کد خبر: ۳۴۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
فردین کمانگر
امروز که در روزهای آغازین بازگشایی مدارس در کشور هستیمدولت باید برای ارائه فرصت‌های برابر و فراهم‌آوردن بستر مناسب برای تحصیل همه افراد تلاش کند، زیرا آموزش یکی از مسئولیت‌های مهم حاکمیت به حساب می آید.
شفاآنلاین:جامعه>کاهش آمار ثبت دانش‌آموزان در مناطق محروم و کم برخوردار کشور نشان می‌دهد که هر روز تعداد بیشتری از خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس به‌ویژه مقاطع متوسطه منصرف می‌شوند و این امر یک دلیل دارد: «فقر»
طبق آخرین اعلام رسمی وزارت آموزش و پرورش ۱۶۴ هزار کودک در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از تحصیل بازمانده‌اند. مثلا در استان محرومی مانند کردستان و بر اساس آمار مدیرکل آموزش‌وپروش این استان ۲۸۱ هزار و ۵۳۵ دانش‌آموز در سراسر استان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار شامل ۸۷.۸۱ درصد کل دانش‌آموزان استان است که در حدود ۱۳ درصد یا خوشبینانه‌تر ۱۲ درصد از دانش‌آموزان بر اساس تصمیم‌گیری خاص از ثبت نام خودداری کرده اند. در همین آمار اعلام شده که بیش‌ترین ثبت نام در مقطع فنی حرفه‌ای و کاردانش با ۶۲ درصد است و این خود یک نوع میانبر برای ورود به بازار کار محسوب می شود.
این پرسش مطرح می‌شود که چرا دانش‌آموزان از تحصیل جامانده اند و چرا در چند سال گذشته این آمار در حال افزایش است؟ شاید نوک پیکان انتقادات به سمت شرایط اقتصادی و اجتماعی است، اما نباید فراموش کنیم که جنبه‌های آموزشی، ویژگی‌های اعتباری، سرانه آموزشی مناسب خود یک چالش برای آموزش و پرورش محسوب می شود.هیچ موضوع اجتماعی در یک شب اتفاق نمی افتد و بروز آن به استمرار شرایط نامناسب در سالیان گذشته و بی برنامگی مسئولان در این حوزه است، مشکلاتی که حتی امروزه گریبان معلمان را نیز گرفته است و آموزش و پرورش امروز کشور، تاوان دهه ها بی برنامگی و توجه به ضروریات این حوزه را می دهد. امروز که در روزهای آغازین بازگشایی مدارس در کشور هستیم و دولت چهاردهم با سکانداری علیرضا کاظمی، کار خود را آغاز می کند، دولت باید برای ارائه فرصت‌های برابر و فراهم‌آوردن بستر مناسب برای تحصیل همه افراد که در اصل ۳۰ قانون اساسی هم آمده است، (همان تحصیل رایگان در دوره متوسطه) تلاش کند، زیرا آموزش یکی از مسئولیت‌های مهم حاکمیت به حساب می آید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: