کد خبر: ۳۵۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 02
هرسال با شروع فصل بارش، هشدارها آغاز می‌شود؛ کنار رودخانه اتراق نکنید. اما این تنها در قالب چند خبر و هشدار است و راهکار جدی دراین باره به چشم نمی‌خورد.

شفاآنلاین:عمومی>باتوجه به سیل دوشب گذشته در پی بارش باران در بالادست رودخانه هلیل‌رود در شهرستان جیرفت و جاری شدن سیلاب و جان باختن 15نفر، همچنان مهم‌ترین مساله در کاهش تلفات این بلای طبیعی، همان هشداری است که در مسیرِ رودخانه‌ها تردد نکنید. هرچند همه این مساله را رعایت نمی‌کنند و جدی نمی‌گیرند.

به گزارش شفا آنلاین: از سیل‌های فاجعه بار در ایران می‌توان سیل میدان تجریش در مرداد سال 66 دومین سیل مخرب کشور از نظر تلفات انسانی نام گرفته است. سیلی که براثر بارش شدید باران و جاری‌شدن سیلاب در دره‌های دربند و گلابدره، در شمال تهران اتفاق افتاد. اما مساله‌ای که خسارت‌ها را بیشتر کرد، شکسته شدن سد دیگری بود که روی رودخانه گلابدره ساخته شده بود. ناگهان حجم عظیمی از آب روانه میدان تجریش و خیابان شریعتی و مناطق اطراف شد. شدت باران به حدی بود که در مدت ۱۰۷ دقیقه ۲۸ میلی متر بارش ثبت شد.  در مدت کوتاهی سیلاب عظیمی از رودخانه گلابدره به حرکت درآمد و در مسیر خود سد ساخته‌شده را تخریب و صدها تن گل‌ولای و سنگ را در مسیر رودخانه گلابدره و جعفرآباد به سمت میدان تجریش به حرکت درآورد. سیل‌های نکا و ماسوله در دهه 70، سیل کوهدشت لرستان، سیل قم و سیل بهشهر و سیل‌های سال‌های گذشته تهران و ایلام از دیگر سیل‌های پر خسارت3 دهه گذشته کشور هستند که در نتیجه آن بیش از 300 نفر دیگر کشته شدند. اگرچه هیچ یک از سیل‌های کشورمان هنوز هم با سیل‌های ویرانگر کشورهای همسایه و اطراف همچون سیل 2014 هند و پاکستان و سیل 1998 چین که منجر به کشته شدن بیش از 4000نفر و وارد آمدن خسارت 40 میلیارد دلاری به زیرساخت‌های این کشور شد قابل مقایسه نیست، اما جلوی بسیاری از سیل‌های کشورمان را می‌توان با مدیریت بهتر منابع آب، جلوگیری از فرسایش خاک و عدم تعرض به حریم رودخانه‌ها گرفت تا هر ساله کشور مجبور به جبران خسارات دهها میلیارد تومانی سیل نباشد. یکی دیگر از سیل‌های سال‌های اخیر در تهران، در ساعات ابتدای بامداد6مرداد1401 بود که در اثر بارش شدید باران در دره امامزاده داود تهران، باعث جاری شدن حجم زیادی از آب و گل و لای به پایین دست شد. این سیلاب با ساختمان امامزاده برخورد کرد و باعث مرگ8نفر و مصدومیت9نفر شد. بنای امامزاده نیر دچار آسیب جدی شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: