کد خبر: ۳۴۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 17
هر ساله در بریتانیا، نزدیک به ۷۵۰۰ زن به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند که آن را ششمین سرطان شایع در بین زنان در این کشور تبدیل می‌کند.

شفاآنلاین:سلامت>مطالعه‌ای در ۲۴ بیمارستان بریتانیا نشان می‌دهد که انجام آزمایش‌های اولیه و برخورداری از مراقبت‌های تخصصی می‌تواند شانس زنده ماندن مبتلایان به این بیماری را بهبود بخشد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که یک چهارم زنان مبتلا به کشنده‌ترین شکل سرطان تخمدان، در صورت آزمایش و پیگیری سریع برای مراقبت‌های تخصصی، می‌توانند زودتر تشخیص داده شوند.

به گزارش شفا آنلاین:این تجزیه و تحلیل بر اساس داده‌های حاصل از مطالعه نمرات تست سرطان تخمدان (ROCkeTS) به دست آمده که شامل اطلاعات ۲۴ بیمارستان در سراسر بریتانیا بود.

از ۱۷۴۱ بیماری که آزمایش سریع سرطان تخمدان بر روی آن‌ها انجام شد، ۱۱۹ نفر مبتلا به «سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا-HGS» تشخیص داده شدند که یکی از تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین اشکال این بیماری است.

در این مطالعه، بیش از یک چهارم (۲۵.۲ درصد) از بیمارانی که در این مطالعه شرکت کردند، مبتلا به سرطان تخمدان مرحله یک یا دو تشخیص داده شدند که ۹۳ درصد از آن‌ها بیش از پنج سال زنده ماندند. اما نرخ بقای بیمارانی که سرطان پیشرفته تخمدان در آنها تشخیص داده شد تنها ۱۳ درصد بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیمارانی که سرطان آن‌ها قبل از تشخیص گسترش یافته بود، نیاز به جراحی «نسبتاً ساده» برای برداشتن آن داشتند.

تقریباً دو سوم از این دسته از بیماران یعنی ۷۸ نفر از ۱۱۹ نفر، تحت عمل جراحی قرار گرفتند تا حداکثر سلول‌های سرطانی را از شکم خارج کنند، در حالی که ۳۶ بیمار قبل از جراحی تحت درمان شیمی‌درمانی قرار گرفتند. تنها پنج زن از ۱۱۹ زن هیچ عمل جراحی انجام ندادند.

علائم سرطان تخمدان و اهمیت تشخیص زودهنگام

در حال حاضر هیچ برنامه ملی غربالگری سرطان تخمدان در بریتانیا وجود ندارد. در عوض، از سال ۲۰۱۱، طرحی به نام آزمایش علائم وجود دارد، به این معنی که زنانی که علائمی مانند نفخ، تغییرات در روده، تغییرات در اشتها یا درد شکم دارند باید برای آزمایش خون و سونوگرافی در اولویت قرار گیرند.

پروفسور سودا ساندار، جراح سرطان زنان و پژوهشگر بالینی در دانشگاه بیرمنگام گفت که مشخص نیست که آیا این آزمایش‌هایی که مبتنی بر علائم بیماران گرفته می‌شود مفید است یا خیر.

ساندار گفت: «اما می‌دانیم که این سرطان خاص، که شایع‌ترین شکل سرطان تخمدان است، تمایل دارد در سراسر شکم پخش شود.»

وی گفت: «بسیار دلگرم کننده است که یک چهارم زنان مبتلا به سرطان درجه یک تخمدان [در آزمایش‌های مبتنی بر علائم شکمی] تشخیص داده شدند، اما حتی در مواردی که سرطان گسترش یافته بود، میزان شیوع در بیشتر زنان در حد متوسط بود.»

او افزود: «مفهوم آن این است که می‌توانند جراحی نسبتاً ساده‌ای برای برداشتن سرطان انجام دهند. این نشان می دهد که ما نه تنها ممکن است زنان مبتلا به سرطان تخمدان را شناسایی کنیم، بلکه آن را در مرحله ای تشخیص دهیم که مداخله زودهنگام می تواند به طور قابل توجهی بر نتایج آنها تأثیر بگذارد.»

«بسیار دلگرم کننده است که یک چهارم زنان مبتلا به سرطان درجه یک تخمدان [در آزمایش‌های مبتنی بر علائم شکمی] تشخیص داده شدند، اما حتی در مواردی که سرطان گسترش یافته بود، میزان شیوع در بیشتر زنان در حد متوسط بود

هر ساله در بریتانیا، نزدیک به ۷۵۰۰ زن به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند که آن را ششمین سرطان شایع در بین زنان در این کشور تبدیل می‌کند.

«سرطان تخمدان سروزی» نام شایع‌ترین نوع سرطان تخمدان است و درجه بالا به این معنی است که سلول‌های سرطانی می‌توانند سریعتر رشد کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: