کد خبر: ۳۵۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 02
به گفته یکی از والدین یک مدرسه غیردولتی بیش از ظرفیت ثبت‌نام کرده و اکنون در حیاط مدرسه کانکس گذاشته‌اند تا دانش‌آموزان را در آنجا جای دهد.

شفاآنلاین:جامعه>تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی در مدارس غیردولتی یکی از گلایه‌های این روزهای والدینی است که با صرف هزینه قابل توجه، سعی داشتند فرزندان خود را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کنند. آنها می‌گویند ما فرزند خود را برای رفاه و امکانات بیشتر در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کردیم اما امسال تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس به گونه‌ای است که تفاوتی با مدرسه دولتی ندارد. حتی بتازگی یکی از والدین فیلمی در فضای مجازی منتشر کرد که در آن عنوان می‌کند یک مدرسه غیردولتی بیش از ظرفیت ثبت‌نام کرده و اکنون در حیاط مدرسه کانکس گذاشته‌اند تا دانش‌آموزان را در آنجا جای دهد. در این خصوص با معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت‌و‌گو شده است. 

به گزارش شفا آنلاین:احمد محمود‌زاده در پاسخ به این سؤال که ظرفیت هر کلاس در مدارس غیردولتی چقدر است و مدارس تا چه اندازه مجوز ثبت‌نام دارند، گفت: مدارس غیردولتی موضوعی به نام «استقرار» در قانون دارند که در ماده ۳۱ قانون مدراس غیردولتی به آن اشاره شده است. در واقع آیین‌نامه مدارس، استقرار مدارس و مراکز غیردولتی برای تمامی مناطق، نواحی و محلات مختلف است.
وی با اشاره به آیین‌نامه استقرار در مدارس توضیح داد: این قانون به ما اجازه داده تا سه ماه پس از ابلاغ، این آیین‌نامه استقرار را تدوین کنیم و در اختیار استان‌ها قرار دهیم. خوشبختانه این آیین‌نامه تدوین و در شورای نظارت مرکزی مصوب شد و با امضای دو نفر از معاونان وزیر از جمله معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور آقای خان محمدی به استان‌ها در مرداد ماه به مدارس ابلاغ شده است. محمودزاده با تأکید بر اینکه مدارس طبق آیین‌نامه عمل کنند، گفت: مدارس موظف هستند بر اساس آیین‌نامه استقرار؛ ایمنی مدرسه، امکانات، تجهیزات و تعداد دانش‌آموزان مدرسه را تعیین و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند. طبق قانون سازمان نوسازی مدارس کشور، این سازمان باید تعداد دانش‌آموزان را در یک مدرسه متناسب با فضا و کلاس‌های ساخته شده، تعیین کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر خارج از قوانین موجود در آیین‌نامه رفتار شود، تخلف است والبته ما مدارس کمی داشته‌ایم که به لحاظ تراکم و جمعیت دانش‌آموزان تخلف کرده باشند اما با همان تعدادی هم که تخلف کردند برخورد خواهیم کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما در سطح کشور مدرسه‌ای غیردولتی داریم که هزار و ۷۰۰ نفر دانش‌آموز دارد و از آن‌طرف حتی برخی از مدارس غیردولتی دارای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر دانش‌آموز هستند، بنابراین فضای مدرسه است که میزان دانش‌آموزان را تعیین می‌کند. جمعیت دانش‌آموزی بر اساس ساختمان، استحکام، آیین‌نامه استقرار که سازمان نوسازی مدارس اعلام می‌کند، برنامه‌ریزی خواهد شد.
محمود‌زاده در واکنش به خبری درباره یک مدرسه غیردولتی اصفهان که با ثبت‌نام بیش از ظرفیت، در حیاط مدرسه کانکس گذاشته تا دانش‌آموزان را در آن جای دهد گفت: این موضوع اصلاً قابل قبول نیست و مدرسه چنین مجوزی ندارد ما نیز پیگیر این موضوع خواهیم بود تا تصمیم لازم در مورد مدرسه گرفته شود.

کسب مجوز برای۱۱ مجموعه برگزار کننده آزمون‌ها در کشور
 وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی و خدا قوت به همکاران فرهنگی بیان کرد: ما مجموعه‌هایی که در زمینه برگزاری آزمون‌های سراسری کشوری و تقویتی فعالیت دارند را سازماندهی کردیم. در حال حاضر ۱۱ مجموعه برگزار کننده این آزمون در کشور مجوز گرفته‌اند، از این رو به استان‌ها اجازه دادیم با این مجموعه‌ها همکاری کنند.
این ۱۱ مجموعه می‌توانند در استان‌ها و مدارس برای جبران یا مکمل آموزشی و پرورشی باشند. ما شهریه این ۱۱ مجموعه را هم ابلاغ کردیم و آنها نیز موظف هستند مطابق آنچه مجوز شده از خانواده‌ها شهریه بگیرند. خانواده‌ها هم درزمانی که تصمیم دارند فرزندانشان در این مجموعه‌ها برای شرکت در آزمون‌های تقویتی ثبت نام کنند حتماً دقت نظر کافی از حیث کسب مجوز آن مجموعه را داشته باشند. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تأکید کرد: خیلی از مؤسسه‌ها بودند که بدون مجوز کار می‌کردند، از سال گذشته تمام این مؤسسه‌ها را بررسی کردیم تا بدانیم کدام یک از آنها قانونی هستند تا با اطمینان خاطر بیشتری آنها رابه والدین معرفی کنیم. در نهایت به این ۱۱ مجموعه رسیدیم. مؤسسه‌ها باید متناسب با محورهای آموزشی در آموزش و پرورش با دانش‌آموزان کار کنند. جهت‌گیری مؤسسه‌ها باید به سمتی باشد که مرجعیت کتاب و معلم حفظ شده و مورد نیاز دانش‌آموزان باشد. معلم و کتاب درسی مرجع است بنابراین آزمون‌هایی که از دانش‌آموزان گرفته می‌شود باید متناسب با همین معیارها باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: