کد خبر: ۳۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 21
شفا آنلاين-معاون غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون حتی احساس نیاز هم به تجهیزات دارویی در بیمارستان ها نکرده ایم، گفت: اکنون در حال بررسی ایجاد بخش های مراقبت های دارویی در بیمارستان ها هستیم.
به گزارش شفا آنلاين، رسول دیناروند در نخستین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات افزود:اکنون در سازمان غذا و دارو به دنبال آن هستیم که استانداردهای لازم دارویی و تجهیزات پزشکی را در بیمارستان ها فراهم و پیشنهاد کنیم و امیدواریم تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: این کارها فقط برای ارائه خدمات بهتر به بیمار نخواهد بود و سود آن به بیمارستان نیز می رسد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: بطور میانگین یک سوم هزینه ها و گردش مالی بیمارستان ها مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی است اما متاسفانه در رعایت استانداردهای بیمارستانی به اندازه یک سی ام هم برای جایگاه دارو و تجهیزات پزشکی، شان قائل نشده اند.

دیناروند گفت: جایگاه دارو و تجهیزات پزشکی حتی در کشورهای جهان سومی نیز از ما بهتر است و این مساله موجب صرفه جویی انرژی و بهره وری بیشتر از بیمارستان ها شده است.

در بیمارستان های کشور نه امکانات سخت افزاری و نه نرم افزاری برای بخش دارویی و تجهیزات پزشکی وجود ندارد و حتی نسبت به آن احساس نیاز هم نمی کنیم.

وی افزود: در بسیاری از بیمارستان ها، کار را راحت کرده ایم و داروخانه ها را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم درحالیکه طبق قانون، این امکان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بیمارستان هایی نیز که داروخانه ها را خودمان اداره می کنیم به دلیل مطالبات شرکت های دارویی و بدهکاری به ما دارو نمی دهند و لازم است در ساخت و ساز بیمارستان ها این بی توجهی ها را جبران کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون وضع به گونه ای است که اگر بیمارستانی حتی درحوزه دارویی و تجهیزات پزشکی استانداردهای لازم را نداشته باشد، می تواند بهترین امتیاز (در اعتبارسنجی بیمارستان ها) را به دست آورد.

دیناروند افزود: رویکرد جدید وزارت بهداشت، خصوصی سازی نیست بلکه به خدمت گرفتن بخش خصوصی برای ارائه خدمات با همان تعرفه های دولتی است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت و مدیریت دارو ، هزینه های بیمارستان ها نیز کاهش یافته بطورمثال 50 درصد هزینه دارویی در یکی از بیمارستان های رفرال تهران مربوط به هفت قلم دارو بوده و جالب اینجاست که براساس مطالعات، در استان های دیگر نیز وضع به همین منوال است.

وی گفت: رعایت استانداردهای دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها موجب کاهش هزینه های بیمارستان ها و بیمه ها می شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: ما حتی باید زیرساخت های لازم برای مراقبت های دارویی و ملزومات مصرفی را در بیمارستان ها ببینیم و در طراحی آنها لحاظ شود.

دیناروند افزود: میزان سرمایه تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان می شود که برای نگهداشت آنها باید پنج درصد اعتبارات خود را به آن اختصاص دهیم اما حتی یک درصد از اعتبارات را نیز صرف این کار نمی کنیم.

وی تصریح کرد: عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها دولتی دو تا سه برابر کوتاه تر از عمر تجهیزات پزشکی در بیمارستان های خصوصی است.

وی با اشاره به وجود تجهیزات پزشکی متعدد از جمله بیش از 60 دستگاه تصویربرداری ام .ار.آی و 550 سی تی در کشور گفت: تجهیزات پزشکی گران قیمت زیادی در کشور داریم اما در نگهداشت آنها ضعیف عمل می کنیم.




ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: