کد خبر: ۳۴۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 11
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران:
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: امروز متولیان با اعمال هزینه ۱۰ یورویی برای سفر خارجی علاوه بر اخد عوارض خروج از کشور به صراحت دست در جیب مردم می‌برند.
شفاآنلاین:عمومی>دریافت ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی با اعتراض انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مواجه شد. این اقدام قبلا به تصویب مجلس رسیده بود و دلیل آن این گونه اعلام شده است: توسعه و نگهداری فرودگاه‌های کشور . پروازهای زیارتی از این قانون مستثنی شده اند.
 
به گزارش شفا آنلاین: متن قانون اینگونه است:  "به منظور تأمین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین المللی، از مسافران پروازهای خارجی معادل ده (۱۰) یورو به ازای هر مسافر به نرخ ای‌تی‌اس(ets) که به صورت جداگانه در بلیت درج و از مسافرین أخذ می‌شود، دریافت و به حساب مربوط در خزانه داری کل واریز نمایند. پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنی می‌باشد".
 
حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: امروز متولیان با اعمال هزینه ۱۰ یورویی برای سفر خارجی علاوه بر اخد عوارض خروج از کشور به صراحت دست در جیب مردم می‌برند.
 
حرمت الله رفیعی تاکید کرد: آقایان یکروز هزینه بلیت هواپیما را گران می‌کنند و علاوه بر آن از مسافران عوارض خروج از کشور می‌گیرند و حالا به مردم می‌گویند بابت تسهیلاتی که در فرودگاه‌ها به مردم می‌دهند و وظیفه آن‌ها است باید ۱۰ یورو هم اضافه برای رفتن به سفر خارجی بپردازند.
 
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعتراض به تاثیر این تصمیم بر گرانتر شدن سفر در کشور اعلام کرد: در هیچ کشور جهان اول و دوم و سوم گرفتن عوارض خروج از کشور و اخذ پول از گردشگران خروجی به بهانه توسعه و نگهداری فرودگاه‌ها مرسوم نیست. ضمن آن که در همین تصمیم هم تبعیض‌آمیز برخورد شده است و به مردم گفته‌اند مثلا برای سفر به فلان کشور نیاز به پرداخت ۱۰ یورو اضافه ندارید.
 
وی گفت: با گزارش‌های غلط اعلام می‌شود که سالانه ۶ میلیون گردشگر خروجی از ایران داریم. در حالی که بیش از ۵۰ درصد این جمعیت به عشق زیارت ائمه اطهار به عراق سفر می‌کنند. فقط در اربعین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عراق سفر کرده‌اند. اگر در طول سال را هم حساب کنید حدود ۴ میلیون گردشگر و مسافر خروجی کشور سهم کشور عراق است. یعنی در جامعه حدود ۹۰ میلیون نفری ایران فقط آن دو میلیون شهروندی که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند باید تاوان بدهند و علاوه بر عوارض خروج از کشور باید ۱۰ یورو اضافه هم بابت سفرشان به خارج از کشورهای معاف از پرداخت این مبلغ به فرودگاه‌ها بپردازند؟
 
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: بیشتر آن دو میلیون مسافر خروجی کشور صاحبان تجارت و کسب و کارهایی هستند که اخذ ۱۰ یورو از آن‌ها به گرانتر شدن سایر خدمات در کشور برای آن جمعیت ۸۰ درصدی کشور می‌شود که اصلا پول سفر ندارند و در سال حتی یک سفر هم نمی‌روند. چون آن‌ها هزینه را می‌پردازند اما خدمات خود در داخل کشور را بیش از این ۱۰ یورو گران می‌کنند و تاثیر تورمی آن بر جامعه ایران و اقشار ضعیف بیشتر است.
 
رفیعی افزود: گران شدن بیشتر سفرهای هوایی با اتخاذ تصمیم به اخذ ۱۰ یورو اضافی برای گردشگران و مسافران خروجی کشور در فرودگاه‌ها به معنای گرانتر شدن سفرهای هوایی و همچنین افزایش نرخ تاکسی و قطار و اتوبوس در داخل کشور است که فقط منجر به افزایش تورم در بخش سفر در کشور خواهد شد.
 
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: سیاستگذاری غلط باعث لطمه زدن به حقوق قشر ضعیف جامعه می‌شود و این اقدام اخیر در گرفتن ۱۰ یورو بیشتر از مسافران خروجی کشور اقدامی عبث و بیهوده است. چون فرودگاه‌ها و دولت حق ندارند دست در جیب مردم کنند و زیاده خواهی داشته باشند.
 
او افزود: سیاست اخذ ۱۰ یورو بیشتر از گردشگران خروجی اجازه سوداگری در بخش‌های دیگر مرتبط با صنعت گردشگری را می‌دهد و ایرلاین‌ها و آژانس‌های گردشگری هم می‌گویند چون فرودگاه‌ها این مبلغ را می‌گیرند پس ما هم باید مبلغ بیشتری از مسافران بگیریم. در نتیجه یک اخاذی سیستماتیک در بخش سفر در کشور رایج می‌شود.
 
رفیعی گفت: در شرایطی که پروازها با تاخیر بسیار انجام می‌شود و هواپیماهای قدیمی مدام دچار نقص فنی هستند و خدمات خوبی نیز به مسافران در پروازها داده نمی‌شود، گرفتن ۱۰ یورو بیشتر از مسافران خروجی علاوه بر پرداخت عوارض خروج از کشور که منجر به اعتراض مردم شده است چه توجیهی دارد؟
 
او افزود: هیچ خدمات مناسبی به مسافران خطوط هوایی ارایه نمی‌شود. در حالی که ایرلاین‌ها و خطوط پروازی در جهان ملزم هستند بابت هزینه‌ای که از مسافران می‌گیرند به آن‌ها خدمات ارایه کنند. در حالی که آنچه اهمیت ندارد فقط سرویس دهی مناسب به گردشگران است و بس.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: