کد خبر: ۳۴۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 11
حسین فصیحی
در حال حاضر فناروی‌های روز کمک زیادی به کشف جرم می‌کنند، به طوری که تجهیزات، عمده‌ترین ابزار کشف جرم به حساب می‌آیند.
شفاآنلاین:حادثه> پرداخت دیه از بیت‌المال در پرونده‌های قتل از موضوعاتی است که در محاکم کیفری یک استان‌ها مطرح است. در جریان این پرونده‌ها، یک یا چند نفر به قتل می‌رسند، اما تحقیقات پلیس برای کشف جرم به سرانجام نمی‌رسد و اولیای دم درخواست دیه از بیت‌المال را می‌دهند که دادگاه بعد از بررسی درخواست مطرح شده رأی خود را در این‌باره صادر می‌کند که معمولاً با درخواست مورد نظر موافقت و دیه مقتول از بیت‌المال به اولیای دم پرداخت می‌شود. 
وارد شدن فناوری‌های نوین به زندگی اجتماعی سبب شده توفیق‌های زیادی در عرصه کشف جرم حاصل شود. شاید بتوان وارد شدن این فناوری‌ها را مرزی در تاریخ کشف جرم دانست، به طوری که قبل از وارد شدن این تجهیزات، دانش کشف جرم براساس تحقیقات کارآگاهان، خصوصاً هوش فردی آن‌ها صورت می‌گرفت. داستان‌های جذابی مثل شرلوک هولمز، کاراگاهان پوآرو، خانم مارپل و شخصیت‌هایی از این دست که با دنبال کردن سرنخ موفق به کشف جرم می‌شدند. با این حال و در حالی که جهان امروز با جهان داستانی شرلوک هولمز فاصله زیادی پیدا کرده، ماجرا‌های جنایی همواره دنبال‌کنندگان زیادی دارد. در حال حاضر فناروی‌های روز کمک زیادی به کشف جرم می‌کنند، به طوری که تجهیزات، عمده‌ترین ابزار کشف جرم به حساب می‌آیند. وقتی حادثه قتل روی می‌دهد، کارآگاهان در اولین گام به سراغ دوربین‌های مداربسته می‌روند تا با بررسی فیلم‌های ثبت شده بتوانند به سرنخی برای کشف جرم دست پیدا کنند. بررسی تماس‌های مقتول و ردیابی تلفن همراه هم از مهم‌ترین ابزار کشف جرم به حساب می‌آیند. بنابراین مجهز کردن شهر‌ها و روستا‌ها به تجهیزات نظارتی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای امنیت داشته باشد. در چنین شرایطی شکل گرفتن پرونده‌هایی که منجر به کشف نمی‌شود، مورد پرسش قرار می‌گیرد. به این معنا که تحقیقات پلیس در بررسی صحنه جرم، دوربین‌های مداربسته و بررسی تماس‌های تلفنی به نتیجه نرسیده است. این موضوعات تجهیزات کشف جرم هستند، اما اینکه تحقیق از شاهدان و منظونان و دیگر ابزار‌های کشف جرم نتواند پلیس را به مظنون اصلی برساند باید گفت که پلیس توان کافی برای کشف جرم ندارد. این موضوع می‌تواند ناشی از فراوانی پرونده‌های جنایی، کمبود نیروی انسانی در بخش جنایی یا کمبود تجهیزات کشف جرم باشد. 
در حال حاضر ما به آماری که نشان دهد چه بخشی از پرونده‌های قتل سر به مهر می‌ماند، دسترسی نداریم، اما رسیدگی مستمر به پرونده‌هایی از این دست نشان می‌دهد بخشی از جمعیت آماری مجرمان موفق می‌شوند هم از دست قانون فرار کنند و هم هزینه‌ای را به بیت‌المال تحمیل کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: