کد خبر: ۳۴۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 14
تحقیقات جدید نشان می دهد کمتر از نیمی از افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در برده اند، الگوی خواب سالم و طبیعی خواهند داشت.
شفاآنلاین:سلامت>خواب معمولی به عنوان شش تا هشت ساعت در شب تعریف می‌شود. با این حال، اکثریت تقریباً ۱۶۰۰ بازمانده از سکته مغزی در مطالعه جدید، خواب زیاد یا خیلی کم داشتند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر «سارا حسنی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، می‌گوید: «خوابیدن به میزان مناسب برای سلامت مغز و قلب ضروری است.»

او افزود: «ما می‌دانیم که خواب غیرعادی طولانی یا کوتاه پس از سکته مغزی می‌تواند بر بهبودی و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد، بنابراین این نتایج باید ما را وادار کند که این مسائل را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم به مردم در بهبود عادات خواب شأن کمک کنیم.»

تقریباً ۴۰۰۰۰ بزرگسال در مطالعه جدید شرکت داشتند و ۱۵۷۲ نفر از آنها از سکته مغزی جان سالم به در برده بودند. هر دو سال، از آنها در مورد میانگین زمان خواب شأن در یک روز تعطیل و یک روز کاری سوال شد.

بازماندگان سکته در مقایسه با افرادی که هرگز سکته مغزی را تجربه نکرده بودند کمتر خواب طبیعی داشتند و این تفاوت‌ها از نظر سنی نسبتاً ثابت بود: به ترتیب ۳۲% در مقابل ۵۴% برای افراد ۴۴-۱۸ ساله. ۴۷% در مقابل ۵۵% برای افراد ۴۵ تا ۶۴ سال؛ و ۴۵ درصد در مقابل ۵۴ درصد برای افراد بالای ۶۵ سال.

حسنی گزارش داد که پس از در نظر گرفتن عوامل خطر مانند فشار خون بالا، سن و وزن، خواب طولانی - بیش از هشت ساعت - ۵۴ درصد بیشتر در بین بازماندگان سکته مغزی شایع بود.

به همین ترتیب، خواب کوتاه- کمتر از شش ساعت- در بین بازماندگان سکته مغزی ۵۰ درصد بیشتر از افراد بدون سابقه سکته بود.

حسنی در یک نشریه خبری گفت: «در تحقیقات قبلی، سکته مغزی با خواب غیرطبیعی، به ویژه آپنه خواب مرتبط بوده است. شرایطی مانند بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در بیماران سکته مغزی رایج است و ممکن است به عنوان پیامد مستقیم یا غیرمستقیم خود سکته مغزی رخ دهد. تحقیقات آینده باید ارتباط بین سکته مغزی و طول مدت خواب را بررسی کند و تأثیر مدت زمان خواب را بر نتایج پس از سکته مغزی تعیین کند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: