کد خبر: ۳۴۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 13
ویتامین D ویتامین بسیار مهمی است که تاثیر زیادی روی سیستم ایمنی بدن و عملکرد صحیح اندام‌ها دارد

شفاآنلاین:سلامت>کمبود ویتامین D باعث ریزش مو، افسردگی، خستگی و مسائل دیگر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که جذب کافی ویتامین دی بر سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم ایمنی و عملکرد رگ‌های خونی و بسیار موارد دیگر موثر است. پس با شناخت علایم کمبود ویتامین دی در بدن می‌توانید به سرعت مشکل را حل کنید.

علایم کمبود ویتامین دی در بدن

به گزارش شفا آنلاین:تعدادی از مطالعات علمی به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از مشکلات سلامتی نشانه واضح کمبود ویتامین D هستند. در ادامه به این مشکلات و علایم کمبود ویتامین دی اشاره می‌کنیم:

ریزش مو

گاهی اوقات ریزش مو نشانه کمبود مواد مغذی به ویژه ویتامین D است. در حالی که تحقیقات زیادی درمورد این موضوع انجام نشده؛ اما یک مطالعه در سال 2013 که در مجله معتبر Skin Pharmacology and Physiology منتشر شد، ریزش مو در زنان را با سطوح پایین ویتامین D مرتبط دانست. اگر ریزش مو دارید و دلیل آن را نمی‌دانید، سطح ویتامین دی خود را بررسی کنید.

افسردگی و مشکلات عاطفی

به محض اینکه روزها کوتاه‌تر می‌شوند و خورشید حضور خود را در زندگی ما کم می‌کند، برخی افراد دچار اختلال عاطفی فصلی (SAD) می‌شوند. این اختلال برای بسیاری از مردم منجر به افسردگی می‌شود. کمبود ویتامین D ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مقصر اصلی این مشکل است. پس منطقی خواهد بود که علایم کمبود ویتامین دی را به‌سرعت برطرف کنید.

افزایش وزن

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که اضافه وزن و چاقی دارند، در مقایسه با همتایان لاغرتر خود، ویتامین D کمتری دارند. برخی مطالعات افزایش چربی شکم را با کمبود ویتامین دی مرتبط می‌دانند. اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، زمان آن رسیده است که مصرف ویتامین D خود را چه از طریق نور خورشید و چه مکمل شروع کنید.

دردهای عضلانی

شواهد زیادی وجود دارند که ارتباط بین درد عضلانی و علایم کمبود ویتامین دی را ثابت می‌کنند. اگر کودک شما دردهای بدنی ناشی از رشد را تجربه می‌کند، ممکن است مکمل ویتامین D تجویز شود. مطالعه‌ای که در ژورنال Medical Principles and Practice منتشر شده است نشان می‌دهد کودکانی که یک دوز مکمل ویتامین D مصرف می‌کنند، درد کمتری دارند.

کاهش توده استخوانی

ویتامین D یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان است. شما به‌اندازه کافی از ویتامین دی برای حفظ تراکم و یکپارچگی استخوان با افزایش سن نیاز دارید. ویتامین D برای جذب کلسیم و همچنین متابولیسم استخوان ضروری است. از دست دادن توده استخوانی یک علامت قطعی از کمبود ویتامین دی است. مصرف ویتامین دی را به‌خصوص در زمانی سنتان رو به افزایش است، به‌شدت توصیه می‌شود.

دیر خوب شدن زخم

اگر عمل جراحی داشتید یا بدنتان آسیب دیده است، کمبود ویتامین دی باعث می‌شود دوره نقاهت شما طولانی‌تر باشد. با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن شما برای عملکرد بهینه به ویتامین D نیاز دارد، منطقی است که این ویتامین را به هر شکلی که شده، جذب کنید. پس توصیه می‌کنیم بیرون بروید یا از پنجره خانه کمی آفتاب بگیرید. مکمل ویتامین D نیز ممکن است مناسب باشد.

مریضی مداوم

ویتامین D باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. وقتی ویتامین D بدن شما کم است، سیستم ایمنی بدنتان مختل می‌شود. به‌طوری که بدن شما برای مبارزه با بیماری‌ها ضعیف‌تر می‌شود. پس اگر اغلب به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، این موضوع می‌تواند از علایم کمبود ویتامین دی در بدن شما باشد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2011 میلادی منتشر شد، کمبود ویتامین D باعث می‌شود تا بدن قدرت لازم برای مقابله با عفونت را نداشته باشد.

کمر درد

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار کمردرد می‌شوند؛ اما این سوال ایجاد می‌شود که آیا کمر درد بخش اجتناب ناپذیری از روند پیری است یا به علت کمبود ویتامین D است؟ یک مطالعه در سال 2015 که در مجله Pain Physician منتشر شد، ارتباط مستقیمی بین کمردرد مزمن و سطح پایین ویتامین D را نشان می‌دهد. پس اگر بیش از 40 سال دارید، توصیه می‌کنیم مصرف مکمل ویتامین دی یا آفتاب گرفتن را در برنامه خود قرار دهید.

استخوان درد

سطح ویتامین D پایین ممکن است باعث درد در استخوان‌ها شود. از آنجایی که ویتامین دی برای سلامت استخوان ضروری است و کمبود آن با پوکی استخوان، استئومالاسی، استئوپنی و استئوآرتریت مرتبط است، بنابراین هر نوع مشکل استخوانی از جمله درد می‌تواند از علایم کمبود ویتامین دی در بدن باشد. درست است که وجود کلسیم برای استخوان‌ها ضروری است؛ اما ویتامین D به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: