کد خبر: ۳۴۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 03
روزانه 1000 مورد سقط جنین عمدی در کشور رخ می‌دهد؛ در عین حال، ایران با ابربحران پیری جمعیت در آینده نزدیک روبرو است و بنابراین حفظ حیات این جنین‌ها، اهمیت ویژه‌ای برای آینده کشور و جوان شدن جمعیت دارد.
شفاآنلاین:سلامت> رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ضمن تشریح سه علت عمده سقط جنین در ایران، گفت:‌ نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نخواستن فرزند بیشتر تحت تأثیر شعارهای تنظیم خانواده طی سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش شفا آنلاین:روزانه صدها نفر از زوجین در کشور، تصمیم می‌گیرند فرزندان خود را به روش‌های مختلف از بین ببرند! برخی با استفاده از دارو و برخی دیگر با مراجعه به مراکز زیرزمینی، این کار را تحت عنوان سقط جنین، انجام می‌دهند اما از آنجا که تصور عموم مردم بر این است که جنین در اوایل زندگی تکه‌ای گوشت بیشتر نیست، برای او حق حیات قائل نمی‌شوند و به راحتی به از بین بردن او اقدام می‌کنند.

آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید که روزانه 1000 مورد سقط جنین عمدی در کشور رخ می‌دهد؛ در عین حال، ایران با ابربحران پیری جمعیت در آینده نزدیک روبرو است و بنابراین حفظ حیات این جنین‌ها، اهمیت ویژه‌ای برای آینده کشور و جوان شدن جمعیت دارد.



3 علت عمده سقط جنین در کشور

در این راستا صابر جباری؛ رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که براساس بررسی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام شده سه علت اصلی سقط عمدی جنین مشخص شده است، اظهار کرد: اولین علت آن، نخواستن فرزند بیشتر است؛ دومین علت مسائل اقتصادی و سومین دلیل، بدموقع بودن بارداری است.

نقش 20 درصدی علل اقتصادی در سقط جنین

وی ادامه داد: نخواستن فرزند بیشتر حدود 40 درصد از علل سقط جنین را تشکیل می‌دهد. علل اقتصادی 21 درصد و بدموقع بودن بارداری 20 درصد علت سقط جنین را شامل می‌‌شود و سایر علل نیز درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: نتایج این بررسی نشان می‌دهد که نخواستن فرزند بیشتر تحت تأثیر شعارهای تنظیم خانواده طی سال‌های گذشته بوده است.

عمده سقط جنین‌ها تحت تأثیر شعارهای تنظیم خانواده

جباری بیان کرد: براساس بررسی‌هایی که در مراکز نجات فرزندان سقط (نفس) انجام شده حدود 7.2 درصد از کسانی که متقاضی سقط جنین بوده‌اند در حال تجربه بارداری اول خود بوده‌اند. حدود 20 درصد از افراد قصد سقط فرزند دوم، 24.9 درصد قصد سقط فرزند سوم، 28.3 درصد قصد سقط فرزند چهارم و 10.3 درصد قصد سقط فرزند پنجم خود را داشته‌اند و 8.8 درصد این افراد نیز در هنگام بارداری برای فرزند ششم به بعد متقاضی سقط جنین بوده‌اند.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: این آمارها بیانگر این است که بسیاری از این افراد تحت تأثیر شعار "یک یا دو بچه کافی است" یا "فرزند کمتر، زندگی بهتر" قرار گرفته‌اند زیرا در این بررسی‌ها مشاهده کردیم که با افزایش تعداد فرزندان، میزان سقط جنین عمدی نیز افزایش یافته است.

60 درصد زوجین با دانستن این‌که سقط جنین قتل است منصرف می‌شوند

وی گفت: برای فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از سقط عمدی جنین، مراکز نفس راه‌اندازی شده‌اند که به زوجین آموزش و مشاوره‌های لازم را برای منصرف شدن از سقط جنین را ارائه می‌کنند. نتایج نشان داده که 60 درصد از این زوجین با درک این موضوع که سقط جنین قتل نفس به شمار می‌رود از سقط منصرف می‌شوند؛ همچنین اگر زوجین بدانند که جنین در صورتی که زیر چهار ماه هم باشد و روحش هم به اصطلاح  به طور کامل دمیده نشده باشد باز هم حکم قتل بر او مترتب می‌شود، از این کار منصرف می‌شوند.

شیءپنداری جنین از عوامل سقط عمدی

جباری تصریح کرد: برخی تصورمی‌کنند زیر چهارماه بارداری، کشتن جنین اشکالی ندارد؛ برخی "شی‌ء پنداری" نسبت به جنین دارند یا آن را صرفاً یک لخته خون می‌دانند و از بین بردن آن را قتل نمی‌دانند به همین دلیل اقدام به این کار می‌کنند./تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: