کد خبر: ۳۴۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 14
دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات پرستاری، با توجه به گسترش بیماری‌های مزمن و سالمندی، بر اهمیت خدمات مراقبتی به عنوان یکی از ارکان مهم نظام سلامت تاکید کرد.
شفاآنلاین:سلامت>علی دادگری معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری، گفت: نمایشگاه تجهیزات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان ۱۵ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاهی هتل المپیک تهران با حضور شرکت‌های تولیدکننده و وارد کننده این تجهیزات، پرستاران، کاربران این دستگاه‌ها و عموم مردم برگزار می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری افزود: خدمات سلامت در سال‌های اخیر با توسعه فناوری‌های جدید دستخوش تغییرات مهمی شده است و ابزارهای جدید دیجیتال و هوش مصنوعی باعث شده بسیاری از خدمات مراقبتی و کنترل سلامت به شیوه‌های دقیق‌تر، آسان‌تر و در دسترس تر در اختیار بیماران، سالمندان و مددجویان قرار گیرد.

دادگری ادامه داد: کاربر بخش مهمی از این تجهیزات پرستاران و گروه پرستاری هستند که در بیمارستان‌های و مراکز درمانی و مراقبتی و نیز در خدمات پرستاری در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تاکنون به این وجه از تجهیزات سلامت محور توجه نشده و بیشتر از این وسایل به عنوان تجهیزات پزشکی یاد می‌شود در حالی که کاربر بسیاری از این دستگاه‌ها پرستاران هستند.

وی گفت: بسیاری از تجهیزات سنجش و اندازه گیری علائم حیاتی، تجهیزات دیالیز یا بخش‌های مراقبت ویژه، تجهیزات مراقبت در منزل، توانبخشی، اقلام مورد نیاز در احیا، اورژانس و فوریت‌های پزشکی، تجهیزات مراقبت از نوزاد یا مراقبت‌های پس از زایمان، تجهیزات مراقبت از زخم و عفونت، لوازم مراقبت از پوست و زیبایی، منسوجات و پوشاک بیماران، تجهیزات نقل و انتقال بیماران و مددجویان فقط بخشی از تجهیزات مراقبتی هستند که پرستاران از آنها در ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان ادامه داد: بخش مهمی از این تجهیزات در بیمارستانها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و پرستاران کاربران نهایی آنها هستند که به صورت روزمره از آنها برای ارائه خدمات مراقبتی به بیماران استفاده می‌کنند و حتماً در انتخاب و خرید این لوازم برای بیمارستانها باید از نظر پرستاران با تجربه استفاده شود تا بیشترین بهره وری در استفاده از آنها به دست آید.

وی گفت: در سال‌های اخیر اقبال مردم، بیماران و سالمندان به خدمات مراقبت در منزل بیشتر شده است و بسیاری از مراکز هوم کر و مراقبت در منزل وسایل مورد نیاز خود را برای خدمت به بیماران و مددجویان از شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی تهیه می‌کنند. امروزه این مراکز حتی به تجهیزات پیشرفته آی سی یو در منزل نیز مجهز هستند و می‌توانند این خدمات را با قیمت ارزان‌تر از بیمارستانها ارائه کنند و شرایطی را فراهم کنند که بیماران در معرض عفونت کمتر باشند و در کنار خانواده و با روحیه بهتر از خدمات مراقبتی برخوردار شوند.

دادگری افزود: در چنین شرایطی معرفی آخرین دستاوردها و تجهیزات مراقبتی اعم از تولیدات داخلی و خارجی می‌تواند زمینه بهبود و ارتقای خدمات مراقبتی را هم در بیمارستانها و هم در مراکز مراقبت در منزل فراهم کند.

وی گفت: رسیدن به چنین هدفی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان است که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه برگزار می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه یک نگاه نو و تحول آفرین در عرصه ارائه خدمات سلامت در ایران ایجاد می‌کند و استقبال شرکت‌های تولید کننده و واردکننده و حضور پررنگ آنها در این نمایشگاه می‌تواند زمینه توسعه و بهبود این خدمات و الگوآفرینی برای ارائه کنندگان خدمات مراقبتی در سطح ملی و بین المللی فراهم کند.

وی گفت: خدمات مراقبتی امروز یکی از ارکان مهم نظام سلامت است و با توجه به گسترش بیماری‌های مزمن و سالمندی هر روز بر میزان اهمیت و کارکرد آن اضافه می‌شود. این خدمات یکی ار نیازهای ضروری جوامع نوین است و قطعاً استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند به بهبود این خدمات برای بیماران و مددجویان کمک مؤثری باشد.

دادگری افزود: خدمات و مراقبت‌های پرستاری از آحاد جامعه در قرن حاضر اهمیت ویژه و روزافزونی به خود گرفته است و به موازات پیشرفت‌های عظیم تکنولوژی در دنیا زندگی انسان نیز تغییر کرده و متحول شده است و قطعاً برای اینکه در این سیر پر سرعت تحول از بالاترین استانداردهای مراقبتی بهره مند شویم باید به تدریج ابزارها و تجهیزات سنتی مراقبتی جای خود را به تجهیزات مدرن با فناوری‌های نوین از جمله فناوری دیجیتال بدهند.

دبیر علمی نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان گفت: در این نمایشگاه پرستاران می‌تواند به طور مستقیم با تولیدکنندگان، واردکنندگان و صنعتگران تجهیزات مراقبتی دیدار و گفت و گو کنند و با آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مراقبتی آشنا شوند و در عین حال با بیان نیاز بیماران و مددجویان در دریافت خدمات مراقبتی می‌توانند ایده‌های جدیدی برای تولیدکنندگان و تأمین کنندگان لوازم پزشکی و مراقبتی ایجاد کند که در طراحی، تولید، برنامه ریزی و تأمین بازار این محصولات مؤثر خواهد بود.

وی افزود: استفاده از تجهیزات و خدمات فناورانه و دیجیتال مراقبتی کمک می‌کنند تا افراد مختلف اعم از بیمار، سالمند، کودک و سایر مددجویان از حداکثر ایمنی و کیفیت دریافت مراقبت‌ها در حین دریافت مراقبت پرستاری در منزل یا مراکز درمانی و مراقبتی برخوردار شوند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پرستاری گفت: علاوه بر آن پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف گروه سلامت به ویژه رشته‌های پرستاری و توانبخشی می‌توانند ایده‌ها و نظرات خود را برای بکارگیری و استفاده بهینه از هر کدام از ابزارهای مراقبتی با تولیدکنندگان به اشتراک بگذارند و از تولیدات آنها در فرایند مراقبت از افراد در جامعه، خانواده، بیمارستان و مراکز مراقبتی استفاده کنند و ایده‌های جدیدی برای انجام پژوهش‌های بالینی خود استفاده به دست آورند.

دبیر علمی اولین نمایشگاه و سمینار تجهیزات و خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران، سالمندان و کودکان افزود: پیش بینی اولیه ما این است که ۵۵ گروه تجهیزاتی در کشور وجود دارند که کاربر نهایی آنها پرستاران هستند و حداقل ۵ میلیون نفر در کشور به این تجهیزات نیاز دارند که می‌تواند توسط پرستاران شاغل در کشور در حوزه‌های مختلف مراقبت‌های حاد و مزمن مورد استفاده قرار گیرند.

دادگری گفت: تولیدکنندگان داروها و مکمل‌ها به ویژه مکمل‌های تغذیه‌ای، تجهیزات مراقبت‌های خانگی و بیمارستانی، ارائه دهندگان خدمات مراقبت پرستاری در منزل، تولیدکنندگان پوشاک و منسوجات مراقبتی، تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات فناوری سلامت شامل اپلیکیشن‌ها و… می‌توانند در این رویداد ویژه پرستاری و مراقبتی شرکت کنند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه همزمان با هفته پرستار و با همکاری سازمان نظام پرستاری برگزار می‌شود و در کنار آن چند کارگاه، سمینار و رویداد علمی شامل سمینار جایگاه خدمات مراقبت در منزل در ایران و جهان، همایش مراقبت‌های سلامت دیجیتال و نقش پلتفرم‌ها در بهبود مراقبت از بیمار، سمینار نرسینگ تاک و جشنواره دانشجویی ایده‌های نو در حوزه پرستاری برگزار می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: