کد خبر: ۳۴۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 08
ون در خیابان می‌ایستد و چهار زن درشت‌اندام با درگیری فراوان آنها را به داخل ون می‌برند. فیلمی که واکنش دادستان انتظامی کشور را نیز به همراه داشته است.
شفاآنلاین:جامعه> تصاویر جای حرفی باقی نمی‌گذارند. دو دختر نوجوان در فیلم با رفتاری بسیار خشونت‌آمیز دستگیر می‌شوند و کشان‌کشان داخل ون گشت ارشاد برده می‌شوند. فیلم زیر‌نویسی دارد که توضیح می‌دهد فیلم دوربین‌های مداربسته به دستور قاضی کشیک دادسرای انتظامی در اختیار وکیل خانواده قرار داده شده است. جای هیچ حرفی باقی نمی‌ماند. ون در خیابان می‌ایستد و چهار زن درشت‌اندام با درگیری فراوان آنها را به داخل ون می‌برند. فیلمی که واکنش دادستان انتظامی کشور را نیز به همراه داشته است. دادستان نظامی تهران در رابطه با انتشار فیلمی از برخورد با دو دختر نوجوان در فضای مجازی گفت: با آغاز تحقیقات، بازپرس ویژه، دستور جمع‌آوری کلیه ادله و مستندات، از جمله استخراج فیلم دوربین‌های مداربسته اطراف را به منظور ثبت در پرونده به ضابطین خاص صادر کرد.
به گزارش شفا آنلاین:دادستان نظامی استان تهران در حاشیه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم نیرو‌های مسلح با اشاره به این موضوع گفت: «طی روز‌های اخیر گزارش و شکواییه‌ای به دادسرای نظامی تهران واصل شد و بلافاصله با ارجاع آن به بازپرس ویژه، تحقیقات دادسرا در این رابطه آغاز شد. با آغاز تحقیقات، بازپرس ویژه دستور جمع‌آوری کلیه ادله و مستندات، از جمله استخراج فیلم دوربین‌های مداربسته اطراف را به منظور ثبت در پرونده، به ضابطین خاص صادر کرد‌».

دادستان نظامی تهران با اشاره به همکاری بازرسی فراجا در شناسایی و معرفی عوامل حاضر در فیلم تصریح کرد: «از اولین اقدامات در نظر گرفته‌شده در این پرونده، شناسایی و معرفی مأموران حاضر در صحنه بود که با همکاری خوب صورت‌گرفته از سوی فراجا، مأموران حاضر، شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند. بازپرس صرفا دستور استخراج فیلم برای ثبت در پرونده را صادر کرده و هیچ دستور یا مجوزی برای تحویل آن به شاکی یا وکیل او یا انتشار آن در رسانه‌ها صادر نکرده است. ضمنا فیلم منتشره از زاویه‌ای متفاوت از فیلم موجود در پرونده است‌».

نیروی انتظامی نیز در بیانیه‌ای با جزئی‌خواندن جراحت وارده به یکی از دختران عنوان کرد:‌ «‌این ویدئو مربوط به گذشته بوده که در تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۳ مأموران به دو خانم جوان در‌خصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب تذکر داده که متأسفانه با فحاشی و الفاظ ناروا روبه‌رو شدند. در تعاقب هر دو نفر در خیابان وطن‌پور مجددا با پوشش نامناسب مشاهده شدند که در حین انتقال به خودرو با عوامل انتظامی و مجادله و کشمکش و بر اثر مقاومت، جراحتی جزئی در احدی از ایشان ایجاد می‌شود. پس از بروز حادثه، ویدئوی گرفته‌شده، توسط پلیس و فیلم دوربین مداربسته خیابان برای شفاف‌سازی به مقام قضائی تحویل داده شد. ضمن آنکه پلیس رفتار این‌چنینی توسط عوامل انتظامی را در چارچوب استانداردهای کنشی و عملیاتی خود ندانسته و پرونده در سیستم قضائی و بازرسی فراجا مفتوح و در حال بررسی است. در پایان این اطلاعیه پلیس پایتخت همگان را به اجرای قانون و جلوگیری از بروز و اشاعه ناهنجاری‌های اجتماعی دعوت می‌کند».

پزشک  شهر  کجاست؟

«حضرت علی‌(ع) می‌گوید کسی که عمیقا می‌فهمد و بر‌اساس بصیرت عمل می‌کند، اگر درست باشد با حمایت ادامه دهید؛ اگر نیست دست از آن بردارید. ما ۴۰ سال است با مداخله می‌خواهیم حجاب را نهادینه کنیم. آقایانی که به دنبال طرح نور هستند بگویند این موضوع ما را به نور می‌کشاند یا انتهای آن سیاه است؟ کجای دین و اسلام گفته که باید چنین کاری انجام شود. آنهایی که باید کتک بخورند، ما هستیم. ما مقصر هستیم. تقصیر ما‌ست. همه‌چیز دست ما‌ست و داریم همه را از دین زده می‌کنیم. این برخورد‌ها و زدن‌ها کرامت انسانی را به خطر انداخته است. من گردنم را گرو خواهم گذاشت اگر کاری که گفتم را انجام ندهم. من مدافع زنان خواهم بود. من پایبند تعهداتی بودم که دادم و از آن عدول نکردم. از شما می‌خواهم پای صندوق رأی بیاید تا آن تمامیت‌خواهی‌ای که می‌خواهند شکسته شود. هرکسی عمل درست انجام دهد پاداش آن را خواهد گرفت، اگر حضرت خدیجه نبود حضرت محمد نمی‌توانست به آن جایگاهی که می‌خواست برسد. زنان می‌توانند جامعه ما را اصلاح کنند؛ اگر دست به دست دهیم ما در خدمت شما هستیم. بگویید همه رأی دهند».

پزشکیان با تأکید بر اینکه من معجزه نخواهم کرد، خاطرنشان کرد: دست به دست هم دهیم تا مشکلات را رفع کنیم. ما نمی‌توانیم با همه بجنگیم. وضعیت ما خوب نیست، ولی اگر با هم باشیم می‌توانیم وضعیت را بهبود بخشیم.

این جملات بخشی از صحبت‌های مسعود پزشکیان در همایش انتخاباتی زنان است. او در همین همایش گشت ارشاد را سیاهی خواند و اتفاقا اولین نماینده‌ای بود که نسبت به وقایع ۱۴۰۱ و مرگ مهسا امینی اظهارنظر کرد. حالا او رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است. دو حامی اصلی او در انتخابات یعنی جواد ظریف که حالا معاون راهبردی است و محمدجواد آذری‌جهرمی در توییتر پای مطالبات بخشی از مردم را امضا کرده‌اند. یکی از همین مطالبات، جمع‌آوری گشت نور بود.

 انسیه خزعلی، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم که در تمام این دو سال و اندی حمایت‌گر طرح گشت ارشاد بود،‌ در هفته‌های گذشته با انتقاد از این طرح عنوان کرده بود: قرارگاه گشت‌ ارشاد در وزارت‌ کشور است و حجاب‌بان‌ها برای حضور در مترو، از این وزارت‌خانه مجوز دارند. خزعلی در پاسخ به سؤال سایت دیده‌بان درباره «نقش دولت در برخورد با بی‌حجابی» گفت که مسئولیت‌ این طرح با وزیر کشور است و زیرمجموعه او با دستور وزارتخانه عمل می‌کند. این در‌حالی است که احمد وحیدی، وزیر کشور، پیش‌تر صدور هر‌گونه مجوز برای حضور حجاب‌بان‌ها در مترو را تکذیب کرده بود.

محمدجواد آذری‌جهرمی نیز با نوشتن فرازی از سخنان سردار سلیمانی که در سخنرانی خود عنوان کرده بود:‌ «حتی آن دختر کم‌حجاب دختر من است» به این فیلم واکنش نشان داد. شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار هم با انتشار فیلم‌های انتخاباتی پزشکیان در حمایت از زنان به این واقعه واکنش نشان داده‌اند. اما پزشک شهر که در تبلیغات شهری خود وعده نجات شهر را داده بود، هنوز به این اتفاق واکنشی نشان نداده است.

گشت ارشاد، پلیس امنیت اخلاقی، طرح نور و... هرچه اسمش باشد هنوز در خیابان باعث درگیری می‌شود. و هرچند پلیس در اطلاعیه خود جراحت وارده به متهم را جزئی عنوان می‌کند، اما ایجاد جراحت می‌کند. فیلم واضح است، دو دختر نوجوان ایستاده‌اند و چهار زن چادری از ون گشت نور که رئیس‌جمهوری وقت کشور آن را گشت سیاهی نامیده است دختران را کشان‌کشان پس از درگیری، داخل ون می‌برند. درست مثل فیلم‌های همه این سال‌ها. مثل همان فیلم ۱۴۰۱ که زن جلوی ون گشت ارشاد ایستاده بود و فریاد می‌زد:‌ «دخترم مریض است» و راننده بی‌تفاوت به حرکت ادامه می‌داد. تلاش برای گفت‌وگو با مریم عباسی، مادر دختری که نام او در انصاف‌نیوز مطرح شده، نیروی انتظامی و همچنین ستارگان دولت مسعود پزشکیان نتیجه نداد. فعلا همه سکوت کرده و به توییت‌های پرمعنا و جذاب و لایک‌آور بسنده می‌کنند. حرف‌ها می‌ماند برای وقت انتخابات، برای زمانی که به زنان نیاز است؛ تا روی زخم‌هایشان بزک بمالند و جلوی دوربین بنشانندشان و سر حقوقشان با هم دعوا کنند. وقت عمل که می‌رسد گلادیاتورها، توییتری می‌شوند.

چند بار دیگر این فیلم‌ها باید منتشر شود‌؟ اگر این جراحت به گفته نیروی محترم انتظامی تبدیل به جراحت جدی می‌شد، در شرایط حساس فعلی کشور که هنوز دولت تشکیل نشده و ایران درگیر مشکلات بین‌المللی است، چه‌کسی مسئولیت آن را به گردن می‌گرفت؟‌ آنچه توسط نیروی انتظامی جراحت جزئی خوانده می‌شود ضرر جبران‌ناپذیری به روان آن زن و همچنین تمام کسانی می‌زند که برای زندگی در ایران می‌جنگند. همه آن‌هایی که در طی این سال‌ها با تحریم و وضعیت بد اقتصادی و سختی معیشت و مشکلات زیست‌محیطی کنار آمده‌اند تا در ایران زندگی کنند. این جراحت جزئی نبود؛ زخم‌کاری دیگری بود که به قلب کاردآجین‌شده زنان ایران دوباره وارد شد./شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: