کد خبر: ۳۴۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 19
مسیر ظفرقندی برای اداره نظام سلامت، هموار نیست. وی که پیش از این ریاست سازمان نظام پزشکی را به ‌‌‌مدت چهار سال برعهده داشته، با چالش‌‌‌های بسیاری در این بخش مهم و حساس روبه‌‌‌رو است.
شفاآنلاین:سلامت>مهاجرت نخبگان و نیروهای شاغل در نظام سلامت، مشکلات کمبود نقدینگی در اجرای طرح دارویار و به تبع آن کمبود دارو، فرسودگی ماشین‌‌‌آلات داروسازی، توزیع نامتوازن پزشکان، خودکشی دستیاران پزشکی، فریز شدن تعرفه‌‌‌های خدمات پزشکی، کمبود نیرو، بخش‌‌‌های غیرفعال مراکز درمانی، کمیاب‌‌‌ شدن داروهای بیماران خاص، سهم پایین از تولید ناخالص داخلی و... تنها بخشی از چالش‌‌‌های پیش‌‌‌روی محمدرضا ظفرقندی، گزینه پیشنهادی وزیر بهداشت دولت چهاردهم است. به این ترتیب، مسیر ظفرقندی برای اداره نظام سلامت، هموار نیست. وی که پیش از این ریاست سازمان نظام پزشکی را به ‌‌‌مدت چهار سال برعهده داشته، با چالش‌‌‌های بسیاری در این بخش مهم و حساس روبه‌‌‌رو است. حال سوال این است که چه انتظاراتی از «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» دولت چهاردهم برای بهبود وضعیت نظام سلامت و کادر درمان وجود دارد؟

اختصاص اعتبار برای دارو و کادر درمان

به گزارش شفا آنلاین:در همین راستا سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به حضور محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت در این کمیسیون برای ارائه برنامه‌‌‌های خود گفت: با توجه به اینکه کمیسیون اصرار دارد که حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشانی کار دولت در دولت چهاردهم است و به دلیل اینکه رئیس‌جمهور در اکثر موضوعات به حوزه عدالت در سلامت اشاره کرده و بر دسترسی عادلانه و آسان مردم به حوزه بهداشت و درمان تاکید داشت، بنابراین کمیسیون بهداشت در این نشست مطالبات مردم در کلان کشور را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: ارتقا و افزایش انگیزه برای کادر درمان و برخورداری آسان مردم از حوزه بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور، کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک، حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد بازار رقابتی واردات دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی با هدف رفع نیاز کشور، از جمله مباحثی بود که مورد تاکید مجلس نمایندگان قرار گرفت. اسحاقی ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت، برنامه‌‌‌های خود را تشریح و بیان کرد که ارتقا و انگیزه کادر درمان مورد توجه جدی رئیس‌جمهور است.

فعالان درمان در انتظار اصلاح قوانین بهداشت

همچنین رضا جباری، نماینده مردم مسجدسلیمان گفت: هرچه سریع‌تر باید دولت تشکیل شود تا مقداری از مشکلات مردم حل شود. وی در ادامه گفت: بیکاری، کمبود بهداشت و درمان و مشکلات معیشتی، امروز در کشور وجود دارد. به دلیل عدم‌اجرای قوانین هنوز مشکلات در کشور وجود دارد. چشم ۸۵‌درصد فعالان درمان در بخش دولتی به اصلاح قوانین بهداشت و درمان از سوی رئیس‌‌‌ جمهور است.

بایدها و نبایدهای وزیر جدید بهداشت

محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز با تاکید بر اینکه در دولت چهاردهم حوزه بهداشت نباید رها شود و باید از اجرای طرح‌‌‌های خلق‌الساعه پرهیز کرد، گفت: وزیر بهداشت جدید در حوزه سلامت برخی اقدامات را اصلا نباید انجام دهد. به طور مثال وزیر بهداشت دولت چهاردهم نباید کتمان درمانی کند، نباید مشکلات حوزه سلامت و جامعه پزشکی را فدای خوشایند مسوولان بالادستی کند. وزیر بهداشت باید جمله طلایی رهبر معظم انقلاب را که عنوان کردند «بیمار نباید به جز درد بیماری رنج دیگری داشته باشد»، به عنوان هدف طلایی حوزه سلامت دنبال و اجرا کند.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید با اعضای جامعه پزشکی، انجمن‌‌‌ها، نخبگان و پیشکسوتان تعامل برقرار کند. همچنین باید رفع دغدغه درمان داشته باشد، نباید دارو و تجهیزات پزشکی و متخصص دچار کمبود باشد و بر اساس دغدغه رهبر معظم انقلاب، نباید دسترسی بیمار به این موارد با مشکل مواجه شود و اصلا بیمار دغدغه هزینه بیماری نداشته باشد. وزیر بهداشت باید فرآیند نظام ارجاع را با راهکارهای واقعی و به صورت فازبندی درست اجرا و تکمیل کند. وزیر بهداشت باید بتواند به مسوولان ارشد نظام تبیین کند که تحقق این درخواست‌‌‌ها الزاماتی دارد، ولو اینکه این الزامات برای مسوولان ارشد، تلخ باشد، بنابراین انتقال درست مسائل و مشکلات حوزه سلامت نباید فدای برخی فشارها شود.

رئیس‌زاده با تاکید بر اینکه با صداقت، شهامت، علم و تدبیر می‌توان چالش‌‌‌های حوزه سلامت را از تهدید به فرصت تبدیل کرد، گفت: درخصوص تغییر ساختار وزارت بهداشت دولت آینده، اول باید شفافیت در وزارت بهداشت حاکم شود و فرآیندها شفاف شود، مثلا چرا موضوع طرحی‌‌‌ها هنوز به صورت سنتی اجرا می‌شود و باید شفاف شود که چه تعداد داروساز و دندان‌پزشک در کشور تقسیم می‌شود و این مساله باید در حوزه آموزش و درمان نیز اجرا و شفافیت به وجود آید. به گفته وی، برخی اختیارات وزارت بهداشت باید به دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی داده شود و درکل ساختار وزارت بهداشت نیاز مبرم به بازبینی اساسی دارد. در زمینه به‌‌‌کارگیری همه ظرفیت‌‌‌ها در وزارت بهداشت باید از همه رشته‌‌‌ها استفاده شود و فرآیند مدیریت در این وزارتخانه معطوف به برخی رشته‌‌‌ها نشود، مثلا باید از متخصصان بهداشت در حوزه‌‌‌های بهداشت استفاده شود و معاونان این وزارتخانه از رشته‌‌‌های مختلف انتخاب شوند.

جایگاه راهبردی وزارت بهداشت به ریل اصلی برگردد

یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز درباره انتظارات جامعه پزشکی و داروسازی از وزیر بهداشت دولت چهاردهم گفت: در اولین گام از رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت دولت چهاردهم انتظار داریم تولیت و جایگاه راهبردی وزارت بهداشت را که مدتی است توسط هیات مقررات‌زدایی یا در بحث پلت‌فرم‌‌‌ها توسط وزارت اقتصاد و نیز وزارت ارتباطات خدشه‌دار شده است، دوباره به جایگاه اصلی خود و ریل راهبردی و تنظیمات اصلی خود برگرداند. همچنین به اصول ۳، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی که بر موضوع سلامت به عنوان یک حق همگانی تاکید شده توجه ویژه کند و قوانین برنامه هفتم توسعه و احکام دائمی و قوانین بالادستی و قوانین مرتبط حوزه سلامت را به درستی پیگیری و اجرا کند. سهرابی ادامه داد: وزیر بهداشت باید با همراهی با ارکان دولت و نظام، پیگیر افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی باشد. حوزه سلامت جزو ارکان مهم حاکمیت و از ضروریات متقن و یکی از سه مولفه اجتماعی موثر است.

بودجه غیرواقعی بخش بهداشت و درمان

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از اینکه هر ساله اعتبارات بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت غیرواقعی و همراه با کسری بودجه مصوب می‌شود، اظهار کرد: این موضوع پرداخت‌‌‌های پرسنلی را با چالش‌‌‌های جدی مواجه می‌‌‌کند و دریافت خدمات با کیفیت و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت آحاد جامعه را دچار چالش می‌‌‌کند. عدم‌رضایت کادر بهداشت و درمان و کاهش انگیزه کاری به علت عدم‌پرداخت مناسب و بهنگام حقوق و مزایا و کارانه، تاثیرات منفی عمیق بر احساس امنیت و آرامش روانی حاکم بر فضاهای درمانی کشور می‌‌‌گذارد که نیازمند چاره‌اندیشی فوری و عاجل و نگاه همگرایانه دولت و مجلس است.

وی افزود: باید به سمتی برویم که دستیاران و پزشکان جوان جامعه مجبور به مهاجرت شغلی یا مهاجرت جغرافیایی نشوند و این نیازمند تغییر نگرش در مسوولان است تا چهار سال دوره دستیاری را به عنوان شغل جزو سنوات این خدمتگزاران عرصه سلامت قبول کنند. امنیت و آرامش آنان باعث خواهد شد شاهد اخبار ناگوار خودکشی همکاران حوزه سلامت نباشیم.

انتظارات جامعه پرستاری از رئیس‌جمهور

همچنین احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری با مشکلات زیادی در جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم مواجه است و از دولت انتظار دارد به این مشکلات به طور ویژه رسیدگی شود. حضور موثرتر پرستاران در جایگاه‌های سیاستگذاری نظام سلامت و در زنجیره ارائه مراقبت‌های سلامت، حل مشکل کمبود پرستار، حذف اضافه کاری اجباری، اجرای درست قوانین تعرفه‌گذاری و مشاغل سخت، از جمله مهم‌ترین مطالبات پرستاران از دولت آینده است. وی افزود: این انتظار وجود دارد که رئیس‌جمهور حتما به مشکلات نظام سلامت توجه کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

در برنامه هفتم توسعه که امسال در ابتدای اجرای آن هستیم به طور ویژه به حوزه سلامت توجه شده و تکالیفی برای دولت تعیین شده که اجرای آنها بدون همراهی جامعه پرستاری مقدور نیست. رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: جامعه پرستاری با حدود ۳۰۰‌هزار نفر افراد دارای دانش تخصصی یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ها در بخش‌‌‌های مختلف نظام سلامت هستند. اگر قرار باشد هر هدفی در نظام سلامت محقق شود باید شرایطی فراهم شود که پرستاران بتوانند بدون دغدغه و بدون موانع خدمتی با حداکثر قوای خود ارائه خدمت کنند.

نجاتیان افزود: کمبود نیروی پرستار درد مزمنی است که در سال‌های گذشته با افزایش فضاهای فیزیکی در نظام سلامت بیشتر شده و مانع ارائه خدمات سلامت مناسب شده است. از طرف دیگر با افزایش مهاجرت پرستاران به علت شرایط نامناسب کاری در داخل کشور مواجهیم که در این شرایط دولت می‌تواند با یک اقدام فوری در کوتاه‌مدت این مشکل را حل کند و برای حل اساسی آن در میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی و اقدام کند. وی افزود: برای حل مشکلات نیروی انسانی پرستاران یکی از اقداماتی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، تبدیل وضعیت کادر پرستاری است و از دولت انتظار داریم این موضوع را در دستور کار قرار دهد./دنیای اقتصاد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: