کد خبر: ۳۴۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 26
رنگ گوشت کاملا فاسد‌شده تغییر می‌کند و تیره‌تر می‌شود. گاهی نیز میزان فساد به حدی است که لزج می‌شود و بو می‌گیرد.
شفاآنلاین:سلامت>مصرف گوشت فاسد عامل کاهش توان سیستم ایمنی بدن در دفاع از میکروب‌ها و ورود آنها به بدن است. اگر فساد گوشت زیاد باشد، می‌تواند مسمومیت نیز در پی داشته باشد. خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره راهکارهای تشخیص گوشت فاسد از غیرفاسد چند نکته را مطرح می‌کند.

 به گزارش شفا آنلاین:تشخیص فساد گوشت از ظاهر آن به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و مراجع عرضه گوشت باید در این‌‌باره نظارت کامل داشته باشند. اما به‌طور کلی رنگ گوشت کاملا فاسد‌شده تغییر می‌کند و تیره‌تر می‌شود. گاهی نیز میزان فساد به حدی است که لزج می‌شود و بو می‌گیرد.
به‌دلیل اینکه نمی‌توان به‌راحتی از ظاهر گوشت فاسد بودنش را تشخیص داد بهترین توصیه خرید از مراکز و مغازه‌های معتبر است. حداقل کاری هم که مردم می‌توانند انجام دهند توجه به تاریخ تولید و انقضاست.
در رستوران‌ها هم راهی برای شناسایی گوشت فاسد از غیرفاسد وجود ندارد، مگر اینکه شناختی از مبدأ تهیه گوشت داشته باشیم. بنابراین توصیه می‌شود مردم در رستوران‌های معتبر و شناخته‌شده که مشتریان زیادی دارند غذاهای حاوی گوشت مصرف کنند.
سرعت فساد گوشت به دمای محیط بستگی دارد و در دمای بالای تابستان این سرعت بیشتر می‌شود.
غذا را، چه حاوی گوشت باشد و چه نباشد، نباید بیش از 2ساعت در دمای محیط نگه داشت و باید به یخچال یا فریزر منتقل شود. نگهداری غذای پخته گوشتی بیش از 48ساعت در یخچال توصیه نمی‌شود و باید به فریزر منتقل شود.
اگر گوشت بیش از نیاز مصرف در یک ‌بار خریداری شد، باید در کوتاه‌ترین زمان خرد و بسته‌بندی شود و در فریزر قرار بگیرد. بسته‌های گوشت هم نباید چند بار از حالت فریزشده خارج و دوباره فریز شود، چون ارزش گوشت فریزشده کمتر از گوشت گرم و تازه است.
یخ‌زدایی از گوشت باید کاملا تدریجی انجام شود. اگر اختلاف دما زیاد باشد، باعث پارگی بافت گوشت و خروج ترکیبات آن می‌شود. در نتیجه ویتامین ب12 و آهن آن وارد آب و خونابه و در نتیجه دور ریخته می‌شود که ارزش تغذیه‌ای این خوراکی را به‌شدت کاهش می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: