کد خبر: ۳۴۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 08
"مصرف دخانیات، الکل و سیگار باعث کاهش باروری می‌شود حتی اگر فرد مصرف نکند و تنها در معرض دود سیگار باشد."
شفاآنلاین:سلامت>متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل بالارفتن سن ازدواج و به تاخیر افتادن زمان بارداری، شاهد افزایش میزان ناباروری هستیم چرا که بهترین سن باروری بین ۲۰ تا ۲۴ سال است و در سنین بالای ۳۵ سال نرخ ناباروری به ۲۶ تا ۴۶ درصد و در سنین بالای ۴۰ سال نرخ ناباروری به حدود ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

 به گزارش شفا آنلاین:دکتر مونا اسمی با بیان این مطلب افزود: اضافه وزن نیز باعث کاهش نرخ باروری می‌شود و انجام ورزش‌هایی مثل پیاده روی، پیلاتس، یوگا و ... علاوه بر تناسب وزن در افزایش باروری تاثیر بسزایی دارد.

این متخصص زنان تاکید کرد: استرس عاملی مهم برای کاهش باروری است چرا که استرس باعث اختلال در هورمون‌های پرولاکتین و کورتیزول شده و سیکل قاعدگی را نامنظم می‌کند. همچنین برای کنترل استرس خواب منظم و پیاده‌روی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف دخانیات، الکل و سیگار باعث کاهش باروری می‌شود حتی اگر فرد مصرف نکند و تنها در معرض دود سیگار باشد.    

دکتر اسمی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی فرآوری شده، قندها و نشاسته‌ها فعالیت تخمک را ضعیف می‌کند، گفت: در برخی مطالعات عنوان شده که مصرف مقدار زیاد کافئین نیز روی فعالیت تخمک اثر منفی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف میوه، سبزیجات با رنگ سبز، مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد غذایی ارگانیک، زردچوبه، زنجبیل و ژل رویال موجب تقویت تخمک می‌شود.

این متخصص زنان تاکید کرد: مصرف ویتامین‌ها با تجویز پزشک نیز می‌تواند موجب تقویت تخمک‌ها شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: