کد خبر: ۳۴۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 18
فرصتی تاریخی قریب به 40‌سال بالاخره وحدت و وفاق میان وزرای سابق در تایید صلاحیت وزیر بهداشت پیشنهادی از طرف دولت به وجود آمده است. تاکنون ۲۴۸‌عضو مجمع عمومی و روسای نظام پزشکی سراسر کشور از دکترظفرقندی حمایت خود را اعلام کردند.
شفاآنلاین:سلامت>بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان چهاردهمین رییس‌جمهور اسلامی ایران و نخستین رییس‌جمهور با تخصص پزشکی در حالی شروع شده است که دکتر محمدرضا ظفرقندی، رییس سابق سازمان نظام پزشکی برای تصدی نظام سلامت کشور به مجلس پیشنهاد شده است تا همان‌طور که رییس‌جمهور در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی خود گفته بود، باری از دوش مردم بردارد و سفره سلامت را برای همه مردم عادلانه بگستراند. 
به گزارش شفا آنلاین:ملت، ‌دکتر ظفرقندی را از دوران اوج پاندمی کرونا به یاد دارند. همان مردی که تمام‌قد پشت واردات و تولید واکسن ایستاد. او در آن دوران تلخ و سخت یک شعار داشت: «‌مرگ یک نفر هم زیاد است» به همین دلیل حالا که گزینه وزارت بهداشت شده است؛ نه تنها مردم به آینده نظام سلامت امیدوار شدند بلکه تولیدکننده و واردکنندهای داروها نفس راحتی کشیدند زیرا او تنها فردی بود که دست بخش خصوصی را در واردات واکسن کرونا و دارو و تجهیزات پزشکی باز گذاشت. از سوی دیگر فرصتی تاریخی قریب به 40‌سال بالاخره وحدت و وفاق میان وزرای سابق در تایید صلاحیت وزیر بهداشت پیشنهادی از طرف دولت به وجود آمده است. تاکنون ۲۴۸‌عضو مجمع عمومی و روسای نظام پزشکی سراسر کشور از دکترظفرقندی حمایت خود را اعلام کردند. همچنین جمعی از وزرای پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله رضا ملک‌زاده، قاضی‌هاشمی، ایرج فاضل، کامران باقری‌لنکرانی، مرضیه وحید‌دستجردی، سعید نمکی، علیرضا مرندی و محمد فرهادی از معرفی محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت دولت وفاق ملی به مجلس حمایت کردند. تخصص و تعهد محمدرضا ظفرقندی اکثر وزرای بهداشت بعد از انقلاب را از دولت‌های مختلف با گرایش‌های سیاسی متنوع پای کار آورد تا بتوانند یکدل و یک‌صدا اتفاق مهمی در یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور رقم بزنند. وزارت بهداشت اگر با تخصص و تعهد اداره شود، می‌تواند دغدغه مهم مردم در موضوع بهداشت و درمان را رفع کند و عملکرد ظفرقندی در دوره‌ها و مسوولیت‌های مختلف مخصوصا در دوران دفاع مقدس در صورت اعتماد نماینده‌های مجلس نویدبخش دوران خوبی برای این وزارتخانه مهم است.
اعلام آمادگی و حمایت مرندی از ظفرقندی
در میان وزرای پیشین، حمایت و اعلام آمادگی علیرضا مرندی ، رییس فرهنگستان علوم‌پزشکی ایران به عنوان پزشک کورد مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب دارای اهمیت ویژه‌ای است.
مرندی در نامه‌ای به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی این نهاد علمی برای مشاوره، همفکری و همکاری با وی در حوزه‌های مرتبط با نظام سلامت را اعلام کرد.
وی ضمن اعلام آمادگی فرهنگستان علوم‌پزشکی برای مشاوره و همکاری و همفکری در خصوص موضوعات مرتبط با سلامت، موفقیت وی را در ماموریت مهم واگذار شده (وزارت بهداشت) و خدمت به مردم ایران از خداوند متعال خواستار شد.
فرصت مناسبی برای نظام سلامت فراهم شده است
محمد فرهادی وزیر بهداشت دولت اصلاحات و وزیر علوم در دولت روحانی نیز در بیانیه حمایتی خود نوشت: معرفی جناب دکتر ظفرقندی استاد ارجمند به عنوان وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که کوله‌باری از تجربه در تیم‌های پزشکی اضطراری دوران جنگ تحمیلی تا ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد و در کنار آن اعتماد جامعه پزشکی در انتخاب ایشان به ریاست نظام پزشکی را داشته‌ایم، فرصت مناسبی را برای نظام سلامت ایجاد کرده است.
ملک‌زاده افزود: ظفرقندی از نظر امور پزشکی از جمله بهترین اساتید کشورند که بیشتر جراحان عمومی و فلوشیپ‌های عروق شاگرد‌های ایشان بوده‌اند. از نظر پژوهش کار‌های خیلی خوبی انجام دادند و نقش مثبتی داشتند و بدون چشمداشت و صحنه‌خواهی همیشه در انتشار بهترین مقالات موثر بودند و از نظر خدمات درمانی هم بهترین خدمات را بدون چشمداشت مالی و با بیشترین رضایتنمندی برای بیماران انجام دادند؛ ایشان از اساتید بسیار بااخلاق پزشکی در جامعه پزشکی هستند.
حمایت دکتر نوبخت از ظفرقندی
پیشتر نیز علی نوبخت در نامه‌ای به رییس‌جمهور از معرفی محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت کرده بودند.
در این نامه تاکید شده بود: بحران غیرقابل انکار، عمیق و گسترده نظام سلامت کشور نیازمند اقداماتی است عاجل و اساسی در تغییر گفتمانی که سال‌هاست بر کشور سایه انداخته است. این بحران جز با بازگشت اعتماد عمومی و ایجاد امید در مردم و شکفتن جوانه‌های امید در جامعه پزشکی و کارکنان نظام سلامت امکان‌پذیر نیست. جامعه جوان پزشکی و پرستاری در حال ترک کشور و خروجی دانشگاه‌های ما رو به کشور‌های همسایه و دانشگاه‌های اروپا و آمریکاست و نقش کلیدی وزیر بهداشت و نوع نگاه او در بهبود این شرایط غیر قابل انکار است.
در ادامه این نامه آمده است: در میان گزینه‌هایی که اکنون برای وزارت بهداشت مطرح هستند، فردی که اغلب خصوصیات لازم برای تغییر و ایجاد امید را دارد، مقبولیت عمومی، پاکدستی، سابقه و تجارب او برای بخش مهمی از جوانان و مردم شناخته شده است و در ارائه خدمات بالینی تجارب برجسته‌ای داشته و نظام سلامت و شبکه بهداشت را به خوبی اشراف دارد، مدرن و دانش‌بنیان می‌اندیشد و در گذشته از مواضع خود در کار تیمی، غیر‌جناحی، کارشناسی و آکادمیک به راحتی کوتاه نیامده، آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی است.
در این نامه تصریح شده است: تقاضا داریم با نهایی کردن انتخاب ایشان دغدغه و نگرانی جدی بخش‌های مهمی از جامعه پزشکی و پیشکسوتان نظام سلامت را پایان بخشیده و اطمینان از اداره صحیح وزارت بهداشت که پیشانی دولت چهاردهم خواهد بود را نهادینه کنید.
حمایت وزیر بهداشت احمدی‌نژاد از ظفرقندی
کامران باقری‌لنکرانی وزیر پیشین بهداشت با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس از برنامه‌های سلامت دولت چهاردهم حمایت کرد.
در بخشی از نامه باقری‌لنکرانی آمده است: اکنون که به فضل الهی و حضور پرشور مردم جناب آقای دکتر پزشکیان رییس‌جمهور منتخب و محترم سکان هدایت قوه مجریه کشور را عهده‌دار شده‌اند، حسب تاکید مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مد‌ظله‌العالی همه ما موظف به حمایت از دولت منتخب مردم می‌باشیم. در ساماندهی وضعیت نابسامان موجود حوزه سلامت، خوشبختانه رییس‌جمهوری محترم از ابتدا تاکید بر پیاده‌سازی قوانین بر زمین مانده، تکالیف مندرج در سیاست‌های کلی سلامت و اهداف برنامه توسعه هفتم و نوسازی و بازسازی شبکه بهداشت و درمان و محوریت آن در برنامه‌ها داشته‌اند.
وی افزوده است با توجه به این رویکرد ارزشمند ریاست محترم جمهوری، لازم است همه دلسوزان نظام سلامت با پرهیز از ساده‌انگاری، سیاست‌زدگی، برخورد‌های سلیقه‌ای و احساسی، قدرت‌طلبی و مردم‌نمایی به جای مردم‌سالاری، دست به دست هم دهند و تلاش نمایند تا این گفتمان به عمل درآید. همه ما باید موفقیت دولت چهاردهم و ریاست محترم جمهوری را موفقیت خود بدانیم. هر‌گونه کارشکنی در این مسیر از هیچ کسی و به هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. ضمن احترام به کاندیدای ریاست محترم جمهوری برای مقام مهم وزارت بهداشت که خود از کارشناسان و دلسوزان نظام سلامت و با کوله‌باری از تجربه هستند، تاکید می‌کنم باوجود اهمیت جایگاه وزارت و فراتر از برجستگی‌های وزیر محترم پیشنهادی، تعهد به اجرایی شدن سیاست‌های کلی سلامت و پایبندی به نقشه راهی که براساس آن راهنما تدوین باید گردد و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای می‌بایست میثاق همه ما در نظام سلامت باشد.
وی نوشته است: در این مسیر رسیدن به گفتمان مشترک در هماهنگی و همسویی برای هم‌افزایی در انتخاب راهبرد‌ها و برنامه‌های حوزه سلامت، امری اجتناب‌ناپذیر بوده و با پرهیز از هرگونه اعمال رویکرد‌های سیاسی همه نیرو‌های عالم و کارشناس و اندیشمند باید در این شرایط خطیر برای حمایت از این رویکرد دولت در حوزه سلامت با اتفاق‌نظر کمک کنند تا زمینه بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توان موجود کشور برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم فراهم شود. بهبود عوامل اقتصادی، اجتماعی و حتی بازرگانی اثر‌گذار بر سلامت نیازمند به رویکردی بین بخشی با حمایت ریاست محترم جمهوری و با ابتنا بر خرد‌جمعی و گفتمان‌سازی برای افزایش تعهد سیاسی در بیان و عمل است و این امر جز با همگرایی و هم‌اندیشی و تعامل مثبت محقق نخواهد شد.
مطهری: ظفرقندی متدین، متخصص و صادق است

جدای از حمایت پزشکان و وزرای سابق وزارت بهداشت، نایب‌رییس مجلس دهم نیز از محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت کرد. او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏دکتر ‎محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت را ۵۹‌سال است که می‌شناسم، 11 سال در مدرسه علوی همکلاسی بودیم. فردی متدین، متخصص، دارای اصول و صادق است و حاضر نیست برای رای آوردن خلاف عقیده‌اش بگوید. مقتضی است مجلس با رای اعتماد به او کشور را از یک نیروی زبده بهره‌مند سازد.»
وزیری از جنس مردم

فریدون نوحی، رییس انستیتو قلب و عروق شهیدرجایی با اشاره به اینکه ظفرقندی بهترین گزینه برای وزارت بهداشت است به «جهان‌صنعت» گفت: این روزها هجمه‌های بسیاری در فضای مجازی به سوی ایشان روانه می‌شود. این در حالی است که دکتر ظفرقندی با توجه به سوابق درخشانی که در مسوولیت‌های گذشته خود مانند ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و سازمان نظام پزشکی دارد و در دوران مسوولیت خود عملکرد قابل قبول و مفیدی داشته است. همچنین ایشان در اوج پاندمی کرونا همواره کنار مردم ماند. ظفرقندی از پزشکان فعال تیم‌های پزشکی اضطراری و داوطلب در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس و جانباز شیمیایی در عملیات والفجر‌۴ بود. ایشان همان‌گونه که در جبهه‌های نبرد دوران جنگ تحمیلی و حتی جراحت و جانبازی ایستادگی کرد، در بدترین شرایط پاندمی نیز کنار مردم ایستاد و در مقابل کرونا مبارزه کرد. برخلاف هجمه‌هایی که به ایشان روانه می‌شود، با توجه به آشنایی که با دکتر ظفرقندی دارم، وی فردی متدین و علمی در رشته فوق‌تخصص جراحی عروق است؛ او انسانی ساده‌زیست و سالم است.
وی افزود: به نظرم حالا که رییس‌جمهور وی را به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس معرفی کرده است، از نمایندگان مجلس می‌خواهم که با رای قاطع او را به وزارت بهداشت انتخاب کنند تا سکان این وزارتخانه در اختیار یک فرد متخصص و دلسوز قرار گیرد. در حال حاضر وضعیت نظام بهداشت خوب نیست، از سویی کمبود دارو و از سمت دیگر تعرفه‌های پزشکی نارضایتی‌هایی را به وجود آورده است. در چنین شرایطی باید فردی آشنا با نظام سلامت و مسلط بر این حوزه انتخاب شود.
وزیری آگاه و توانمند

ایرج فاضل، رییس سابق سازمان نظام پزشکی ایران نیز با اشاره به اینکه دکتر ظفرقندی فردی پاکدست است، به «جهان‌صنعت» گفت: دکتر محمد‌رضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار است و هم اینکه خود فرد آگاه، دانشمند، متخلق به اخلاق و توانمند در حوزه بهداشت است. ایشان با سابقه دودوره ریاست بر سازمان نظام پزشکی، دو دوره ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، هم از ویژگی‌های علمی و دانشگاهی آگاه است و هم از شرایط دانشجویان، رزیدنت‌ها و نیروی انسانی ارائه‌دهنده خدمات سلامت و هم از بُعد دیگر در حوزه‌های صنفی مثل مالیات، عوارض، تعرفه، پسماند و همه مسائل مبتلا به جامعه پزشکی از درون رشته و بین‌رشته‌ای آگاهی کامل دارد.
وی افزود: متاسفانه چالش‌های این روزهای نظام سلامت بسیار است. ایشان در ابتدا باید سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی را افزایش دهد، سهم سلامت الان حدود ۴‌درصد است و مجموعه دولت حتما باید به آن توجه کند. مساله دوم تعدیل هزینه‌های درمان است، امروز مجموعه‌های هزینه‌های حوزه درمان زیاد شده و متاسفانه سهمی که مردم از جیب خودشان پرداخت می‌کنند هم زیاد شده است، حدود ۶۰درصد هزینه درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود. از سویی اگر بنا بر این است که طرح دارویار اجرا شود باید درست اجرا شود، هزینه‌های دارو از تولید انتقال توزیع که در داروخانه‌ها هستند به موقع تامین شود، سهم بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر به‌موقع پرداخت شود، صنعت داروسازی ما فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.
دکتر فاضل با اشاره به مهاجرت پزشکان و خودکشی رزیدنت‌ها بیان کرد: به تازگی با بحران جدیدی رو‌به‌رو شدیم. به نظرم مهاجرت و خودکشی باوجود تفاوت‌هایی که دارند در یک راستا هستند، هر دو به معنای از دست دادن نیروی متخصص است و البته درخصوص خودکشی این مساله بعد عاطفی دارد و کاملا وضعیت سختی هست، لذا باید توجه کرد حتی از دست دادن یک نفر هم زیاد است، در اینجا عدد و رقم اهمیت ندارد و نگاه ما انسانی است، باید ابعاد اقتصادی، روانی، فرهنگی اجتماعی، سبک زندگی، امنیت شغلی مناسب که سبب این قبیل اتفاقات می‌شود فوری مورد توجه قرار بگیرد تا هم از خودکشی دور شویم و هم روند مهاجرت معکوس شود. پزشکان و کادر درمان به دلیل تعرفه‌های پایین از کشور می‌روند. این در حالی است که دکترظفرقندی برای این موضوع برنامه‌های خوبی دارد.
او ادامه داد: لذا به امید خدا بعد از تایید مجلس، در کنار یک رییس‌جمهور مردمی و مسلط به حوزه سلامت، یک وزیر توانمند و متعهد مردمی هم در راس وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت که تلفیق مناسبی است. علاوه بر اینکه از دکتر پزشکیان برای این انتخاب تشکر می‌کنم، از نمایندگان محترم مجلس هم به عنوان فردی از جامعه پزشکی درخواست دارم که به امید خدا با یک رای بالا و مناسب آقای دکتر ظفرقندی را برای این مسوولیت همراهی کنند. امیدوارم با ترکیب دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نظام پزشکی و حوزه پرستاری مسیر موفقیت نظام سلامت کشور به‌خوبی پیش برود چرا‌که ایشان اغلب خصوصیات لازم برای تغییر و ایجاد امید را دارد، مقبولیت عمومی، پاکدستی، سابقه و تجارب او برای بخش مهمی از جوانان و مردم شناخته شده است و در ارائه خدمات بالینی تجارب برجسته‌ای داشته و نظام سلامت و شبکه بهداشت را به خوبی اشراف دارد، مدرن و دانش‌بنیان می‌اندیشد و در گذشته از مواضع خود در کار تیمی، غیر‌جناحی، کارشناسی و آکادمیک به راحتی کوتاه نیامده است.
وزیری دلسوز

سید‌موید علویان، معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر حمایت تمام‌قد خود نسبت به دکتر ظفرقندی به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه این روزها نظام سلامت ایران حال خوبی ندارد. نه تنها مردم بلکه کادر درمان و بیمه‌ها هم نسبت به وضعیت موجود رضایت کافی ندارند.
به نظرم درمان چنین شرایطی تنها در دستان انسان‌های فهیم، دانا، سالم، مدیر و دلسوز و شجاع جامعه است. در نتیجه به نظرم دکترظفرقندی وزیر مدبر و شجاع برای اجرای گفتمان دولت وفاق ملی در حوزه سلامت است و درخواست می‌شود که از گزینه منتخب و معرفی شده دولت به مجلس حمایت تام شود تا با رای قاطع، زمینه شروع به کار یک وزیر قوی در دولت چهاردهم فراهم شود.
محمدرضا ظفرقندی را بیشتر بشناسیم
محمدرضا ظفرقندی ‌زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید‌۱۹ رییس سازمان نظام پزشکی ایران بود.
وی فوق‌تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم‌پزشکی تهران است؛ اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.
ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد. وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران شد.
ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد./جهان صنعت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: