کد خبر: ۳۴۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 05
ماندانا شعبان
به جای آسیب‌زدن به خودتان، قطعه یخی در دستتان نگه دارید و آن را فشار دهید. احساسی که سردی یخ به شما می‌دهد باعث سست و بی‌توجه شدنتان می‌شود.
شفاآنلاین»جامعه»برخی از افرادی که در بیشتر موارد با هیجان‌هایشان در کشمکش هستند متوسل به انجام رفتارهای خودتخریب‌گرانه می‌شوند تا به صورت موقت رنج خود را به شیوه‌های ناسازگارانه تسکین دهند.

به کارگیری برخی راهکارها در خصوص این افراد باعث می‌شود به جای آسیب‌زدن مداوم به خودشان از برخی ابزارهای کمک‌کننده جهت تغییر هیجاناتشان به جای عمل‌کردن بر روی آن‌ها استفاده کنند.

در ادامه به مثال‌هایی در این زمینه اشاره می‌شود:

به جای آسیب‌زدن به خودتان، قطعه یخی در دستتان نگه دارید و آن را فشار دهید. احساسی که سردی یخ به شما می‌دهد باعث سست و بی‌توجه شدنتان می‌شود.

با یک خودکار یا ماژیک قرمز روی دستتان خط‌هایی بکشید که شبیه جای بریدگی باشد و دقیقاً این خط‌ها را جایی بکشید که قصد بریدن آن را دارید و مقداری لاک یا رنگ قرمز طوری روی دستتان بریزید که شبیه خونریزی باشد. سپس با یک خودکار مشکی جای بخیه را روی خطوط قرمز نقاشی کنید. در صورتی که نیاز به توجه برگردانی بیشتری دارید به طور همزمان در دست دیگرتان نیز قطعه یخی نگه داشته و فشار دهید.

هر زمان احساس کردید که می‌خواهید به خود آسیب بزنید با یک نوار لاستیکی محکم به دست خود ضربه بزنید. اگرچه این ضربه‌ها می تواند بسیار دردناک باشد اما آسیب آن در مقایسه با رفتارهای خودتخریب‌گرانه‌ای نظیر سوزاندن، بریدن و…. بسیار کمتر است.

انگشتانتان را محکم و با فشار زیاد به سمت بازویتان نگه دارید تا جایی که احساس شکستگی به شما دست بدهد ولی چنین اتفاقی نیفتد.

توپ فوم پرتاب کنید، سنگ نوردی کنید، به جای مشت‌زدن به دیوار با مشت محکم به بالش بکوبید.

با صدای بلند فریاد بزنید و در لحظه فریادزدن بالش را جلوی دهانتان نگه دارید تا صدا به اطراف منتشر نشود. یا به مکانی بروید که امکان فریادزدن وجود داشته باشد مثل کنسرت، یا خارج ازشهر و ….

گریه کنید. بعضی از افراد سعی می‌کنند هرگز گریه نکنند زیرا تصور می‌کنند اگر شروع به گریه‌کردن کنند نمی‌توانند آن را متوقف کنند ولی این اتفاق هرگز نمی‌افتد ما قادر به کنترل گریه‌کردن هستیم. در واقع این حقیقت دارد که گریه‌کردن حال شما را بهتر می کند زیرا باعث آزادشدن هورمون‌های استرس می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: