کد خبر: ۳۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 21
شفا آنلاين-معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه به ازای هر هزار نفر 7/1 تخت در کشور وجود دارد ،افزود: تخت های بیمارستانی کشور مناسب نیست.
به گزارش شفا آنلاين ایرج حریرچی در نخستین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات گفت: متاسفانه برغم تلاش های گذشته ، وضعیت ارائه خدمات بیمارستانی از لحاظ تعداد تخت و نسبت تخت به جمعیت در حد مطلوب نیست و این خدمات با توجه به تغییر هرم جمعیتی باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: بطورمثال یک بیمارستان در شمال تهران ، خوابگاه رده دو بوده یا یک بیمارستان تخصصی زنان در یکی از استان های کشور، خانه سفیر انگلیس بوده و اکنون 55 درصد زایمان های استان در آنجا انجام می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: اغلب بیمارستان های کشور 70 سال سن دارند و درصد قابل توجهی از آنها فاقد ارزش بهسازی و مقاوم سازی در برابر زلزله هستند.

حریرچی افزود: پنج تا 10 درصد هزینه ساخت یک بیمارستان در سال باید صرف نگهداشت شود درحالیکه این رقم در بسیاری از بیمارستان های ما کمتر از دو درصد است.

وی خاطرنشان کرد: 12 سال زمان صرف می کنیم تا یک بیمارستان ساخته شود و آنگاه برای نگهداشت آن هزینه نمی کنیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: توزیع بیمارستان ها در کشور بسیار نامناسب است و بیمارستان های کوچک 32، 64 و 96 تخت خوابه داریم که گاهی ضریب اشغال آنها فقط دو تا چهار درصد است.

حریرچی گفت: در کل کشور در تمام بیمارستان های کمتر از 50 تختی بخش های دولتی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و خیریه ، 6/9 نیرو به ازای یک تخت ، فعال است اما ضریب اشغال بیمارستان های بالای 500 تخت خوابی ، 85 درصد است و به ازای هر تخت نیز 8/2 درصد نیرو کار می کند.

وی تصریح کرد: حتی در برخی بیمارستان های رفرال (مرجع) در تهران به ازای هر تخت نیم پرستار کار می کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در اداره بیمارستان ها دچار مشکل هستیم و عزم دولت اصلاح وضعیت موجود است.

وی با اشاره به افزایش بودجه وزارت بهداشت از منابع گوناگون، افزود: قرار است 40 هزار تخت بیمارستانی در کشور بهره برداری شود اما حتی اگر همه این 40 هزار تخت طی 20 سال آینده بهره برداری شود، تعداد قابل توجهی ازآنها جایگزین بیمارستان های قدیمی هستند و حداکثر به رقم 9/1 تخت به ازای هر هزار نفر خواهیم رسید.

حریرچی اظهار داشت: بودجه ها را باید به ساخت بیمارستان های بالای 85 تخت ، اختصاص داد اما با ساخته شدن این بیمارستان ها باز هم تخت بیمارستانی کم خواهیم داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد مردم همین تعرفه های درمانی را به سختی تامین می کنند، به سمت خصوصی سازی بیمارستان ها نمی رویم.

وی افزود: 13 درصد مردم با بیمه مکمل و دوپینگ از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده می کنند و درصد کمی نیز به بخش خصوصی می روند.



**مدل جدید وزارت بهداشت برای اداره بیمارستان ها

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: چون معتقد به شکست بازار، تقاضاهای القائی و غلبه فروشنده بر مشتری در بازار بهداشت هستیم ، به سمت خصوصی سازی نمی رویم و برای تقویت حوزه بهداشت و درمان باید از منابع غیردولتی استفاده کنیم.

حریرچی گفت: در مدل جدید استفاده از منابع غیردولتی برای تقویت حوزه بهداشت و درمان تعهد داریم که در تمام قراردادهای بسته شده -شامل بیش از 20 بیمارستان و 10 هزار تخت بیمارستانی- ، ظرفیت خصوصی را به ظرفیت دولتی اضافه کنیم.

وی افزود: در این صورت حداقل 120 درصد میزان بستری و تخت در بخش دولتی افزایش می یابد و حداکثر 30 درصد اجازه استفاده از تخت های مازاد به بخش خصوصی داده می شود که البته برای جبران افزایش هزینه این خدمات از بیمه مکمل استفاده خواهد شد نه از بخش خصوصی.

وی یادآور شد: طبق این مدل های اقتصادی ، ما خرید خدمت در بیمارستان را با سود معقول تضمین می کنیم.

وی در پایان از طراحان بیمارستان ها خواست تا در ساخت بیمارستان ها از معماری ایرانی و اسلامی بهره گیرند.

نخستین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات از امروز در سالن همایش های رازی آغاز بکار کرده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

این کنگره با شعار 'عزم ملی برای هماهنگی نهادهای ذیربط جهاد ساخت بیمارستان های ایمن با طرح های نوآورانه' و با محورهایی از جمله 'مدیریت بهداشتی و درمانی' ، 'بیمارستان های آینده' ، 'تجهیزات و امکانات' و 'سرمایه گذاری و مدل مشارکت مردم' برگزار شده است.



ایرنا


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد صفری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
0
0
خوب بود لطفا آمارهای بیشتری از شاخصهای بهداشتی و حوزه سلامت ارائه دهید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: