کد خبر: ۳۴۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 20
یک مقام سازمان غذا و دارو:
شفاآنلاین- معاون نظارت وبرنامه ریزی معاون سازمان غذا ودارو گفت: داروهایی که تولید داخل دارند، وارد نمی شوند، به غیر از داروهای خاص برای بیماری های خاص و صعب العلاج که پزشکان نمونه داخلی را برای بیمار خود تجویز نمی کنند.
به گزارش شفا آنلاین،« اکبرعبداللهی اصل»  افزود: هر تولید کننده دارو می تواند مواد اولیه را از تولید کننده ایرانی یا خارجی بخرد که مواد اولیه ایرانی و خارجی توسط تولیدکننده ایرانی به داروی ایرانی تبدیل می شود.

وی تصریح کرد: وزات بهداشت قول داده است هرماده اولیه ای که در ایران تولید می شود، کارخانه ها را مجبور به خرید آنها کند این به آن معنا است که هیچ ماده اولیه ایرانی روی زمین نمی ماند.

عبداللهی اصل گفت: بیش از 95 درصد حجم بازار ایران مصرف داخلی است که ارزش آن معادل 65 درصد بازار است و بقیه وارداتی است که معمولا داروهای جدید دارای فناوری بالا است که معادل تولید داخل ندارند.

معاون نظارت و برنامه ریزی معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه پرداخت یارانه به دارو فقط شامل بیماری های خاص است اظهار داشت: به عنوان مثال دارویی با قیمت سه هزار و 500 تومان که دو هزار تومان آن یارانه و با قیمت 1500 تومان به دست مصرف کننده می رسید.

عبداللهی اصل تصریح کرد:مبلغ یکهزار و 500 تومان برای بیماران خاص مانند پیوندی ها به طورکامل توسط بیمه پرداخت می شد و بیمارهیچ گونه پرداختی در این زمینه نداشت.

وی دلیل پرداخت یارانه به این دارو را اینگونه بیان کرد که این دارو جایگزین ایرانی نداشت و صد در درصد بازار را در اختیار گرفته بود تا اینکه نخستین داروی مشابه ایرانی آن ساخته شد.

عبداللهی گفت: بیمه طبق مقررات خود وقتی دو داروی مشابه در بازار هست، داروی قیمت پایین را پوشش می دهدکه در همین راستا سازمان غذا و دارو هر دوی این داروها را در بازار آزاد کرد به به این معنا که نمونه خارجی با قیمت سه هزار و 500 تومان و داخلی با یکهزار و 500 تومان فروخته می شود.

معاون نظارت و برنامه ریزی معاون سازمان غذا و دارو گفت: صد در صد قیمت نمونه داخلی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی از سوی این سازمان پرداخت می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: