کد خبر: ۳۴۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 12
امیر مهدی صالحی مقدم
اگر مهریه زن بیشتر از کلیه اموال همسر متوفی باشد تمام اموال به زن تعلق می گیرد.
شفاآنلاین:عمومی>تقسیط مهریه با توجه به شغل مرد، میزان درآمد، گردش مالی حساب و مواردی از این قبیل است و ملاک کل دارایی هاست. تقسیط مهریه با توجه به شغل مرد، میزاشن درآمد، گردش مالی حساب و مواردی از این قبیل است و ملاک کل دارایی هاست. ممکن است مرد کارمند باشد، لیکن غیر از اموال منقول، املاک و سهام نیز داشته باشد. قاضی در این مورد مبنی بر تشخیص خود عمل می‌کنند و حتی شرایط زن و استطاعت مالی وی نیز علاوه بر توانمندی مرد نیز در نظر گرفته شود و با تشخیص دادگاه، میزان اقساط به نحو ماهیانه تعیین می‌شود. در مواردی نیز علیرغم ادعای اعسار، چنانچه لیستی از اموال به دادگاه ارائه شود، ادعای اعسار مرد پذیرفته نشده و همزمان محکوم به پرداخت کل خواسته می‌شود.

نکات حقوقی مهم در مسائل خانواده
اگر زنی در آمد مستقل داشته باشد باز هم مستحق دریافت نفقه است. مرد در هر صورت باید نفقه زن را با هر استطاعت مالی پرداخت کند اگر مهریه زن بیشتر از کلیه اموال همسر متوفی باشد تمام اموال به زن تعلق می گیرد. مهریه فقط از شوهر قابل مطالبه است؛ مگر درصورتی که پدر شوهر تعهد به پرداخت کرده باشد. فرزند دختر پس از ۹ سالگی و فرزند پسر پس از ۱۵ سالگی می توانند محل زندگی خود را انتخاب کنند.
(در موارد بین پدر یا مادر) مهریه حق قانونی زن است. ازدواج مجدد زن موجب عدم پرداخت مهریه نخواهد شد. اگر حضانت کودک برعهده مادر باشد می تواند از پدر نفقه کودک را طلب کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: