کد خبر: ۳۴۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 14
سید محی الدین حسینی ارسنجانی
از دست رفتن سنت‌های معنوی ودیرینه مثل سنت شب نشینی‌ها و مهمانی‌ها پس از کم رنگ شدن جشن‌های ایرانی بیم آن می‌رود که ایرانیان از هویت و فرهنگ خود دور و بیگانه شوند لذا باید کاری کرد و پاره‌ای در این راستا‌اندیشید.
شفاآنلاین:جامعه>پس از کم رنگ شدن آیین‌های زیبای مرتبط با رسوم زیبای عقد و عروسی و حنابندان و کم شدن این قبیل رویداد‌های شاد حالا باید ناباورانه شاهد از بین رفتن رسم دیرین چند صد ساله و بلکه چند هزار ساله مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن‌ها باشیم. عبارت معروف «قدیما یادش بخیر» را بار‌ها شنیده‌اید اما شاید کمتر در معنی و مفهوم این عبارت پر معنا تفکر کرده باشید. یکی از تفریحات سالم و سرگرمی‌های جالب مردم ایران در قدیم همانا رفتن به خانه های‌فامیل و دوستان و خصوصاً دید و بازدید و به مهمانی پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها رفتن بود. اما امروز بواسطه تغییر سبک زندگی و مشغله بسیار مردم که البته این سخن هم بهانه‌ای بیش نیست متأسفانه رفتن به مهمانی دوست و‌فامیل کمتر در برنامه زندگی مردم است مگر آنکه بنا بر دلایل خاصی مثل جشن تولد و فرزند‌آوری و یا مراسم عزا و برخی معاملات و یا به خاطر درس و بازی فرزندان خانواده‌ها با دیگر فرزندان از خانواده های‌فامیل بتوانند همدیگر را ببینند و از حال و روز هم با خبر شوند. از دست رفتن سنت‌های معنوی ودیرینه مثل سنت شب نشینی‌ها و مهمانی‌ها پس از کم رنگ شدن جشن‌های ایرانی بیم آن می‌رود که ایرانیان از هویت و فرهنگ خود دور و بیگانه شوند لذا باید کاری کرد و پاره‌ای در این راستا‌اندیشید.

در مهمانی‌ها بسیاری از شکوه‌ها و گله‌گذاری‌های زیادی بین افراد حاضر در جمع‌های خانوادگی مطرح می‌شود اما سرانجام آن‌ها برقراری پیوند و الفت دادن بین افرادی است که در چنین مهمانی‌ها به رفع سوء تفاهمات و تمام شدن نگرانی‌ها و دلخوری‌ها میانجامد. موضوع مسائل و گفت و گو‌ها در مهمانی‌های این روز‌ها با مسائل مطرح شده در مهمانی‌های مردم قدیم متفاوت شده است. در مهمانی‌های قدیم محور گفتگو‌های بین مردم بیشتر از مسائلی همچون صلح و سازش بین افراد و رفع کدورت‌ها و تمام کردن قهر و دلخوری‌ها و سخن درباره محصولات زراعی و سفر‌های زیارتی و اموری مثل پخت غذای نذری و برنامه‌ریزی برای عروسی و کمک‌رسانی و انجام امور خیر بود. اما امروزه جمع حاضر در مهمانی‌ها بیشتر از غم و غصه‌ها و بی‌خبری از حال هم و تلخی مسائل زندگی و بیان امور گرانی و سفر به خارج و بدهی‌ها و دادگاه، وام‌ها و بانک‌ها و خرید خودرو و زمین و ملک و مسکن، امور سیاسی و اخبار و تحولات دولت و سیاست داخلی و خارجی است. مهمانی‌های خانوادگی اگر تداوم یابد موجب تلطیف روحیه و شادی بین افراد حاضر در جمع‌های صمیمانه خواهد شد.

صله رحم انجام و بسیاری از تصمیمات جدی بین دوستان و‌فامیل‌ها گرفته می‌شود؛ بنابراین باید تلاش کرد تا حد امکان این رسم دیرینه ایرانیان و بویژه شیعیان از بین نرود و لا اقل کمتر از این نشده و کمرنگ نگردد. در مهمانی‌های خانوادگی تجارب ارزنده زندگی و خاطرات بزرگان و ریش سفیدان به کودکان و نوجوانان و جوانان و زوجین تازه ازدواج کرده منتقل می‌گردد و یا اطلاعات مختلف از انواع امور بین مردم و جمعیت حاضر درجمع‌های خانوادگی رد و بدل می‌شود. ‌امید انکه نهاد‌های متولی فرهنگ در‌اندیشه احیا و باز تعریفی از اینگونه رسوم برآیند و نگذارند به دلیل ماشینی شدن زندگی ایرانیان این رسم زیبای مهمانی‌های خانوادگی از بین برود. این مهم یعنی ممانعت از کم رنگ شدن یا از بین رفتن رسوم دیرینه ایرانیان و از جمله دورهمی‌های خانوادگی بر عهده بزرگ خاندان‌ها و مشایخ و سالخوردگان و پیشکسوتان خاندان‌ها و‌فامیل‌ها است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: