کد خبر: ۳۴۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 16
توصیه‌های تغذیه‌ای برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و در پاییز بیشتر بیمار می‌شوند
شفاآنلاین:سلامت>تغییرات ناگهانی آب و هوا با شروع فصل پاییز، ‌آغاز ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلونزاست؛بیماری‌هایی که به‌دلیل سرد شدن هوا پس از یک دوره چند ماهه هوای‌گرم و برخی افراد هم بیشتر از سایرین به آنها مبتلا می‌شوند. یکی از بهترین گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، در این فصل برای این افراد تغذیه است. متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که غذاهای گرم بهترین راه پیشگیری از بیماری سرماخوردگی در فصل پاییز هستند. نکته‌ای که دکتر محمد‌علی باقری، متخصص تغذیه هم آن را تأیید می‌کند و در گفت‌وگو با همشهری تندرستی درباره تفاوت‌های رژیم‌های غذایی در فصول مختلف سال، چگونگی تامین سلامت عمومی از راه تغذیه و مناسب‌ترین غذاهای فصل پاییز چند نکته مهم یادآوری‌می کند که در ادامه می‌خوانید.

تغییرات فصلی در بدن
 به گزارش شفا آنلاین:جنسیت و عادت غذایی در فصل‌های مختلف براساس گرما و سرما در تعیین رژیم غذایی مناسب مؤثر است. در زمان‌هایی که تغییرات آب و هوایی ناگهانی داریم مانند همین فصل پاییز پیش‌رو، به‌دلیل شرایط اقلیمی که به‌وجود می‌آید و نیز میزان تبخیر یا تعریق در بدن، تغییراتی در سیستم گرمایی بدن ایجاد می‌شود و متابولیسم‌هایی در بدن اتفاق می‌افتد. این مسئله سوخت‌وساز بدن را هم تغییر می‌دهد و از نظر تغذیه‌ای باید از مواد قندی ساده استفاده کنیم که راحت جذب شوند.

اهمیت مرکبات در پاییز
پاییز حالتی برزخی دارد، چون تغییرات ناگهانی آب و هوا از گرما به سرما در این فصل رخ می‌دهد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند در تغییر ناگهانی آب و هوا سریع‌تر دچار آسیب‌ یا بیماری‌ می‌شوند. نخستین خوراکی‌های مورد نیاز در این وضعیت میوه‌ها و مواد غذایی سرشار از ویتامینC و آنتی‌اکسیدان‌هاست. ایران کشور چهارفصل است و طبیعتش، میوه‌ها و سبزی را براساس نیاز افراد در بازه‌های زمانی مختلف آماده می‌کند. به‌عنوان مثال مرکبات در پاییز و زمستان به بازار می‌آیند. این خوراکی‌ها دارای ویتامین‌های C  هستند و آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز را تامین می‌کنند. اگر توزیع خوب و عادلانه‌ای از محصولات کشاورزی در سطح کشور داشته باشیم، جزو کشورهایی خواهیم بود که مردم آن از سلامت بالایی برخوردار هستند چون همین آب و خاک نیازهای طبیعی بدنشان را تامین می‌کند.

مزیت توت و عسل
استفاده بیشتر از سبزی و فیبرهایی که سیستم گوارشی را متعادل کند، در شروع فصل پاییز مناسب است. خوردن غذاهایی هم که حاوی قند ساده هستند یا میوه‌هایی نظیر توت خشک‌و همچنین عسل هم جزو خوراکی‌های مناسب این فصل هستند که می‌توانند بدن را برای ورود به ایام سرد سال آماده کنند.

تقویت‌ سیستم ایمنی
وضعیت آب‌و‌هوایی پاییز به‌ویژه در روزهای ابتدایی آنقدر ثبات ندارد که افراد به‌طور قطعی با کولرها خداحافظی کنند یا نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی داشته باشند. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. استفاده از سبزی و میوه‌ها می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و مانع از بروز بیماری شود. مصرف این سبزیجات به‌صورت پخته، خام یا نیمه‌خام توصیه می‌شود.

2 ماده مغذی در رب
آبلیموی تازه یکی از بهترین نوشیدنی‌های این فصل است. پاییز فصل تهیه رب هم هست . اگر پخت‌ گوجه به گونه‌ای‌باشد که ویتامین Cو لیکوپن آن حفظ شود می‌تواند به سلامت عمومی بدن در این فصل کمک کند. ویتامین Cاز سرماخوردگی و گلودرد پیشگیری می‌کند.

آنتی‌بیوتیک طبیعی
 شلغم ازجمله صیفی‌هاست که بیشتر در پاییز و زمستان همراه با سوپ و‌ آش به شکل پخته یا خام مصرف می‌شود. این ماده غذایی به نوعی آنتی‌بیوتیک طبیعی دارد و برای افرادی که در فصل پاییز اغلب سیستم تنفسی‌شان دچار مشکل یا عفونت می‌شود با خاصیت درمانی عمل می‌کند. لبو هم حاوی آنتی‌سیانید است که به تنهایی می‌تواند باعث تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر سرماخوردگی‌ها، ویروس‌ها و بیماری‌های فصل پاییز  شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: