کد خبر: ۳۴۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 14
اگر معلمان و مسئولان مدرسه ای نشان دهند که به تبعیض تمایلی ندارند الگوهایی برای نسل های بعد می شوند که آنها را به عنوان نمونه جلو چشم خود دیده اند.
شفاآنلاین:سلامت>طی سال های گذشته نهادهای مردمی بسیار راجع به اینکه تحصیل حق کودکان است صحبت کرده اند و در سال های اخیر نیز این مساله شدت یافته است، حتی بارها به پیمان جهانی حقوق کودکان هم اشاره شده و همه افرادی که دوستدار حقوق کودکان هستند درباره مشکل عدم دسترسی کودکان اتباع، کودکان کار و… در ایران به مدارس سخن گفته و می گویند. چند سال پیش و پس فرامایشات رهبری معظم انقلاب، ثبت نام کودکان اتباع بیگانه مسئولانه تر و رسمی تر شد، اما تراکم کودکان اتباع بیگانه در مناطق خاص که امکان سکونت برایشان مهیاست با تعداد مدارسی که آنها را ثبت نام می کنند تناسب ندارد، یعنی هر قدر هم مدارس امسال آمادگی بیشتری برای ثبت نام اتباع بیگانه داشته باشند، ولی باز هم به دلیل تراکم زیاد جمعیت در مناطق خاص این امر میسر نمی شود. اما آیا مدارس ما ظرفیت های لازم برای تحصیل کودکان کار و اتباع را دارند؟.
زمان‌بندی کلاس‌های ویژه کودکان کار
به گزارش شفا آنلاین:شیوا دولت آبادی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در این رابطه گفت: نمی توان انتظار داشت که هم وزارت آموزش و پرورش و هم کودکانی که مجبور به کار کردن نیستند با شرایط تحصیل کودکان کار خود را تطبیق دهد و این شیوه فراگیر شود. بدیهی است که انتظار نا بجایی است و بسیاری از انرژی ها به هدر می رود، ولی برای اینکه کودکان کار از باسواد شدن محروم نمانند، نیاز به مدارس و زمان بندی خاص دارند. می توان برای آنها برنامه ریزی کرد. برای مثال در ساعت هایی که مدارس خالی هستند باید تمهیداتی در اختیار آمورش این کودکان قرار گیرد، چرا که آنها نمی توانند پنج ساعت در روز وقت آزاد داشته باشند که در مدرسه درس بخوانند. بنابراین این مساله نیازمند حمایت و راهکارهای عملیاتی است و اگر زیرساخت های آن بیشتر از پیش فراهم شود بسیاری از کودکان ایرانی و اتباع بیگانه که به دلیل فقر و نابرابری مجبور به کار کردن هستند از فرصت یادگیری محروم نمی شوند، چرا که آنها حق زندگی دارند و با توجه به شرایط زندگیشان نباید از حقوق اولیه بی بهره باشند.
ضرورت حمایت از کودکان فاقد اوراق هویتی
وی در ادامه افزود: حتما باید از کودکان اتباع بیگانه که در اوراق هویتی مشکل دارند بیشتر حمایت شود تا در مدارس حضور پیدا کنند. البته گفته شده که فقط یک کارت اجاره تحصیل کافی است که آنها بتوانند در مدارس درس بخوانند. با وجود این، مسائل اداری ثبت نام کودکان اتباع بیگانه نیاز به حمایت و هدایت بیشتری دارد، چرا که بسیاری از این کودکان اصلا نمی دانند که چگونه باید به این فرصت دسترسی پیدا کنند. سمن های بسیاری در ارتباط با کودکان محروم فعالیت می کنند. گرچه آنها از این کودکان حمایت و به آنها نحوه ثبت نام در مدارس را اطلاع رسانی می کنند، ولی مساله داشتن اوراق هویتی باید برای نام نویسی حذف شود تا کودکانی که در کشور ما فاقد اوراق هویتی هستند بتوانند باسواد شوند. می توان گفت یکی از راه های کمک به سوادآموزی این کودکان ارائه تسهیلات بیشتر برای نام نویسی است. نکته قابل توجه دیگر مساله تعیین سطح است که آن هم کار آسانی نیست که بتوان این کودکان را کلاس بندی شوند. بنابراین برای آنکه کودکان اتباع بیگانه بتوانند وارد کلاس های درسی و عمومی شوند و از کودکان دیگر جا نمانند تعیین سطح و زمان بندی کلاس ها نیاز به حمایت و تسهیلات دارد. از سوی دیگر، در صورت تدارم بی سوادی این کودکان امکان اینکه آنها دچار بزهکاری شوند وجود دارد. بنابراین باید با حمایت آنها مسیر زندگیشان را هدایت کرد، در غیر این صورت دولت متحمل هزینه هایی خواهد شد.
تبعیض ممنوع!
دولت آبادی با اشاره به اینکه فردی که معلم است نباید نگاه تبعیض آمیز به دانش آموزان داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید معلمان کودکان اتباع بیگانه را مانند فرزندان خود بدانند، چرا که فجایعی مانند جنگ و ویرانی موجب جا به جایی آنها از کشورشان به کشور دیگری شده است. توجه به این مساله باید ریشه در درون انسان داشته باشد که تبعیض امری نکوهیده ای است. تبعیض معلمان میان دانش آموزان ایرانی و اتباع بیگانه که بسیار شکننده و آسیب رسان است و حتی موجب نگاه تبعیض آمیز کودکان ایرانی هم می شود. از این رو این مساله نیاز به فرهنگسازی دارد و این فرهنگسازی باید از درون مدرسه شکل بگیرد. اگر معلمان و مسئولان مدرسه ای نشان دهند که به تبعیض تمایلی ندارند الگوهایی برای نسل های بعد می شوند که آنها را به عنوان نمونه جلو چشم خود دیده اند. خانواده های ایرانی هم در این زمینه تاثیرگذارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: