کد خبر: ۳۴۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 29
در گرما عروق خونی گشاد می‌شوند که می‌تواند فشار روی اعصاب و مغز را افزایش دهد.و باعث سردرد شود.
شفاآنلاین:سلامت> یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دمای بالای هوا به‌خصوص در فصل‌های گرم با آن مواجه می‌شوند، سردردهای ناشی از گرما (دهیدراتاسیون) است. 
به گزارش شفا آنلاین:این سردردها می‌توانند به دلایل مختلفی بروز پیدا کنند که معمولا با علائم دیگری نیز همراهند. البته سردردهای ناشی از گرما بعید است که از خود گرما ناشی شوند.

عوامل بروز سردردهای ناشی از گرمازدگی
کم‌آبی بدن:  در گرما بدن، آب بیشتری از دست می‌دهد که می‌تواند منجر به کم‌آبی شود.
گشاد شدن عروق:  در گرما عروق خونی گشاد می‌شوند که می‌تواند فشار روی اعصاب و مغز را افزایش دهد.
فشار خون پایین:  گرما ممکن است باعث کاهش فشار‌خون شود.
تغییرات الکترولیتی:  از دست دادن الکترولیت‌ها (مثل سدیم، پتاسیم و منیزیم) از طریق تعریق می‌تواند تعادل شیمیایی بدن را مختل کند.
حساسیت به نور:  در گرمای شدید، نور خورشید می‌تواند باعث حساسیت بیشتر چشم‌ها و سردرد شود. این مورد بیشتر در افراد مبتلا به میگرن رخ می‌دهد.
فشار گرما:  قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای شدید می‌تواند به فشار گرمایی و در نهایت گرمازدگی منجر شود که یکی از علائم آن سردرد شدید است.
 
نکته
البته ساعت کار خیلی از افراد در اوج گرما تمام می‌شود و آنها مجبورند مثلا ساعت 14 تا 15 محل کار را ترک کنند و به خانه برگردند. یا خیلی از افراد مثل رانندگان و پیک‌های موتوری، محل کارشان در محیط بیرون و زیر تابش مستقیم خورشید است و طبیعتا این افراد بیشتر در معرض گرمازدگی و سردردهای ناشی از آن هستند. نکاتی که در زیر عنوان می‌شود، برای زمانی است که در ساعات اوج گرما در محیط بیرون هستید و دچار سردرد شدید می‌شوید.
آب کافی بنوشید:  ما باید در طول روز آب کافی بنوشیم تا بدن‌مان هیدراته بماند. البته بهتر است در روزهای گرم، آب یا سایر نوشیدنی‌هایی که همراه خود می‌بریم، حاوی الکترولیت‌ مثل نمک، پتاسیم سدیم و... باشد.
استراحت در محیط خنک:  به محض احساس گرمازدگی یا سردرد، به یک محیط خنک و سایه‌دار بروید و کمی استراحت کنید.
آب یخ ننوشید:  نوشیدنی خنک خوب است اما یخ نه. چون نوشیدنی یخ مقداری از فرد انرژی می‌گیرد تا بتواند دمای نوشیدنی را هم دمای بدن او کند. درواقع دمای نوشیدنی باید به دمای بدن برسد تا قابلیت جذب پیدا کند.
 پوشیدن لباس‌های مناسب:  در روزهای خیلی گرم لباس‌های سبک و گشاد بپوشید تا بدن بتواند به‌راحتی گرما را دفع کند. به هیچ وجه لباس‌های تنگ نپوشید.
پرهیز از فعالیت شدید در گرما:  در ساعات گرم روز از فعالیت‌های فیزیکی شدید مثل پیاده‌روی‌های طولانی، تردد با موتور، تردد با خودروی بدون کولر، رفت‌وآمد با دوچرخه و... خودداری کنید و برای این کار ساعات خنک‌تر یا ساعات کمتر گرم را انتخاب کنید.
مراجعه به پزشک:  اگر سردرد ناشی از گرما و گرمازدگی بهبود نیافت یا با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، تب بالا یا از دست دادن هوشیاری همراه بود، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

توصیه به افرادی که ساعت کارشان در اوج گرما است
  پوشیدن لباس‌های خنک و گشاد
  همراه داشتن بطری آب
  استفاده از کرم ضد‌آفتاب
  استفاده از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی
  همراه داشتن دستمال مرطوب یا اسپری آب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: