نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اهمیت دلبستگی ایمن به مادر گفت: اگر فرزندان به خصوص زیر دو سال دلبستگی ایمن را نسبت به مادر تجربه کنند و سیر محبت مادر شوند، در شرایط سخت، حتی در سال‌های بعدی زندگی مقاوم‌تر خواهند شد و با هر عامل استرس زایی دست به اعمال خود آسیب رسان نخواهند زد.

 نخعی با اشاره به اهمیت تماس پوست با پوست نوزاد و مادر گفت: از زمانی که فرزند در شکم مادر است باید به وی خوش بگذرد و وقتی به دنیا می‌آید باید تصور خوبی از این دنیا داشته باشد که راه آن تماس پوست با پوست مادر و نوزاد دریک ساعت اول تولد به ویژه ۵ دقیقه اول بعد از تولد است تا گرمای وجود مادر را حس کند و خودش را به سمت سینه مادر بکشد و شیر بخورد.

وی ادامه داد: شش ماهگی تا دوسالگی زمان ویژه‌ای برای توجه به کودکان، بغل کردن، بوسیدن و بازی کردن با آنهاست. اصطلاح بغلی شدن، واژه نادرستی است که به کار برده می‌شود، در عوض باید تا می‌توانیم کودکان را بغل و به آنها محبت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: برای فرزندان نوجوان مان سبک صحبت باید عوض شود بگونه‌ای که محترمانه صدای شان کنیم، در جمع نصیحت نکنیم، آنها را سرزنش نکنیم، برای شان به ویژه در تفریحات، مسافرت و لذت بردن از طبیعت وقت بگذاریم و الگوی خوبی برای فرزندانمان باشیم.

وی با بیان اینکه تعاریف خود را از فرزند خوب باید تغییر دهیم، ادامه داد: فرزند خوب کسی است که در خانواده به خوب بودن، نجیب بودن و احترام گذاری به پدر و مادر شهرت داشته باشد نه صرفا درس خوان بودن. البته حفظ آرامش در خانه بسیار مهم است و راه حفظ آرامش در خانواده، گذشت است، چون اگر کوتاه آمدن و گذشت نباشد، فرزندان همیشه شاهد دعوا و ناآرامی در خانه هستند و تا پایان عمرشان دچار آسیب‌های ماندگار می‌شوند.

برچسب ها: کودکان ، خلاقیت ، محبت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: