کد خبر: ۳۴۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 18
وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای سیگارها چه الکترونیکی و چه غیرالکترونیکی صادر نکرده است و به هیچ عنوان هم چنین‌مجوزی را برای محصولات آسیب‌رسان نخواهد داد.
شفاآنلاین:سلامت>برخی مطالعات نشان می‌دهد که از هر ۱۰سیگاری، یک‌نفر قصد ترک سيگار را دارد و بسیاری از آنها برای این کار، سراغ سیگارهای الکترونیکی می‌روند؛ محصولاتی که در اکثر نقاط جهان بدون مجوز‌های قانونی تولید و توزیع می‌شوند. برخی از کشورها ازجمله کانادا و استرالیا هم واردات و تبلیغات این سیگارها را ممنوع و محدود کرده‌اند. در ایران هم واردات، توزیع و فروش سیگارهای الکترونیکی غیرقانونی است، اما تعداد قابل‌توجهی از مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، آنلاین‌شاپ‌ها و... انواع و اقسام این کالاها را با برندها و قیمت‌های مختلف عرضه می‌کنند. 
 به گزارش شفا آنلاین:سیگارهای الکترونیکی بسته به مقدار نیکوتین، نوع باتری، مدل کارتریج یا محفظه آب، لوازم جانبی مثل اسانس، پاد سیستم و... از ۵۰۰هزارتومان تا ۳میلیون‌تومان و آیکاس(شامل دستگاه اصلی و بسته سیگار) از حدود 5 تا 8میلیون تومان قیمت دارند. سیدحیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو مي‌گويد: این محصولات نه‌تنها مجوز عرضه ندارند که به‌دلیل تامین از مسیر غیرقانونی، مشخص نیست که چطور تهیه شده‌اند و سلامت مصرف‌کنندگان را به‌شدت تهدید می‌کنند.

 سیگارهای الکترونیکی به‌راحتی فروخته می‌شوند و این تصور برای مردم به‌وجود می‌آید که مجوزدار هستند؛ در این‌باره توضيح بيشتري می‌دهید؟
وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای سیگارها چه الکترونیکی و چه غیرالکترونیکی صادر نکرده است و به هیچ عنوان هم چنین‌مجوزی را برای محصولات آسیب‌رسان نخواهد داد. بازار رسمی برای فروش این محصولات نداریم اما برخی افراد که مجوز ندارند، این محصولات را تامین و در بازارهای غیررسمی عرضه می‌کنند. همیشه این مسئله را متذکر شده‌ایم که مصرف دخانیات به هر شکل آن اشتباه و آسیب‌رسان به سلامت است. عوارض سیگارهای الکترونیکی به‌هیچ‌وجه کمتر از سیگارهای کاغذی و قدیمی نیست.
پس سیگارهای نسل جدید که به‌راحتی در دسترس هستند، چطور تامین و در سطح بازار عرضه می‌شوند؟
ما همیشه با پدیده قاچاق مواجه هستیم و اين موضوع یک چالش جهانی است. آن چیزی که من اطلاع دارم اين است كه در سطح جهان هم این سیگارهای الکترونیکی بدون دریافت مجوز تولید و توزیع می‌شوند و حتی برخی کشورها ممنوعیت‌هایی را در زمينه عرضه و تبلیغات سیگارهای الکترونیکی درنظر گرفته‌اند. نه‌تنها  سیگارهای الکترونیکی که برخی دیگر از محصولات موجود در بازار هم مجاز نیستند مثل محصولات غیرقانونی يا قاچاق و تقلبی‌ها. به‌عنوان مثال مواد‌مخدر كلا مجوزی برای عرضه ندارند اما فروخته و استفاده می‌شوند. البته این ممنوعیت درباره داروهای مخدر که صرفا مراکز درمانی مجاز به عرضه آنها هستند، استثناست. به همین دلیل در بازاری که مواد‌مخدر وجود دارد، سیگارهای الکترونیکی هم پیدا می‌شود.
وظیفه سازمان غذا و دارو نسبت به توزیع سیگارهای الکترونیکی در بازارهای غیررسمی چیست؟
در قبال محصولاتي که در فهرست مجوزهای ما نیستند، هیچ مسئولیتی نداریم. وظیفه ما اطلاع‌رسانی به مردم است که از این محصولات و سایر کالای غیرمجاز استفاده نکنند.
درباره آسیب‌ این محصولات توضيح بيشتری مي‌دهيد؟
طبیعتا مصرف آنها درست نیست چون همه آسیب‌هایی که در سیگارهای معمولی وجود دارد، در سیگارهای الکترونیکی هم بخش زیادی از آنها هست؛ از آسیب به ریه و عروق گرفته تا بروز بیماری آترواسکلروز(تصلب شرایین)، تنگی نفس و...
هنوز مطالعات درباره  سیگارهای الکترونیکي تکمیل نشده است اما چطور می‌توان مردم را نسبت به عوارض این محصولات هوشیار کرد؟
همین حالا هم نتایج مطالعات درباره مصرف‌کنندگان این سیگارها در حال انتشار است و عوارض آنها را تأیید کرده است. ترکیب این سیگارها متفاوت است و مشخص نیست حاوی چه موادی‌اند اما عمده آنها حاوی تانن هستند که ترکیب سرطان‌زایی به‌ویژه در بروز سرطان ریه به‌شمار می‌رود. تحقیقات نشان داده استعمال سیگار الکترونیکی نه‌تنها خطر ابتلا به سرطان ریه بلکه مرگ بر اثر این بیماری را هم افزایش می‌دهد. احتمال اینکه مصرف‌کنندگان با سکته‌های مغزی و قلبی هم به‌دلیل ایجاد پلاک‌هایی در دیواره عروق، مواجه شوند، زیاد است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: