کد خبر: ۳۴۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 20
چرا يك مسئول فدراسیون ورزشی بايد تا اين ميزان عليه پزشكى كشور داد سخن بدهد و آنهم در شبکه سه سيماى ملى كشور !؟ از تحقير پزشكان كشورمان چه سودى نصيب ملت ما ميشود ؟
دكتر علی خورسندى رئيس انجمن جراحان شانه و آرنج ايران به اظهارات عليرضا دبير واكنش نشان داد .
به گزارش اختصاصي شفا آنلاين ،وي دراين باره نوشت :"بر خود واجب ديدم كه جوابيه اى به اظهار نظر غرض ورزانه وغیر کار شناسانه علمی آقاى عليرضا دبير  رئيس فدراسيون كشتى کشور در دفاع  از حیثیت جامعه پزشكى و جامعه ارتوپدى كشور بدهم.
لازم به گفتن نيست كه پزشكى كشور عزيزمان قطبى در منطقه بوده و هست. وبرای جهان حرفی برای گفتن دارد .
براى اظهار نظر علمى شرط اوّل صاحب نظر و كارشناس بودن در آن رشته علمى است. در حد اقای دبیر نیست که بگوید ما در ایران جراح شانه نداریم !؟ وایشان فقط میتوانند درباره رشته ورزش کشتی افاضه فیض کنند .آقاى دبير بنده را ميشناسد، ايشان براى درمان دررفتگى تكرارى شانه خود حدود ۱۷ سال پیش  توسط كشتى گير قهرمان برجسته كشورمان آقاي برزگر به من مراجعه كردند و من عرض كردم كه شانه ایشان که مبتلا به در رفتگی مکرر است بايد عمل بشود و تا يكسال هم نبايد كشتى بگيرند تا محل عمل استحكام كافى پيدا بكند، سوآل كردند با همين شرايط كشتى بگيرند چه ميشود ؟، عرض كردم در جا ضربه فنى ميشوند !اقای دبیر گفتند من گرین کارت دارم میتوانم به امریکا بروم ؟من توصیه کردم اگر میخواهید من شمارا به استاد جراحی شانه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک معرفی کنم و همین عمل شانه لازم را من از ایشان اموخته ام سفارش هم می کنم . ایشان گفتند بایستی تصمیم بگیرم. دو هفته دیگر مجددا جهان پهلوان برزگر از من خواستند جهت تصمیم گیری برای اقای دبیر به دفتر فدراسیون پزشکی در استادیوم شیرودی در جلسه ای حضور یابم تا برای ایشان تصمیم به گیرند. در یک عصری كه اقای دبیر هم حضور داشت دوباره نظرم را در مورد عمل جراحی مورد نظرم را تکرار و گفتم به مدت یک سال نمیتواند کشتی بگیرد .سوال شد تا قبل از المپیک لندن میتواند در ارمنستان ،پاکستان و ...کشتی بگیرد؟ كه با صراحت گفتم ابداً! سال بعد هم خودم در آتن شاهد بودم که ایشان با شانه بسته در تشک کشتی با اولین فن رقیب ضربه فنی و حذف شد. ( البته گفتنی است که ایشان با ترفند خاص خودشان از المپیک سیدنی تا آتن بدون‌ هیچ مسابقه انتخابی و رنکینگی به المپیک آتن رفت ) بعد از برگشت به ایران توسط یکی از همکاران رشته جراحی شانه که استاد دانشگاه تهران بودند جراحی شد وایشان جا ماندنشان از ادامه ورزش حرفه ای خود را به گردن جراح معالج انداخته واین استاد را از رده خاطر کردند!؟ که با روحیه  ورزشی ایشان این حرکت زیبنده نبود!؟ (چو میوه سیر خوردی شاخ مشکن )
در اين كشور بيش از ٣٠ سال است همه جراحى هاى شانه پا به پاى اروپا و آمريكا انجام ميشود . تعدادى از جراحان شانه كشور ما تحصيلات تكميلى شانه را در اروپا و آمريكا طى كرده اند، خوشبختانه امكانات تحصيل فوق تخصصى شانه  با كوشش انجمن ارتوپدى و اساتيد جراح شانه از جمله اينجانب  توسط وزارت محترم بهداشت در كشور فراهم شده و هم اكنون در حال تربيت جراح فوق تخصص شانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیمارستان مرجع ارتوپدی شفا یحیان هستيم.
آقاى دبير بايد بداند وقتى يك شانه طبيعى در ورزش سنگين كشتى دچار دررفتگى ميشود ، شانه تعمير و ترميم شده بيشتر در معرض اين خطر در رفتگی  است، اين بدان معنى نيست كه همه شانه هاى ترميم شده در اين ورزش دچار اين عارضه ميشوند ولى احتمال عارضه  بيشترى نسبت به شانه طبيعى دارد، جای اسیبهای ورزشی کجا است!؟
البته  در مورد کشتی گیر محبوب آقای حسن یزدانی اینچنین نبود، و ایشان با موفقیت کامل مسابقات انتخابی را پشت سر گذاشتند و در المپیک‌نیز مدال بسیار با ارزش نقره المپیک را به دست آوردند و کسی که بدون‌انتخابی به المپیک می‌رود و در اولین مسابقه هم ضربه میشود، نمیتواند خودش را با حسن یزدانی مقایسه کند.  ‌
حال سوال اينجاست كه چرا يك مسئول فدراسیون ورزشی بايد تا اين ميزان عليه پزشكى كشور داد سخن بدهد و آنهم در شبکه سه سيماى ملى كشور !؟ از تحقير پزشكان كشورمان چه سودى نصيب ملت ما ميشود ؟ چه نظرات سوئى در خفاى آن نهفته است؟ به جز تشویش افکار عمومی! حاصل دیگری دارد؟ در كتب درسى پزشكى در سراسر جهان براى  همه اعمال جراحى امکان  عدم موفقيت و عوارض بخصوص در ورزش بسيار سنگين كشتى ذکر  شده است
در انتها سر بلندى بيش از پيش جامعه پزشكى كشورمان ايران را آرزو ميكنم .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: