کد خبر: ۳۴۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 24
دندان درآوردن شیرخواران، مرحله‌ای از رشد است، ممکن است این فرآیند در برخی شیرخواران با تب، بی‌ قراری و یا اسهال همراه باشد.
شفاآنلاین:سلامت>یک فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، درباره قطره‌های آهنی که برخی فروشندگان ادعا می‌کنند دندان کودک را سیاه نمی‌کند، گفت: این قطره‌ها قطعا از مقدار آهن کمتری برخوردارند و استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.امیرحسین حسنی با تاکید بر اینکه دندان شیرخواران ممکن است با استفاده از قطره آهن که از شش ماهگی به بعد برای نوزاد تجویز می‌شود، دچار تغییر رنگ شود، اظهار کرد: توصیه این است که قطره آهن را ته حلق بچکانید و بعد از استفاده از آن حتما به شیرخواراتان مقداری آب بخورانید و یا با پارچه ملایم و تمیز دندان‌های کودک را تمیز کنید.
به گزارش شفا آنلاین:وی با اشاره به اینکه روند دندان درآوردن شیرخواران، مرحله‌ای از رشد است، یادآور شد: ممکن است این فرآیند در برخی شیرخواران با تب، بی‌ قراری و یا اسهال همراه باشد.
وی با بیان این که اولین دندان در تعداد زیادی از نوزادان از سه تا چهار ماهگی تا شروع به رشد می‌کند، افزود: البته به ندرت دیده می‌شود که نوزادی از بدو تولد یک یا دو دندان در قسمت جلویی فک داشته باشد.
درباره علت تاخیر در رشد دندان بیشتر بدانید
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه اگر فرایند دندان درآوردن در شیرخوارن دچار تعویق شود و یا با گذشت ۱۳ ماه از زمان تولد این روند به طول بینجامد، با مسئله‌ ای به نام «تاخیر در رشد دندان» مواجهیم، ادامه داد: برای پیدا کردن دلیل تاخیر در روند درآمدن اولین دندان بعد از ۱۳ ماهگی نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد.
حسینی درباره روند رویش اولین دندان اظهار کرد: پروسه رویش اولین دندان‌ها به این شکل است که در ابتدا جوانه سفید مثل جوش سفید رنگ روی لثه کودک دیده می‌شود.
این فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه ادامه داد: جوانه‌های دندانی به دلیل اینکه بخشی از لثه را تحریک‌پذیر می‌کند، می‌تواند باعث بی‌قراری، آبریزش دهان و یا امتناع از شیرخوردن در کودکان شیرخوار شود.
وی گفت: کم‌کاری تیروئید، کمبود کلسیم و ویتامین D و بیماری‌های متابولیک می‌تواند دلیلی برای تعویق در رشد و رویش اولین دندان در برخی شیرخواران باشد.

تب‌های بسیار بالا ارتباطی به دندان درآوردن ندارد
وی با اشاره به اینکه دندان درآوردن در برخی شیرخواران می‌تواند با تب‌های خفیف نیز همراه باشد ادامه داد: این تب‌ها معمولا کمتر از ۳۸ و نیم درجه هستند ولی چنانچه تب کودک شما بالاتر از این عدد باشد، ارتباطی به دندان درآوردن ندارد و باید توسط پزشک معاینه کامل انجام شود.
این متخصص کودکان و نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: گاهی در برخی نوزادان رشد اولین دندان‌ها با اسهال آبکی همراه است، در این مورد نیز باید به این نکته توجه داشت که مدفوع نباید آغشته به خون و یا اسهال شدید باشد که منجر به بی‌آبی بدن شیرخوار شود.
وی با اشاره به اینکه ویتامین D باید از سن سه تا پنج روزگی و تا سن دوسالگی با تجویز پزشک در نوزادان و شیرخوارن استفاده شود، ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که ویتامین D را خصوصا با هدف سریع‌تر شدن رشد دندان بیش از حد مجاز به شیرخوارتان بخورانید چرا که دریافت اضافی ویتامین D و یا استفاده از آمپول به هیچ عنوان در روند رشد دندان و استخوان اثری ندارد.

برچسب ها: دندادن ، کودکان ، آهن ، شیرخوران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: