کد خبر: ۳۴۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 20
بر اساس گزارش‌ها، بیماری قلبی نخستین علت مرگ و میر انسان‌ها است، به طوری که در هر ۳۳ ثانیه یک نفر بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد. حال مشخص شده است که یبوست نیز به مشکلات قلبی دامن می‌زند.

شفاآنلاین:سلامت>سیگار کشیدن، چاقی و استرس، همگی از علل شایع حوادث قلبی آسیب‌رسان هستند. با این حال، مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است می‌گوید یک مقصر جدید باید به لیست خطراتی که می‌تواند به قلب ما آسیب بزند، اضافه شود و آن «یبوست» است.

 به گزارش شفا آنلاین:برای رسیدن به این نتیجه، محققان دانشگاه موناش در استرالیا سوابق سلامت افراد را در زیست‌بانک بریتانیا که یک پایگاه داده وسیع از ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده است که از سال ۲۰۰۶ نگهداری می‌شود، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها همچنین از اطلاعاتی در مورد شرایط محیطی و شیوه زندگی افراد از جمله سطوح فعالیت آنها بهره بردند.

گفتنی است که تجزیه و تحلیل قبلی داده‌های زیست‌بانک بریتانیا تاکنون از چیزهای زیادی پرده برداشته است که نشانگرهای ژنتیکی احتمالی برای تنهایی و ارتباط بین نور زیاد در شب و افزایش خطر ابتلا به دیابت از جمله آنهاست.

تیم تحقیقاتی دانشگاه موناش برای این مطالعه خاص، سوابق سلامت ۴۰۸ هزار و ۳۵۴ شرکت کننده در زیست‌بانک بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرد و متوجه شد که از میان آنها ۲۳ هزار و ۸۱۴ نفر از یبوست رنج می‌برند.

آنها سپس به بررسی عمیق‌تر این سوابق پرداختند و دریافتند که افراد مبتلا به این بیماری بیش از دو برابر بیشتر در معرض یک رویداد نامطلوب قلبی بزرگ(MACE) مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی هستند.

حتی نگران‌کننده‌تر اینکه این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به یبوست که از فشار خون بالا نیز رنج می‌برند، در مقایسه با افرادی که فقط فشار خون بالا داشتند، ۳۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به حوادث قلبی هستند.

فرانسین مارکز نویسنده اصلی این مطالعه از دانشکده علوم زیستی دانشگاه موناش می‌گوید: پیامدهای این مطالعه بسیار گسترده است. با توجه به اینکه یبوست حدود ۱۴ درصد از جمعیت جهان، به ویژه افراد مسن و زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این یافته‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جمعیت جهان ممکن است به دلیل سلامت روده خود در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باشند.

این مطالعه همچنین از ارتباط ژنتیکی بین سلامت قلب و یبوست پرده برداشت.

لتیسیا کامارگو تاوارس نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: همبستگی ژنتیکی مثبتی بین یبوست و اشکال مختلف MACE شناسایی شد که نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی مشترک ممکن است زمینه‌ساز هر دو شرایط باشند.

وی افزود: این کشف، راه‌های جدیدی را برای تحقیق در مورد مکانیسم‌های اساسی که سلامت روده و سلامت قلب را به هم مرتبط می‌کنند، باز می‌کند.

محققان اشاره می‌کنند که برای کشف پیوندی که انجام داده‌اند و شناسایی مکانیسم‌های بیولوژیکی درگیر باید کار بیشتری انجام شود. یکی از تئوری‌هایی که آنها روی آن کار می‌کنند، این است که افراد مبتلا به یبوست می‌توانند یک وضعیت نظری به نام «روده نشت‌کننده» داشته باشند که در آن نفوذپذیری روده‌ها افزایش می‌یابد و به سموم و باکتری‌ها اجازه می‌دهد وارد جریان خون شوند.

محققان می‌گویند صرف نظر از علت آن، یبوست در آینده باید به عنوان یک عامل خطر مرتبط و اثرگذار بر سلامت قلب در نظر گرفته شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: